חדשות

אידלמן לאחר פגישתו עם נתניהו: ביקשתי שיתערב אך טרם קיבלתי תשובות

לאחר 136 ימי שביתה נפגש ראש הממשלה עם יו"ר הר"י והפציר בו לסיים את שביתת הרעב. מוקדם יותר דחו שופטי בג"ץ לשבוע הבא את החלטתם באם לשלוח את הצדדים לבוררות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אתמול בערב (יום ג') במעונו עם יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, השובת רעב 10 ימים. מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה הביע דאגה לשלומו של ד"ר אידלמן וביקש ממנו להפסיק את שביתת הרעב. יו"ר ההסתדרות הרפואית אמר בתום הפגישה: "אני מאוד מכבד את ראש הממשלה ומעריך את בקשתו אך איני מפסיק את השביתה. במהלך הפגישה פניתי אליו וביקשתי שיתערב באופן אישי במשא ומתן, אך טרם קיבלתי תשובה. בסך הכל, רוח הפגישה היתה חיובית ואני מקווה מאוד שנתניהו יתערב במשבר בהקדם כדי להביא לפתרון מהיר של המשא ומתן". הפגישה נערכה לאחר 136 ימים של שביתה ולאחר שבימים האחרונים גבר הלחץ על נתניהו לפגוש את אידלמן השובת רעב מול בית ראש הממשלה בירושלים.

מוקדם יותר היום, הרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון שדן בעתירה הציבורית שקראה להתערבות ראש הממשלה במו"מ בין הרופאים לאוצר העניק לצדדים ארכה עד יום שני 8 באוגוסט בשעה 18:00 כדי למצות את המו"מ ביניהם – ולא יכריע בעתירה. בהרכב ישבו נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, והשופטים יצחק עמית ואסתר חיות.  השופטת חיות אמרה במהלך הדיון כי אין עילה משפטית לכפות בוררות על הרופאים. שני הצדדים נשלחו במהלך הדיון בבית המשפט לגבש מסמך המסכם את הפערים ביניהם, אבל גם לגביו הייתה מחלוקת.

"זהו אחד הסכסוכים הקשים ומורכבים הקיימים ותלויים היום", העירה הנשיאה בייניש. על דבריה כי "מה שקרה בשבוע האחרון הוא שאתם (הרופאים) לא יוצרים את הרושם, שאתם באמת מעוניינים במו"מ. הרושם הוא, שהכוח מתבזבז על לחץ בדעת קהל ולא על מו"מ. יש תחושה שבמקרה שלכם השביתה היא המטרה", השיבה עורכת הדין ארנה לין, באת-כוח הרי"י: "אנחנו דורשים מו"מ אינטנסיבי בכל הצורות האפשריות, כפי שנעשה עד עכשיו. זה נמשך יותר מידי זמן כי אנו נוקטים בצעדים מידתיים. אם כל הרופאים יתפטרו, ייקח פחות משבוע לחתום על הסכם".

נציגת הפרקליטות, עו"ד חני אופק, הציגה את דרישת המדינה ואמרה: "הסכסוך נקלע למבוי סתום. אנו רוצים בוררות כדי ליישב אותו". על כך ענתה הנשיאה בייניש: "בית הדין לעבודה עשה עבודה מצוינת. אנחנו ערים לכך שיש לדיון הזה נסיבות יוצאות דופן. חלק מהסיבה שבגללה ביקשנו לדון היא עמדת המדינה אבל גם משום שזה אחד הסכסוכים הקשים, המורכבים והחשובים ביותר".

 עורכת הדין ארנה לין אמרה בדיון כי הר"י אינה מוכנה שצד שלישי יקבע את עתיד הרופאים. עוד אמרה לשופטים כי ישנן לא מעט הסכמות אליהן הגיעו הצדדים, אך יש חוסר הסכמה, בעיקר לעניין מסגרת העלות הכספית של ההסכם. חוסר הסכמה ניתן לפתור במו"מ אינטנסיבי של שבוע.

במהלך הדיון, כך דיווחו אחר הצהריים "קול ישראל" ואתרי חדשות באינטרנט, התברר כי הפער הכספי לגבי עלות ההסכם, בין דרישות ההסתדרות הרפואית לנכונות האוצר, עומד עתה על כ-5% או כרבע מיליארד שקל. לטענת המדינה, נציגי האוצר הסכימו על תוספת להסכם בשיעור של  38.25% בעוד הר"י דרשה 43.5%.

נושאים קשורים:  חדשות,  בג"ץ,  שביתת הרופאים,  בית הדין לעבודה,  דורית בייניש
תגובות