דעות

מי אמר שלא ניתן להוסיף מיטות ל"סורוקה"?

אחד הנימוקים להקמת בית חולים נוסף בבאר שבע הוא שבלתי אפשרי להוסיף מיטות ל"סורוקה" בשל קושי בניהול; דוגמאות מהארץ ומהעולם מוכיחות אחרת

בתי החולים הכלליים בישראל פועלים בעומס יתר הנובע ממספר מיטות קטן מאד ביחס לאוכלוסייה. בישראל בשנת 2014 יש 1.96 מיטות לאלף נפש, לעומת למעלה מ-3 מיטות במדינות מערב אירופה. התפוסה הממוצעת אצלנו קרובה ל-100% (75-80% באירופה), כלומר לפחות במחצית הימים יש מיטות בפרוזדורים. זמן השהייה הממוצע קצר ביותר, כארבעה ימים (7 ימים באירופה). חלוקת המיטות אינה שווה בכל אזורי הארץ.  בשלוש הערים הגדולות יש שפע יחסי וככל שמצפינים או מדרימים שיעור המיטות קטן. בנגב יש רק 1.5 מיטות ל-1000 נפש.

"למרות היתרון הכלכלי הברור של הגדלת סורוקה, הפופוליזם גבר על ההיגיון הכלכלי"

המרכז הרפואי "סורוקה" בבאר שבע, על 1,007 המיטות שלו, אינו יכול עוד לענות לצורכי האזור ומזה חמש שנים לפחות ברור שנדרשת תוספת מיטות משמעותית. כעת ,דווקא לנוכח מצוקת התקציב עקב השפל הכלכלי ודרישות הביטחון, משרד הבריאות הכריז על כוונתו להקים עוד בית חולים בבאר שבע , שיכיל כ-400 מיטות, ויתחרה במרכז הרפואי סורוקה ובכך יתרום לשיפור באיכות הרפואה.

משרד האוצר מתנגד ונימוקיו כלכליים ומעשיים כאחד. לטענת אנשי האוצר יש אפשרות להוסיף חמש קומות לבנין הכירורגיה בסורוקה בהן כ-500 מיטות. עלות הקמת בית חולים חדש היא קרוב למיליארד ש"ח, משך ההקמה לפחות שבע שנים (תחזית אופטימית). עלות הוספת מספר זהה של מיטות לסורוקה היא רק 300 מיליון ש"ח וניתן להשלים את הבניה בארבע שנים.

"שלושת בתי החולים היוקרתיים ביותר באירופה גדולים משיבא... שני בתי החולים האוניברסיטאיים בניו יורק גדולים לאין שיעור"

למרות היתרון הכלכלי הברור של הגדלת סורוקה, הפופוליזם גבר על היגיון כלכלי ומשרד הבריאות הודיע כי בחר בחלופה של בניית בית חולים חדש.

אחד הנימוקים העיקריים של מומחי המשרד היה כי קשה עד בלתי אפשרי לנהל מרכז רפואי הכולל יותר      מ-1,000 מיטות. על מנת לסבר את האוזן, אביא מספר דוגמאות. קודם כל נסתכל בבית פנימה: המרכז הרפואי שיבא כולל 1,445 מיטות (קרוב למספר אליו עשוי סורוקה להגיע לאחר התוספת). למשרד הבריאות יש טענות להנהלת שיבא על עצמאות יתירה, שר"פ מתחת לשולחן, עיסוקים צדדיים של המנכ"ל, אך לא נשמעה טענה על חוסר יעילות או על קושי לנהל את המרכז.

שלושת בתי החולים היוקרתיים ביותר באירופה גדולים משיבא. בית החולים "קרולינסקה" בשטוקהולם כולל 1,700 מיטות; בית החולים "שאריטה" בברלין ממנו יצאו שלושה חתני פרס נובל, כולל כ-2,000 מיטות (3,700 רופאים מתוך 13,000 עובדים); בית החולים "לה-פיטיה" בפאריס כולל 1,600 מיטות.

שני בתי החולים האוניברסיטאיים בניו יורק גדולים לאין שיעור. ה"פרסביטריאן" כולל קרוב ל-2,500 מיטות ואילו בית החולים "אלברט אינשטיין" כולל 1,500 מיטות. שני בתי החולים בניו יורק הם בבעלות פרטית   והם מאוזנים כלכלית ומנוהלים היטב. אם נזכור כי מפעלי תעשיה המנוהלים ריכוזית כוללים, לא פעם, עשרות אלפי עובדים, לא נראה כי קשיי ניהול הם שצריכים לקבוע את גודלו של בית חולים.

לבית חולים חדש בבאר שבע, אם יקום, תהיה בעיה קשה מאד לגייס כוח אדם רפואי וסיעודי. אמנם בתי הספר לרפואה הוגדלו לאחרונה, אך בעוד שבע שנים עדיין צפוי מחסור גדול יותר מאשר כיום, כיוון שתוספת הרופאים לא תדביק את קצב ריבוי האוכלוסין ואת הפרישה לגמלאות של רופאי ישראל, שגילם הממוצע גבוה. קושי לגייס רופאים יהיה גם לסורוקה, אם יוגדל, אך קל יותר ליצור תנאים אטרקטיביים במרכז גדול מאשר בבית חולים קטן.

כמו כן, התוספת בכוח אדם שתדרש להגדלת סורוקה קטנה משמעותית מזו הנדרשת לבית חולים חדש. נחסכים תפקידי ניהול ,טכנולוגיה, שמירה, משאבי אנוש ואחרים. בעידן המחשב, הגודל מאפשר חיסכון במשאבים, שליטה במידע וניהול יעיל.

נושאים קשורים:  דעות,  מיטות אשפוז,  מערכת הבריאות בישראל,  באר שבע,  המרכז הרפואי "סורוקה",  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
מוטי לוין
06.10.2014, 20:12

פרופ' מוטי רביד מדבר מתוך שכל ישר. ברפואה זה מצרך נדיר. במדינת ישראל זה מצרך נדיר מאד. בתש"ח היתה בארץ משחה יעילה מאד נגד ג'וקים, תוצרת בריטניה, שקראו לה
"common sense". עם גמר המנדט הבריטי הקומן סנס נעלם מהשוק. מוטי לוין

רופא בכיר
06.10.2014, 21:43

כל כך נכון וברור, לא ברור מאיפה הרעיון ההזוי להקים עוד בית חולים בבאר שבע במקום להגדיל את סורוקה.

רופא
06.10.2014, 22:27

כנראה שהחישוב הכלכלי נכון- ואכן זו הסיבה להתנגדות משרד האוצר.
אבל.
יש גם שיקולים אחרים.
מרכז יחיד, ללא תחרות, בעליל גורם לשירות פחות טוב לאזרח מאשר מרכז הנמצא בתחרות. אנו מכירים זאת מכל ענפי החיים, ולראיה - התקשורת הסלולרית והשיחות לחו"ל.

משמעות התחרות תהיה איכות טיפול טובה יותר, פחות תחלואה ופחות תמותה. גם לזה יש מחיר כלכלי שלא הוכנס במשוואה של פרופ' רביד.

סורוקה כבר כעת זקוק לניעור רציני, ואינו יכול לספק תמיד לתושבים שירות ברמה המצופה והניתנת במרכז הארץ. תוספת מיטות רק תהפוך אותו למפלצת גדולה יותר ומסואבת יותר.

רופאה
06.10.2014, 22:59

הבזבוז העצום שבבנית בית חולים נוסף יהיה כרגיל בהוספת שכבה ניהולית הגוזלת משאבים ואנרגיה. שוב מנהל, סגן, לשכה, אחות ראשית, מערכת תשלומים וכו שינפחו את ההוצאות בפועל, כסף שיכול בסורוקה להיות מתורגם לרפואה נטו.

אריה ענבר M.S.c
06.10.2014, 23:30

עבדתי 40 שנה בסורוקה(בהתחלה ביה"ח המרכזי לנגב).10 שנים כטכנאי רנטגן ואחר כך 30 שנה כסגן מנהל אדמיניסטרטיבי.בשנים הראשונות כאשר סורוקה גדל ל 600 מיטות סברתי שיש צורך בבית חולים נוסף( ואכן נבנה שלד בדימונה)שירכז את אזור דימונה,ירוחם והפזורה הבדואית,בעיקר כבית חולים שניוני קטן ובו מחלקת ילדים, יולדות ופנימית וכ"ד, כאשר סורוקה יהווה(כפי שהוא כיום לגבי אשקלון ואילת) בית חולים שלישיוני.
משנות ה 90 שיניתי דעתי והגעתי למסכנה שעדיף מכל הבחינות כולל כלכליות להגדיל את סורוקה לפי הצורך עם גידול האוכלוסיה. בעית מוטת השליטה לבית חולים של מעל 1.000 מיטות ניתן להשיג ע"י חלוקת בית החולים לשלושה,בית חולים לילדים,בית חולים לנשים ויולדות ,ובית חולים כללי שלישיוני כפי שהוא לגבי אשקלון ואילת.בית החולים לילדים ולנשים וילדות יקבלו שרותי לוגיסטיקה(אנרגיה,מזון כביסה וכ"ד) וכן שרותים רפואים(רנטגן,מעבדות,c.t ,m.r.i וכ"ד)מסורקה השלישיוני.בתי החולים החדשים יקבלו תקציב עצמאי וינוהלו ע"י ראש החטיבה הקיים כיום,אחות המפקחת החטיבתית ויתוסף רק תפקיד חדש של מנהל אדמיניסטרטיבי.זה מודל ניהולי הקיים כיום בהרבה קומפלקסים רפואים ועסקיים גדולים בעולם וגם בישראל כמו שניידר בבלינסון, דנה וליס באיכילוב ועוד. נשארת רק בעיה אחת יחודית לישראל שיש לקחת בחשבון והיא הבעיה הביטחונית!! של ריכוז כל המערך הרפאוי באזור הדרום במקום אחד. לזה יש היום פתרונות מיגון לגבי איום הטילים,לגבי בעית רעידת אדמה יש במילא גם במצב כיום צורך בחיזוק התשתיות החיוניות(מים,חשמל וגזים)כדי שלא ינזקו בעת רעידת אדמה.לכן דעתי כדעתך שאין צורך להוציא היום סכומי עתק(שאין בנמצא) לבנית בית חולים חדש סמוך לסורוקה ומה עוד, מאיכן יקחו רופאים ואחיות החסרים בישראל עקב מחדל של שנים שלא טופל?

עדו
07.10.2014, 08:06

מילים כדורבונות!

חצי הכוס המלאה היא שנראה שאולי, אולי אולי מישהו התעורר ושם לב למצוקת האוכלוסיה בדרום, לפחות בתחום הבריאות. שהרי כשאין איזו התנגשות אלימה וחסרת תוחלת ברצועת עזה אנשי הדרום וסורוקה בפרט אינם מעניינים איש. האמת, גם כשיש מעגלי דמים בדרום לא עזה ולא שדרות ולא באר שבע, לא מעניינים איש. בעלות של מבצע "צוק יתן" אפשר היה במקום לקפד חיים להציל חיים ב3 בתי חולים כמו סורוקה.