חדשות

ארה"ב: פיצוי חסר תקדים - 34 מיליון דולר על רשלנות רפואית

רופאי חדר מיון טעו במינון תרופתי וגרמו לאשה נזק מוחי בלתי הפיך. בתוך כך, בשיבא הושקה תוכנה חדישה למניעת טעויות כאלה

חבר מושבעים בבית משפט מחוזי בארה"ב פסק פיצויים גבוהים מאד, בסך 34 מיליון דולר, עקב רשלנות רפואית חמורה. רופאים ואחיות בבית החולים Port Jervis במדינת ניו-יורק נמצאו אשמים בכך שגרמו לאשה בת 49, אם לחמישה, נזק מוחי בלתי הפיך כתוצאה מטעות במינון תרופתי.

התובעת, דיאן מנג'ניאלו, מורה בתיכון בעיירה גושן, באורנג'-קאונטי, ניו-יורק, הגיעה בינואר 2004 לבית החולים עקב ירידה מתמשכת וכרונית ברמת הנתרן בדמה (Hyponatremia). מבית החולים יצאה עם פגיעה נוירולוגית קשה. היא נזקקת לטיפולים סביב השעון ולהשגחה סיעודית צמודה, מתקשה בתנועה ואיבדה את כושר הדיבור. עם בעלה והילדים היא מתקשרת בעיקר בהתכתבות. בעלה אמר לעיתונאים: "דיאן מתפקדת כמו ילדה בת 5".

הצוות בחדר המיון טעה והיא טופלה כאילו היא סובלת מירידת נתרן אקוטית. כתוצאה מכך השתנה מאזן המלחים בדמה באופן דרמטי (Osmotic Demyelination Syndrome) והיא שקעה בתרדמת. לאחר שהתעוררה התבררו ממדי הנזק המוחי.

התקשורת האמריקנית ציינה בדיווחיה כי בית החולים מתכוון לערער על פסק הדין. רוב הפיצוי אמור לשמש לטיפולים ולהשגחה על האשה.

עו"ד יאיר סקלסקי, העוסק ברשלנות רפואית, אמר ל"דוקטורס אונלי": "אלו פיצויים גבוהים מאוד ובהחלט יוצאי דופן, גם לארצות הברית. בשקלים, מדובר בכ-119 מיליון שקל. בישראל, במקרים של רשלנות רפואית, הפיצויים משקפים בעיקר את הנזק הממשי שנגרם לחולה ובאופן זניח את הכאב והסבל שחווה. במשפט הזה חבר המושבעים חילק את הפיצויים לנזק ממשי ולפיצוי עונשי. אילו התרחש מקרה כזה בישראל, ניתן להניח שהפיצויים היו מסתכמים בכ-4 מיליון שקל בלבד". על הסיבות להבדלים אמר עו"ד סקלסקי כי מקורן בעיקר בעובדה שבארץ כמעט שלא פוסקים פיצויים עונשיים. "פיצויים עונשיים נפסקים רק במקרים חריגים מאוד ובעלי אופי פלילי, והסכומים זעומים".

טעות כזו במינון תרופות היא בעיה שמדאיגה הנהלות בתי חולים רבים. בימים אלה הופעלה במרכז הרפואי שיבא מערכת  המספקת לרופאים התראות ביחס לטעויות ברישום תרופה. המערכת מאפשרת סיווג טעויות תרופתיות ל-3 סוגים שונים: מינון עודף, אינטראקציות בין תרופתיות וטיפולים כפולים.

בתהליך פיתוח התוכנה השתתף צוות היגוי משיבא בראשות ד"ר רונן לבשטין, מנהל המכון לפרמקולוגיה קלינית. המערכת מתחברת לתיק הרפואי הממוחשב של המטופל. תוכנה פועלת עתה בכל המחלקות הפנימיות, בטיפול נמרץ כללי מבוגרים וילדים, בטיפול נמרץ לבבי ילדים ובמחלקות האשפוז הפסיכיאטריות.

בחודשים הקרובים תתחיל לפעול המערכת גם במחלקות האונקולוגית, הנוירולוגית וכירורגיה פלסטית. עד יוני 2012 המערכת תופעל בכל מחלקות בית החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  רשלנות רפואית,  היפונתרמיה,  עורך הדין יאיר סקלסקי,  רונן לבשטין,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
אתי
08.08.2011, 15:01

א ברור מה היתה האבחנה הנכונה ואיזו תרופה קיבלה האומללה?נראה כפרסומת. אודה על תשובה.

03.09.2018, 20:30

זה מקרה מ-2011 שבו נטען כי רמות הנתרן של המטופלת (שהגיעה עם רמת נתרן של 99 מילימול לליטר) הועלו בקצב גבוה מידי, כך שנגרם נזק בלתי הפיך כתוצאה מדימיאליניזציה במוחה.

על פסק דין זה הוגש ערעור, שנתקבל:
https://law.justia.com/cases/new-york/appellate-division-second-department/2015/2012-08804.html
והסיבה שהוא התקבל הייתה שלא הובאו כל ראיות לכך שהרופא המטפל חרג מטיפול המקובל, שכן הוא קיבל את החולה כשרמת הנתרן שלה כבר החלה לעלות, והעד המומחה של תובעים לא העיד באשר למהלכים שהיו אמורים להעשות כל ידי ״רופא סביר״ במקרה זה.