לאחרונה הופיעו פרסומים רבים שנגעו לעומס במערכת הבריאות הבריטית (NHS) ובעיקר בחדרי המיון. כדי להבין את העומס בחדרי המיון, צריך להבין קצת יותר את המבנה של מערכת הבריאות המקומית ולעמוד על הכשלים המקומיים שמובנים בה.

קצרה היריעה מלפרט את כל אלו בטור דיעה בודד, אולם בשבועות הקרובים אשתדל לתת לכם טעימה ממערכת הבריאות המקומית, או איך נראית העבודה בחדר המיון "שלי", אחד העמוסים בבריטניה.

את העבודה בחדר המיון בבית החולים רויאל בלקבורן התחלתי לפני 4 חודשים. לפני התחלת העבודה בבית החולים עובר כל עובד חדש מספר ימי אינדוקציה. כשאמרתי לעמיתיי לקורס שאני מתחילה לעבוד בחדר מיון, אמרו לי שאני אמיצה. 'למה?' שאלתי. 'איך העבודה במיון?' - 'עמוס מאוד' הייתה התשובה. גם בראיון הקבלה שלי לעבודה, הכינו אותי הרופאים הבכירים שראיינו אותי שהעבודה בחדר המיון עמוסה. 'אין זמן לקפה ושיחות חולין, ולפעמים תצטרכי להישאר מעבר לשעת סיום העבודה'.

'כמה עמוס זה כבר יכול להיות?!' חשבתי לעצמי. אני באה מישראל, זה בטח לא יותר גרוע...

סביב תקופת הכריסמס (חג המולד), התקופה העמוסה ביותר בחדרי המיון, עמד ממוצע הפניות למיון שלנו על למעלה מ-600 פונים ביממה. זה המון!!! העומס הוא גדול מאוד.

יעד הממשלה הוא ש 95% מהחולים הפונים למיון יעזבו את חדר המיון (אם לביתם או למחלקה אחרת בבית החולים) בתוך 4 שעות מרגע שכף רגלם דרכה בחדר המיון. הרבה משאבים מושקעים על מנת לעמוד ביעד הזה. פעמים רבות אני מרגישה שהלחץ לעמוד ביעד הזה גדול יותר מהלחץ האובייקטיבי של טיפול בחולים קשים.

ואם כבר הזכרנו חולים קשים – כמה מתוך 600 החולים שפונים למיון שלנו באמת זקוקים לחדר מיון? אחת החולות שטיפלתי בה השאירה אותי פעורת פה. מדובר בבחורה צעירה, בריאה בד"כ, שהתעוררה באמצע הלילה בשל כאב באוזניים. הבחורה הזמינה אמבולנס, באמצע הלילה שיפנה אותה למיון! הפרמדיקים שטיפלו בה נתנו לה אקמול וכתבו בדיווח שלהם שהם חושדים בדלקת אוזניים. גם היא עצמה אמרה לי שנראה לה שיש לה דלקת אוזניים. כן, אכן הייתה לבחורה דלקת אוזניים. רשמתי לה אנטיביוטיקה ושחררתי אותה לביתה..... אמבולנס בשביל דלקת אוזניים??!! ככה זה כשהטיפול הרפואי חינם, וכשהפרמדיקים מחויבים על פי החוק לפנות חולה לבית החולים כאשר הוא דורש זאת, אף על פי שהם סבורים שמבחינה קלינית הוא לא זקוק לפינוי לבית חולים.....

כשבמשך כמה ימים רצופים הופיעו פרסומים רבים בתקשורת על העומסים הקשים בחדרי המיון, פתאום, ולמשך כמה ימים (אחרי כמה ימים, אנשים הספיקו לשכוח) ירד מספר הפניות לחדר המיון שלנו ל- 400 פונים ביממה. אומנם לא מדובר במחקר, אבל אני מעריכה שבערך שליש מהפונים, לא באמת זקוקים לחדר מיון, וגורמים לעומס הן על חדרי המיון והן על האמבולנסים – שרצוי שיישארו פנויים לטיפול בחולים שנמצאים בסכנת חיים.