משפט

רשיונה של רופאה שסיפקה חומר קטלני לנאשם ברצח הותלה ל-8 שנים

הרופאה המרדימה ד"ר מריה זקוטסקי סיפקה חומר הרדמה קטלני לבן זוגה שמעון קופר, שמואשם ברצח אשתו; לא ידעה על המטרה

תביעת רשלנות רפואית (אילוסטרציה)
תביעת רשלנות רפואית (אילוסטרציה)

משרד הבריאות הודיע אתמול (יום א') על התליית רישיונה של הרופאה ד"ר מריה זקוטסקי, בעלת תואר מומחה בהרדמה, למשך 8 שנים, עקב עבירה של התנהגות בלתי הולמת לרופא על-פי סעיף 41(1) בפקודת הרופאים.

בפסק הדין שפרסם השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, הממונה על אמצעי המשמעת במקצועות הרפואיים במשרד הבריאות, מפורטים האירועים שהביאו להחלטה. נכתב בו, כי הרופאה בת ה-47 שעבדה בבית החולים "מאיר" בכפר-סבא, קיימה קשר זוגי עם שמעון קופר שהואשם בשעתו ברצח אשתו ג'ני.

קופר הציג עצמו לפני הרופאה כמי שעובד בשירות כוחות הביטחון, מה שהיה שקר. ב-2009 סיפר לה כי הוא עומד לצאת לחו"ל למשימה סודית, במסגרת עבודתו החשאית, כדי להתנקש בחיי אדם מסוים. הוא ביקש מהרופאה לברר אם קיים חומר קטלני שניתן לעשות בו שימוש מבלי שיתגלה בבדיקות טוקסיקולוגיות. היא נועצה בחברתה, גם היא בעלת תואר ד"ר, שהביעה ספק לגבי אמיתות הסיפור אך הרופאה המרדימה התעלמה מהאזהרה.

לבקשת קופר, גנבה הרופאה המרדימה שלוש אמפולות של חומר קטלני, מסרה אותן לקופר בצירוף מזרק והוראות שימוש. ככל הנראה, נאמר בפסק הדין, השתמש קופר בחומר הרעיל כדי להמית את אשתו. "אין חולק על כך", נכתב בפסק הדין, "שהרופאה לא ידעה על כוונתו האמיתית של קופר לרצוח את אשתו באמצעות הרעל הקטלני".

הפרשה נדונה בהליך פלילי בבית משפט השלום בכפר-סבא וכתב האישום נגד הרופאה ייחס לה עבירות על-פי חוק העונשין של גניבה, מעשה פזיזות ורשלנות וכן ניפוק תרופות מרשם ללא מרשם, בניגוד לפקודת הרוקחים. הרופאה הודתה בבית המשפט בהאשמות נגדה, הסגירה כי הבינה שקופר הוליך אותה שולל במשך 6 שנים וביולי השנה, בעקבות הסדר טיעון, נגזרו עליה 6 חודשי מאסר שהומרו בעבודות שירות, תוך שנפסק כי אין לה אחריות פלילית למעשה ההמתה.

תוך כדי התנהלות המשפט הגיש המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר בעז לב קובלנה נגד ד"ר זקוטסקי, על התנהגות שאיננה הולמת רופאה מורשית. הנושא הובא לדיון בוועדת משמעת במשרד הבריאות בהרכב ד"ר יהודה סקורניק, פרופסור צבי שטרן ועו"ד יגאל חיות. בא-כוחה של ד"ר זקוטסקי, ממשרד עו"ד ערן קייזמן, טען בדיון, כי הרופאה היא אדם נורמטיבי שנתן אמון בנוכל שהתברר בבית המשפט כפסיכופת. היא התפתה לסייע לו "בביצוע משימה סודית", שיתפה פעולה באופן מלא עם המשטרה, הודתה בבית המשפט במעשים שיוחסו לה, הביעה חרטה מלאה וביקשה להסתפק בהתליית רישיונה כרופאה לשנתיים בלבד.

מנגד, דרש פרקליט משרד הבריאות שהופיע לפני הוועדה לשלול לתמיד את רישיון הרופא או להתלות אותו ל-5 שנים לפחות, נוכח חומרת התנהגותה של הרופאה, עד כדי סיכון חמור של חיי אדם (עוד ביוני 2013 הותלה הרישיון באופן מינהלי).

ועדת המשמעת פסקה, כי מדובר ב"אירוע מצמרר, חמור מאין כמוהו, המקבל משנה חומרה כשהוא מיוחס לרופא". עוד פסקה, כי "הרופאה מעלה באופן חמור באמון שנתן לה מעסיקה (בית החולים "מאיר" – ד.א.), פגעה באמון הציבור כמי שהורשה לעסוק ברפואה... התנהגותה ומעשיה מצביעים על חוסר שיקול דעת, פזיזות ורשלנות חמורים ועל כשל מוסרי ואתי כבדים".

שניים משלושה חברי הוועדה, הרופאים פרופסור שטרן וד"ר סקורניק, המליצו על התליית רישיונה של הרופאה ל-5 שנים ואילו בדעת המיעוט היה נציג היועץ המשפטי לממשלה עו"ד חיות, שהמליץ על שלילת הרישיון לצמיתות.

הפרשה הובאה, כמקובל, להכרעה סופית של השופט בדימוס סטרשנוב, והוא החליט על התלייה ל-8 שנים. בפסק הדין כתב, כי תקופת ההתליה שעליה המליץ הרוב בוועדה נראתה לו קלה מדי. הוא ציין, כי דעתו נוטה דווקא לקבל את המלצת המיעוט, נוכח חומרת המעשים ולבטל כליל את רישיון העיסוק ברפואה שבו החזיקה הרופאה המורשעת. לאחר התלבטות לא קלה, כתב, ובשים לב לנסיבות החליט בסופו של דבר על התליה ל-8 שנים, החל מסיום תקופת ההתליה המנהלית שהחלה בשנה שעברה והסתימה רק באחרונה.

להורדת פסק הדין המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  משפט,  ד"ר מריה זקוטסקי,  הממונה על אמצעי המשמעת לנושאים רפואיים במשרד הבריאות,  פקודת הרופאים,  ועדת משמעת במשרד הבריאות,  רישיון עיסוק ברפואה,  רצח,  רפואת הרדמה,  שמעון קופר
תגובות
דר מנסור גרגאוי
02.12.2014, 09:59

אני תוהה איך הרופאה משתתפת ביודעין במזימה לחסל מישהוא ומה בדיוק חשבה הרופאה על האישיות שצריך לחסל על ידי איש בטחון ?

גרגזמל
12.12.2014, 11:08

מה בדיוק יקרה אחרי 8 שנים? מה היא תזכור ממה שלמדה? מי בעצם יבחן אותה? מה שווה מקצוע שאסור לך לעסוק בו 8 שנים?יש לשלול מיד לצמיתות את הרשיון כמובן. תואר דוקטור זה עניין של האוניברסיטה.