הפטיטיס

עד כמה הטנדם הנגיפי HIV-HCV נפוץ? סקירת ספרות

מסקירה אפדימיולוגית עולה שכ2.5 מיליון נשאי HIV חיוביים גם לHCV, מחציתם מזריקי סמים. תחלואה כפולה משפיעה על הפרוגנוזה ומתכונות הטיפול בהפטיטיס

תא בודד של נגיף איידס (אילוסטרציה)
תא בודד של נגיף איידס (אילוסטרציה)

על פי ההערכות של ארגון הבריאות העולמי כ37 מיליון איש ברחבי העולם נגועים בנגיף הכשל החיסוני הנרכש (HIV) ולכ 115 מיליון בני אדם נוגדני פלסמה נגד נגיף דלקת הכבד Cי(HCV). מאחר ולתחלואה כפולה משמעות פרוגנוסטית וטיפולית חוקרים מהמכון לתברואה ומחלות טרופיות בלונדון ביקשו לאמוד בכלים אפידמיולוגיים את שיעורי ההמצאות הגלובליים של זיהום מקביל ב HIV ו HCV. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב עת The Lancet Infectious Diseases.

החוקרים סקרו מאגרי מידע רפואי מובילים וכן את מסד הנתונים של ארגון הבריאות העולמי וליקטו מידע אודות שיעורי ההמצאות של זיהומי HIV ו HCV כפי שפורסמו בין השנים 2002-2015. מדגמי האוכלוסיה סווגו על פי החשיפה ל HIV כאשר היקף התחלואה הכפולה האזורית נגזר מהצלבה בין אומדני ההמצאות של הזיהום המשולב למספרים רשמיים של נשאי HIV. החוקרים ערכו מטה אנליזה על מנת להעריך את הסיכוי לזיהום כפול בקרב נשאי HIV בהשוואה לנחקרים שאינם נשאי הנגיף.

783 מחקרים עמדו באמות המידה להכללה וניתוח הנתונים הסופי התבסס על 902 הערכות המצאות של זיהום HIV-HCV משולב. שיעור המצאות הזיהום הכפול בקרב נשאי HIV עמד על 2.4% במדגמי אוכלוסיה כלליים, על 4% במדגמים של נשים הרות ונחקרים הטרוסקסואליים ועל 6.4% בקבוצת הגברים הבאים במגע מיני עם גברים (MSM). שיעור ההמצאות של זיהום כפול בקרב מזריקי סמים עמד על 82.4%. הסיכוי להמצאות נוגדני HCV אצל נשאי HIV היה גבוה פי שישה לעומת הלא נשאים. ההערכה היא שכיום חיים בעולם 2,278,400 חולים עם זיהום HIV –HCVי(6.2% מנשאי HIV), כמחציתם מזריקי סמים.

החוקרים מציינים כי שיעור ההמצאות של HCV בקב נשאי HIV גבוה משמעותית משכיחות המחלה בלא נשאים, הסיכון עומד בעינו לרוחב אזורים גיאוגרפיים וקבוצות סיכון אך בולט במיוחד בקרב מזריקי הסמים. החוקרים מדגישים את ההמלצה לסקור את כל נשאי הHIV לתחלואה מקבילה בדלקת כבד נגיפית C.

מקור

Prevalence and burden of HCV co-infection in people living with HIV: a global systematic review and meta-analysis Platt, Lucy et al. The Lancet Infectious Diseases.

נושאים קשורים:  הפטיטיס,  HCV,  HIV,  נגיף הכשל החיסוני הנרכש,  מזריקי סמים,  דלקת כבד נגיפית,  הפטיטיס C,  מחקרים
תגובות