חדשות

פיילוט רפואי בבסיס האימונים של הנח"ל: הרופאים המומחים מגיעים אל החיילים

מיזם של רופא הבסיס ד"ר דני גילבורד: אחת לחודש רופאים מומחים יבואו אל החיילים במקום שהאחרונים יטלטלו בדרכים כדי להתייעץ עם המומחים.

בבסיס האימונים החטיבתי (בא"ח) של טירוני הנח"ל, החל פיילוט רפואי חדש שבו הרופאים המומחים הם שמגיעים לחיילים. עד כה, החיילים הם שביקשו לראות רופא-מומחה ונאלצו לנסוע שעות ארוכות מהבסיס שלהם ועד למרפאת-מומחים של מפקדת קצין רפואה ראשי והפסידו ימי אימון רבים.

את הפיילוט, תחת השם "הבא רופא ללוחם" - יזם רופא בסיס האימונים הסרן ד"ר דני גילבורד. פעמיים בחודש מגיע אורתופד כדי לבדוק את כל הטירונים ופעם בחודש מגיע רופא עור. בעתיד ישולבו בסבבי הביקורים התקופתיים הללו גם אורולוג ורופא א.א.ג.

יוזמי הפיילוט הסבירו כי שאיפתם היא שהניסיון שיצטבר יורחב לבסיסי טירונים ואימונים אחרים של גדודי לוחמים.

מטרת המהלך: לצמצם באבדן ימי אימונים שלוחמים מפסידים עקב הצורך להתנועע בדרכים עד שהם מגיעים לרופא מומחה בעניינם. כך גם תגבר זמינות הרופאים. בעניין זה ראוי לשים לב לניסוי – גם הוא במתכונת "הבא את הרופא המומחה אל החולה", שמבוצע בסין ועליו דיווח כתב העת של התאחדות רופאי הלב האמריקנית Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes.

הניסוי נערך בשנחאי– עיר ענקית עם בעיות קשות של גודש בנתיבי התחבורה. בעיר חמישה בתי חולים – שבהם קיים מחסור במומחים שיכולים לבצע PPCI. לכן הוחלט שרופאים "יוקפצו" עם ציוד צנתור אל חולי לב במצב חמור, לטיפול התערבותי. וכך, במקום לטלטל את החולים לבית החולים עצמו, כאשר הם גם עלולים להיתקע בפקקים, הרופא יובא אליהם.

בניסוי, בשם REVERSE-STEMI,   השתתפו 334 חולי לב שסבלו מ-ST Elevation MI (התקף לב חמור) הם עברו צנתור "בלון" עוד לפני ההגעה לבית החולים.

למאמר בכתב העת של התאחדות רופאי הלב האמריקנית

נושאים קשורים:  חדשות,  אורטופדיה,  עור,  דני גילבורד
תגובות
עודד
09.06.2011, 23:49

גם ככה חסר רופאים מומחים, זמן המתנה יכול להגיע לחודשים, לא חבל שהמומחים יבזבזו עוד זמן נסיעה ומאבק בתנאי טיפול קשים בשטח? ואיך בדיוק אורטופד ינתח בבסיס? אולי נביא לו גם חדר ניתוח, רנטגן, סיטי? אולי נבנה בית חולים ליד כל בסיס?
אף אחד לא חושב שם בצה״ל?

וילי ברלה
10.06.2011, 18:25

שלום לעמיתי
"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" אמר הלל הזקן (פרקי אבות, ב).

הרופאים בבסיסי צה"ל הם רופאים צעירים בגילם ובנסיונם(לאחר סטאג'), שלא התנסו ברפואה צבאית ובטראומה והניסיון העומד לרשותם "קטן" ולכן ניסיון של רופא מומחה בתחום יכול לעשות מיון ראשוני : מי צריך להמשיך בירור ומה ומי לא צריך המשך בירור בירור בתחום
ניסיון זה:אומנם רפואה להמונים אבל בתנאי הארץ והמציאות הקיימת בחיל רפואה בצה"ל שצריכה להיות שוויונית מהירה וטובה ככל האפשר עבור לוחמינו זהו ניסיון מבורך מאד ,שיש לברך על היוזמה והאומץ של מקרפ"ר לאשר זאת! ואולי גם שיש לעודד רופאים מומחים גמלאים להתנדבות "מחייבת" במגרת זו באמצעות הר"י –דומה לשרות התנדבותי במשטרה!

רופא בגולני
11.06.2011, 06:16

פיילוט זה מיושם שנים בבאח גולני. ארטופד פעם בשבועיים, רופא עור פעם בשבועיים, ומכון פיזיותרפיה בבסיס.
מצויין
שימשיכו כך. זו הרפואה המיטבית ללוחמים