חדשות

הר"י והאוצר הסכימו להליך גישור - פרופ' יצחק פטרבורג מונה למגשר

פטרבורג יעסוק בארבעה נושאים בלבד. במקביל הותר לרופאים להמשיך בעיצומים. אם בתום שבוע ירגיש אחד מהצדדים שהליך הגישור לא מספק, יוכל לחזור מהסכמתו והצדדים ישובו למו"מ ללא מתווך

ההסתדרות הרפואית והאוצר הולכים להליך גישור שימשך שבוע ויעסוק בארבעה נושאים בלבד.

המגשר יהיה פרופ' יצחק פטרבורג כיום סמנכ"ל חברת "טבע" ולשעבר מנכ"ל בית החולים סורוקה, מנכ"ל קופת חולים כללית ולאחר-מכן מנכ"ל סלקום.

במקביל יוכלו הרופאים להמשיך בעיצומים, לסירוגין, בבתי החולים ובמרפאות. נציגי האוצר קיבלו את תנאי הר"י בכל הנושאים הללו.

הרי"י הודיעה היום (יום ב') להרכב בג"צ - נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש והשופטים אסתר חיות ויצחק עמית - כי מזכירות הארגון  אישרה לנהל הליך גישור עם האוצר אולם לתקופה מוגבלת של שבוע אחד ועל ארבעה נושאים: העלות הכספית של ההסכם הקיבוצי החדש, פריסת תוספת השכר, תקופת ההסכם וסוגיית דיווח הנוכחות. את ההודעה לבית המשפט מסרה באת-כוח הר"י, עורכת הדין ארנה לין. השופטת בייניש המליצה לאוצר לקבל את תנאי הרופאים.

בתום התייעצויות סוכם, אף זאת בהסכמת האוצר, כי אם אחד הצדדים ירגיש כי הגישור איננו מספק אותו, הוא יוכל לעצור ולחזור בו מהסכמתו להליך. אם אחרי שבוע לא יגיעו הצדדים להסכמה, הם ישובו לשולחן המשא ומתן - והפעם ללא מתווך.

קדמה למינוי דרמה גדולה: שלושה שמות של מועמדים לשמש כמגשר הועלו בדיון ואף הייתה הסכמה עקרונית לגביהם. רק מאוחר יותר הוברר כי איש מהשלושה אינו יכול למלא את התפקיד מסיבות שונות: הרופאים התנגדו למינויו של פרופסור ראובן גרונאו, לשעבר יו"ר הועדה שעסקה בתחרותיות בשוק התקשורת ובתעריפיו. מועמדות פרופסור דן אופנהיים, לשעבר מנכ"ל המרכז הרפואי רבין-בילינסון ירדה משום שבעבר עבד לצד יו"ר הר"י ד"ר ליאוניד אידלמן באותו מרכז רפואי ואילו ד"ר יורם גבאי, חבר בוועדת טרכטנברג ולא יכול להתפנות למשימה עתה. משירדה מועמדות השלושה הסכימו הצדדים כי פרופ' פטרבורג ישמש בתפקיד המגשר. הוא הסכים למלא אותו, ודחה ממש ברגע האחרון, כבר בהיותו בנתב"ג, טיסה מתוכננת לחו"ל.

במהלך הדיון אמרה עו״ד לין: "אין ספק שנושאי העלות והפריסה הם חשובים ובהם לא התקדמנו, לצד התקדמות שחלה בנושאים אחרים. עמדתנו נשארה שצריך לתת לצדדים זמן למצות את המו״מ". השופטת חיות הדגישה שבניגוד לבוררות, הליך הגישור איננו חד-סיטרי וניתן להפסיקו בכל עת.

בינתיים הצטברו במשרד הבריאות נתונים בדבר מספר הרופאים שהגישו מכתבי התפטרות מבתי החולים הממשלתיים. בסך הכול, הודיע המשרד, מדובר ב- 391: בשיבא הוגשו 141 מכתבי התפטרות, באיכילוב 123, באסף הרופא 50, בבני ציון חיפה 44 ובוולפסון 33. מכתבי ההתפטרות שנאספו ברמב"ם לא הגיעו לידי המשרד כי הם במשמורת בידי עורך-דין המשמש כנאמן. בתגובה הודיעה עו"ד טל קרת שריכזה את מכתבי ההתפטרות של הרופאים הצעירים כי משרד הבריאות מתעתע בציבור וכי נמסרו דרכה כ-900 מכתבים של מתמחים מבתי החולים: שניידר, וולפסון, מאיר, בילינסון, אסף הרופא, זיו, באר יעקב, הלל יפה, פרדסיה, לב השרון, שלוותה, תל השומר, הדסה, איכילוב וכרמל. כמו כן נאספו מכתבי התפטרות שנאספו דרך ועדי רופאים בבתי חולים אחרים.

 עוד הגיבו המתמחים:  "אנחנו מציעים למנכ"ל משרד הבריאות (פרופסור רוני גמזו) שבמקום להשקיע מאמצים בלהציג מצג שווא לציבור ולהביא לקריסתה של הרפואה הציבורית ב-4 בספטמבר, שיתחיל להתנהג כרופא מספר 1 של ישראל ולא כפקיד נספח של האוצר".

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתת הרופאים,  אורנה לין,  דורית בייניש
תגובות