דעות

הפתרון ברור: שר"פ בבתי החולים הציבוריים

הזרמת ארבעה מיליארד השקלים מהביטוחים הרפואיים תציל את הרפואה הציבורית, תגביר את זמינות הרופאים במערכת ותתרום לשוויון

רבות עוסקים בעת האחרונה בשאלה אם להעביר את שירותי הבריאות הפרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים. אם כך יהיה, הכספים המשולמים היום רק לבתי החולים הפרטיים יועברו לבתי החולים הציבוריים וכסף זה ישמש לבינוי בבתי החולים הציבוריים, לקניית ציוד חדש, לשדרוג ציוד ישן ולתשלומי שכר נוסף לרופאים ולצוותים שימשיכו לעבוד גם אחר הצהריים. בכך אולי נמנע את נטישת המערכת הציבורית.

"הזרמת אותם ארבעה מיליארד שקלים שמשמשים כיום את חברות הביטוח ובתי החולים הפרטיים, תציל את הרפואה הציבורית ותמנע את הצורך לשאוב עוד כספים מקופת המדינה"

במצב הקיים - מי שזקוק לניתוח יכול לבחור בין שלוש אפשרויות:

1. לבצעו במסגרת המערכת הציבורית. אלא שאז ייאלץ המנותח להמתין במשך חודשים עד לקבלת התור, וגם אז אין לו כל ביטחון שהתור לא יבוטל ברגע האחרון בגלל מקרה דחוף.

2. לפנות לאחד מאלפי הרופאים של הביטוחים המושלמים מבתי החולים הציבוריים, לבחור אחד מהם ולהגיע דרכו לבתי החולים הפרטיים. מועד הניתוח ייקבע בהתאם לרופא ולפעילותו בשוק הפרטי.

3. האפשרות השלישית היא לפנות לאותו הרופא באופן פרטי. העלויות כמובן כבדות יותר, ואז מועד הניתוח הוא כמעט מיידי. באפשרויות השנייה והשלישית בוחר המטופל את הרופא המנתח.

במערכת הציבורית התפתחה מערכת ניתוחים ופעולות בשעות אחר הצהריים. במערכת זו מתוגמלים הרופאים והצוות בשכר נוסף עבור עבודתם. למעשה, מדובר בהמשך הפעלה של חדרי הניתוח מעבר לשעות העבודה הרגילות. היתרונות הם שזמן ההמתנה לניתוחים מתקצר, הניתוחים מתבצעים בבתי החולים הציבוריים, יש גיבוי במידת הצורך, הרופאים והצוותים נשארים במקום העבודה וזמינות הרופאים למוסד הציבורי גוברת. כבר היום ניתן לבחור רופא בחלק מהמקומות. לתוך מערכת זאת אפשר יהיה להוסיף את כל המבוטחים המעוניינים בכך.

ל-80% מאזרחי המדינה יש שירותי בריאות נוספים (שב"ן). במקומות רבים ובעיקר בפריפריות קיים תת-ניצול של ביטוחים אלו. המבוטחים משלמים יותר מארבעה מיליארד שקלים בשנה לטובת הביטוחים המשלימים. כסף זה עומד אך ורק לרשות המערכת הפרטית. העברת חלק מכסף זה לבתי החולים הציבוריים תשמש להצלת המערכת הציבורית.

הגבלת מספר הניתוחים אחר הצהריים והדרישה לביצוע ניתוחים בשעות הבוקר תאזן את מספר הניתוחים שיבוצעו בשב"ן. העברת ניתוחים לשעות אחר הצהריים תפנה שעות ניתוח בבוקר וניתן יהיה להוסיף חולים ממתינים או חולים חסרי ביטוח

המתנגדים להכנסת השב"ן לבתי החולים הציבוריים טוענים שהכול יועבר לרופאים בודדים. מאחר שהרעיון של ביצוע ניתוחים משלימים במסגרת השב"ן מתבסס על פעילות מעבר לשעות העבודה הרגילות, הרי שלכל מנתח יש גבול למספר השעות שיוכל להשקיע. הגבלת מספר הניתוחים אחר הצהריים והדרישה לביצוע ניתוחים בשעות הבוקר תאזן את מספר הניתוחים שיבוצעו בשב"ן. בכירים נעזרים במתמחים או במומחים צעירים כך שההוראה והלימוד של דור ההמשך לא ייפגעו. העברת ניתוחים לשעות אחר הצהריים תפנה שעות ניתוח בבוקר וניתן יהיה להוסיף חולים ממתינים או חולים חסרי ביטוח (אותם 20% שידם אינה משגת ביטוח משלים). קיצור תור הממתינים יעשה חסד עם אותם מעוטי היכולת ויתרום לשוויון.

עולה הטענה ששיקול הדעת המקצועי של הרופאים עלול להשתנות כאשר מדובר בכסף. בבתי החולים הפרטיים רק הרופא המנתח קובע את הצורך בניתוח. בבתי החולים הציבוריים קיימת "בקרת עמיתים", ומשמעותה היא שכל אחד מהצוות יודע מהן הסיבות לניתוח והאפשרות להוסיף ניתוחים מיותרים בטלה.

ממשלת ישראל קבעה כי 75% מפעילותו של בית החולים הציבורי באשדוד היא ציבורית ו-25% מפעילותו פרטית. ניתן להחיל מתכונת זו על כל בתי החולים הציבוריים, תוך יצירת קריטריונים ברורים לגבי תחילת שעות הפעילות, היקף הפעילות, המשתתפים ושכרם. הזרמת אותם ארבעה מיליארד שקלים שמשמשים כיום את חברות הביטוח ובתי החולים הפרטיים, תציל את הרפואה הציבורית ותמנע את הצורך לשאוב עוד כספים מקופת המדינה.

* המאמר פורסם לראשונה באתר Ynet

נושאים קשורים:  דעות,  רפואה פרטית,  שירותי בריאות נוספים,  בתי החולים הציבוריים,  הוועדה לחיזוק הרפואה הציבורית בישראל,  שירותי בריאות פרטיים
תגובות
רופא כועס
08.08.2013, 19:04

ד"ר אייליג,

הובלתם להסכם מביש ומעליב. לא נשכח ולא נסלח.
אתה כנראה תומך בצעד הפופוליסטי הזה כי אתה חושב שזה יכפר על המחדל ההיסטורי שלך ושל חבריך בהר"י.
גם אתה יודע היטב שמי שירוויח משר"פ בבתי חולים ציבוריים תהיה שכבה מאד מצומצמת של רופאים (כולל אולי גם אותך). לחולים זה לא ישנה דבר.

דוק
08.08.2013, 20:21

מה הקשר לשר"פ ולרפואה הציבורית האם זה ישנה את מערכת האישפוזית הפנימית והדחופה שממילא נמצאת במצוקה קשה כולל חדרי המיון שהפכו לVIA DOLOROSA לציבור.
אזי כיצד אתה מאחז עיני רופאים ! מילא ציבור.

פרופ׳ פיני הלפרן
08.08.2013, 20:35

- שרפ צריך להיות במקומו הטבעי - בתי חולים פרטיים ומרפאות פרטיות.
- בתי חולים ומרפאות פרטיים צריכים להיות מנוהלים על ידי הבעלים הטבעיים: אנשים פרטיים, ולא קופות חולים שבונות ארמונות בכספי המיסים שלי ומשאירות את בתי החולים הציבוריים מיובשים.
- שרפ בבתי חולים ציבוריים מוסיף למגזר קטן של הרופאים ומשאיר את האחרים בחוץ בקור. כמינימום יש לחלק את העוגה בצורה הוגנת.
- כספי מס הבריאות הם ציבוריים וצריכים ללכת רק לרפואה ציבורית.
לא מסובך.

דוק
09.08.2013, 13:52

צודק פרופ הלפרין ,פיו וליבו שווים.ילמדו השאר ממנו.

ד''ר שורצמן - רופאה גריאטרית
09.08.2013, 12:02

האם לא כדאי סוף סוף ל''הפריד דת ממדינה''.
אלו שהגיעו לשלב שיכולים לבצע רפואה פרטית , שיפנו את מגדלי השן הציבוריים לבאים אחריהם ע''מ לאפשר גם להם להעפיל ולקנות שם , וילכו לבתי החולים הפרטיים , ישפיעו וישקיעו שם בהעלאת הרמה הרפואית בהם ע''מ שבתי חולים אלו יהיו , באמת , ברמה טובה מכל הבט שהוא , עבור מי שידו משגת .
כמובן שאין בעייה להגביר שעות פעילות במסגרת הציבורית , אין שום סיבה בעולם שחדרי ניתוח לא יפעלו באופן אלקטיבי גם אחה''צ ויתגמלו את כל הצוות העובד בהם , כפי שנהוג בכל מקום עבודה , כך אורך התורים יקוצר !!!

רופא לא מנתח
09.08.2013, 16:11

למי זה כבר מעניין את נושא השרפ"? כנראה לרופאים המנתחים שמשוכנעים שרופאים במקצועות קליניות הם לא חשובים. עד שלא תבואו עם הצעות שרלוונטיות לכלל הרופאים אני אמשיך להתנגד לשינוי שהוא רק לטובת קבוצה שאני לא מעניין אותם בכלל (אבל תמיכתי רוצים גם רוצים !)

לא פראייר
11.08.2013, 12:29

השר"פ יעמיק את חוסר השוויון הקיים כבר היום , ישחית את המערכת , ויעשיר שכבה דקה של רופאים , שגם היום כבר נהנים ע"ח רוב הרופאים השחוקים במערכת

רופא
29.08.2013, 17:04

אם לי היה חלק בהסכם השכר האחרון של הרופאים , הייתי שומר על פרופיל נמוך, ונמנע מלהציע הצעות , ובטח לא כאלה.
במדינה, בחברה שמפריטה את עצמה לדעת, צריכים להיות קווים אדומים.
בריאות וחינוך הם הריקמה הבסיסית לקיומנו ועתידנו, ויש להרחיק מהללו את עגל הזהב.
פרופ. הלפרין כתב יפה, וגם ד״ר ברלוביץ׳ ביטא עמדה אמיצה ומנומקת, וכנ״ל חברים נוספים בפורום זה.
די לאיוולת של השרפ.