דעות

איסור השתתפות בכנסים בהם מתקיימת אפליה והדרת נשים

לאחרונה שבו וחזרו מקרים בהם תוכננו או אף התקיימו כנסים להעברת מידע רפואי לרבנים, מהם הודרו נשים בתואנה כי רק כך ייחשפו למידע "מדעי" ויתאפשר להם לייעץ נכון לצאן מרעיתם

12.07.2017, 10:28

בחוג לחינוך רפואי באוניברסיטת תל-אביב נהניתי תמיד לשמוע ולראות את התפעלות הסטודנטים החוזרים מחשיפות קליניות במחלקות השונות מציינים כמה נדהמו לראות כי בטיפול בחולים אין אפליה, וכי גם בזמנים מאוד מתוחים מבחינה ביטחונית טופל כל פונה באופן שווה.

כללי האתיקה אוסרים על אפליה. בפרק ד'1 לקוד האתי, סעיף ג'1 קובע כי "הרופא לא יפלה בטיפול רפואי בין מטופל למטופל, לרבות מטעמי גיל, מין, מוצא, לאום, דת, מעמד חברתי, אישי או כלכלי, מוגבלות פיזית או נפשית, עמדותיו, אמונתו או דעותיו של המטופל, או מכל סיבה אחרת".

כללים אלו ברורים לכולנו.

לצערי הרב, יש הסבורים, משום מה, שכללים ברורים אלו נעצרים על סף דלתן של הרצאות להנגשת מידע לציבור הדתי, ומוצאים שם "לגיטימציה" לעשות הפרדה על רקע מיני ולאסור על רופאות וחוקרות מהשורה הראשונה להופיע באולם מלא גברים.

לצערי הרב, יש הסבורים, משום מה, שהכללים הברורים נגד אפליה והדרה נעצרים על סף דלתן של הרצאות להנגשת מידע לציבור הדתי

האירוע אשר הסב את תשומת לב לשכת האתיקה לדון בנושא היה בשנת 2011. בטקס ציבורי של הענקת פרסים לחיבוריים מדעיים בתחום הרפואה וההלכה, אשר נערך אז בחסות משרד הבריאות, הודרו בצורה משפילה רופאה ואחות מהשתתפות בטקס.

לאחרונה שבו וחזרו מקרים בהם תוכננו או אף התקיימו כנסים להעברת מידע רפואי לרבנים, מהם הודרו נשים בתואנה כי רק כך ייחשפו למידע "מדעי" ויתאפשר להם לייעץ נכון לצאן מרעיתם. נשים הודרו אף מכנסים בהן הנושא היה רפואת הנשים עצמן.

שיקול הנגשת המידע לציבור הדתי הועלה בלשכה לאתיקה, התקיים דיון מקיף, וההחלטה שהוסכמה היתה כי:

  • "רופא לא ייתן ידו לתופעות של הדרת נשים במערכת הרפואית ובכלל זה כל מעשה הגורם אפליה, השפלה או ביזוי של אישה בין שהיא מטופלת ובין שהיא רופאה".
  • "רופא לא ישתתף בכל אירוע רפואי או מדעי בו מתקיימת הדרת נשים בין שהן מטופלות ובין שהן רופאות".

להלן דף העמדה של הלשכה לאתיקה בנושא, שפורסם בינואר 2012

רקע

לאחרונה נודע כי בטקס ציבורי של הענקת פרסים לחיבורים מדעיים בתחום הרפואה וההלכה שנערך בחסות משרד הבריאות ובנוכחות סגן שר הבריאות, הודרו בצורה משפילה רופאה ואחות מהשתתפות בטקס.

בטקס שנערך בבית החולים "שערי צדק" בירושלים, התבקשו השתיים, ממקבלות הפרס, לשבת ביציע שלא בין הגברים מקבלי הפרס ולא לעלות לבמה לקבלתו בשל נוכחותם של רבנים באירוע. הדרישה הובאה לידיעת הרופאה והאחות במקום האירוע, דקות ספורות לפני תחילתו, ואף כי השתיים הרגישו שלא בנוח הן נענו לדרישה זו.

ארגוני נשים, לשכת האתיקה של האחיות ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון הביעו בפני הלשכה לאתיקה של הר"י את מחאתן על מה שהתרחש באותו טקס.

בנוסף נודע ללשכה לאתיקה על קיומו של כנס בנושא פוריות ובריאות האישה, ממנו הודרו נשים מרצות, רופאות מומחיות בתחומן, אשר נתבקשו למצוא מרצים גברים שיופיעו במקומן.

חברי הלשכה לאתיקה שמעו את הרופאה מקבלת הפרס שלא הורשתה לעלות לבמה  בטקס הממלכתי ודנו בתופעה המתפשטת של הדרת נשים על רקע מקרים שונים שהתפרסמו לאחרונה בתקשורת.

חברי הלשכה לאתיקה מודעים  לכך כי מדובר בתהליך חברתי רחב ועמוק של הקצנה דתית החורג מעבר למסגרת הרפואית. יחד עם זאת, חשים חברי הלשכה כי מחובתם להביע עמדה נחרצת כנגד הדרת נשים בכלל, ובפרט כשהיא מתרחשת במערכת הבריאות, כמפורט בנייר העמדה הבא.

נייר העמדה:

  • הדרת נשים הנה תופעה פסולה העומדת בניגוד לערך השוויון ולערכי הדמוקרטיה ופוגעת לפיכך בכבוד האדם.
  • הדרת נשים במערכת הרפואית יכולה להתבטא בקבלת שירות רפואי, במתן שירות רפואי, בפרסומים רפואיים, בכנסים, בקבלת פרסים על הישג מקצועי, בקבלת תפקיד במערכת הרפואית וכד'.
  • הרופא לא ייתן ידו לתופעות של הדרת נשים במערכת הרפואית ובכלל זה כל מעשה הגורם אפליה, השפלה או ביזוי של אישה בין שהיא מטופלת ובין שהיא רופאה.
  • הרופא, לרבות המנהל הרפואי, יעשה כמיטב יכולתו על מנת לשמש דוגמה, יוביל מהלכים חברתיים התורמים לשוויון בין המינים וימנע ממתן הכרה או הסכמה, בין במעשה ובין בשתיקה, לצעדים העומדים בניגוד לעקרון זה.
  • הרופא לא ישתתף בכל אירוע רפואי או מדעי בו מתקיימת הדרת נשים, בין שהן מטופלות ובין שהן רופאות.
נושאים קשורים:  דעות,  הדרת נשים,  אפליה,  כינוס,  כנס,  רבנים,  ציבור דתי,  נייר עמדה,  הר"י,  הלשכה לאתיקה
תגובות
אנונימי/ת
12.07.2017, 20:36

מדוע רופאים משתתפים בארועים הממומנים על ידי חברות תרופות? בזמן האחרון למדנו על כך שחברת טבע ועוד חברות היטו מידע שניתן לרופאים לכאורה ותביעת עתק נגד טבע ועוד אמורה להיות מוגשת בקרוב? שלא להזכיר את עבירות השוחד בהן הואשמה טבע? מי שדואגת לנשים צריכה גם לדאוג שטבע ודומותיה לא ישחדו רופאים.

אנונימי/ת
19.07.2017, 22:09

טוב, כנראה שהאחראית על האתיקה לא סבורה שמניעת שוחד של רופאים הוא דבר חשוב. העיקר להיות פופולרית.

אנונימי/ת
12.07.2017, 22:02

תמי צודקת ב100% . הנושא חשוב ביותר. אבל למה לא שומעים ממנה אפילו מילה אחת בקשר לפרשת הדסה? אין בפרשה הזאת שום צד אתי?

אנונימי/ת
12.07.2017, 22:10

עם אתיקה מוסרית, שקשורה לטיפול בחולים, לא מתקדמים לפוליטיקה ולא מופיעים בתקשורת.
אבל כשצועקים הדרת נשים על כל שעל, ורצוי נגד הדתיים, מתחברים לאג'נדות ה'נכונות' שסוללות את הדרך לפריים טיים ולעתיד פוליטי מבטיח.

15.07.2017, 17:19

בתאריך 4.7, דנה הלשכה לאתיקה במשבר המחלקה להמאטונקולוגיה בהדסה, תוך אזכור פסק הדין של בית הדין לעבודה, שהכיר והגדיר את התפטרות הרופאים כלגיטימית.

מכיוון שהרופאים המתפטרים הכריזו על כוונתם חצי שנה מראש ומסרו מכתבי התפטרות שלושה חודשים מראש, אין לראותם ו/או לכנותם נוטשים.

במהלך הדיון הציבורי רווי היצרים בשל הקרע הקשה, עלו מילים קשות.

אנו מזכירים לכל הרופאים את השבועה - "היזהרו בכבוד חברכם כי בכבודם כבודכם אתם".

הלשכה לאתיקה, בהתאם לנוהלים המקובלים בה, תקיים דיון רחב על שורשי הבעיה בנוכחות הנוגעים בדבר.

אנונימי/ת
17.07.2017, 22:44

צודק 100%. בנוסף, שבועת הרופאים נרמסה כבר מזמן תחת רגלי הרופאים (כסף, שוחד מחברות תרופות ועוד). גיוס השבועה לכאורה הזו, לנושא הדרת נשים (לא מדובר כאן על טיפול אלא על הרצאות) הוא הצטדקות לא במקום ושחיקה נוספת של השבועה השחוקה הזו.

אנונימי/ת
12.07.2017, 22:14

גם אם כל מה שכתבת נכון. זה ממש לא קשור לרופא שהוזמן לכנס. לא אחריותו לבדוק מי הוזמן או לא הוזמן לכנס. הוא צריך להביא את המקצועיות שלו.
זה בכלל לא דומה לארוע (החמור) בו רופאה לא הורשתה לעלות לבמה.
אין קשר בין הדברים והנסיון לשים את כולם בסל אחד הופך את המאבק הזה לפופוליסטי ולא אתי.

אנונימי/ת
12.07.2017, 22:24

עם כל הכבוד...תפסיקו לומר לנו מה לעשות ולכפות את דעתכם עלינו. לא יקרה כלום אם תכבדו רצון של רבנים שיש להם בעיה עם מרצות נשים...

אנונימי/ת
13.07.2017, 10:31

תגובה חשובה של הלשכה לאתיקה. אסור שתתרחש הדרת נשים במרחב הציבורי. מכל סיבה שהיא. שוויון הינו ערך עליון בחברה וברפואה. כל הכבוד על היושרה והאומץ של דר קרני

אנונימי/ת
14.07.2017, 10:46

התבלבלנו לגמרי.
שוויון טיפולי הוא הערך העליון ברפואה.
לא שוויון שאומר שאסור לך לערוך כנס לכל בני משפחת 'כהן' כי מי שהוא 'לוי' לא יוכל להכנס...
ועוד להטיל את האחריות על הרופא שהוזמן להרצות, כאילו הוא אמור לוודא שבקהל יושבים נציגי כל האוכלוסיות.
מה זה קשור???

אנונימי/ת
17.07.2017, 17:51

אני חושב שכולם פה בעד זכויות שוות ושוויון הזדמנויות.
אבל השאלה אם שוויון הזדמנויות משמעותו נתינת הזדמנות שלא בזכות. כלומר שריון.
חשוב להגיד שיש תחומים שבהם השריון חשוב כי הוא מתחיל שינוי,אבל חייבים להשים לזה סוף מתי שהוא,זה מצב הכי דיעבדי בעולם.

נקודה חשובה ומעניינת.
לידיעתכם האשה היחידה בכנסת שנבחרה בפריימריז ללא צורך בשריון (היה שריון,אבל היא פשוט הגחיע לשם בלי),זאת מפלגת הבית היהודי.

אז כל מי שאומר דתיים דתיים,לפחות בפוליטיקה של הדתיים לאומיים אין לכם זכות דיבור וזה מעיד או על טימטום או על נטיה פוליטית.
וכמובן שזה לא רק שם (בנות דתיות לומדות רפואה,כלכלה,עריכת דין,הנדסה, וכו).
אני אומר את זה כי אני דתי,כלומר לא בגלל שאני מוטה(וברור שאני מוטה, כי כל אדם מוטה) אלה בגלל שאני בשונה מרבים, יודע… .

בנוסף חייב לציין שהיא גם חילונית, איך הדתיים לא שרפו אותה.

אנונימי/ת
20.08.2017, 17:16

מה בדבר הדרת רופאים(מדובר כאן רק על רופאות,ונשים)!!