חדשות

"מאוחדת" חשפה המודל שלה להתמודדות עם אובדנות בקשישים

בדיון שהתקיים בכנסת אמר נציג הקופה, כי כל ניסיון התאבדות של מטופל מהקופה זוכה ליחס מיוחד, ולאיש מקצוע המציב את המטופל במסלול ייחודי שנועד לטפל בדיכאון, אם יש, ויישום תוכנית מניעת אובדנות; המטרה: "יצירת רצף טיפולי בקבוצת הסיכון"

המצב במחלקות טיפול נמרץ מחפיר ביחס לעולם
נסיונות התאבדות (צילום: אילוסטרציה)

שיעור ההתאבדות הגבוה ביותר בקרב נשים וגברים נרשם מגיל 75 ומעלה, ו-50%-70% ממקרים אלו קשורים לדיכאון; כך נמסר אתמול (ג') בדיון שקיימה ועדת הכנסת לצדק חלוקתי ושוויון חברתי. הדיון, שהוקדש להתאבדויות בקרב קשישים בישראל, הוא חלק מפעילויות שונות שנעשו במסגרת יום המודעות הבינלאומי למניעת אובדנות.

בדיון נמסר, כי "מחקרים שונים הצביעו על כך ש-75% מהקשישים שהתאבדו סבלו ממחלות פסיכיאטריות שונות, אלא שרק אחוז נמוך מאוד מהם פונה לייעוץ רפואי-מקצועי, בין אם בשל הסטיגמה ובין אם מחוסר מודעות. מקרים אלו הולכים לא פעם יד ביד עם מחלות כרוניות קשות שמגבילות את פעילותם ואת יכולת התפקוד של הקשישים וגורמות לתסכול רב".

חבר הכנסת יעקב מרגי, שיזם את הדיון, הוא גם יו"ר השדולה למניעת התאבדות שהושקה אתמול בכנסת. "זה נושא שלא אוהבים לדבר עליו" אמר.

ד"ר חנה בר יוסף מעמותת "בשביל החיים" ציינה כי "התאבדות בקרב צעירים מושכת תקשורת ומושכת כספים בעוד שהתאבדות בקרב קשישים לא מביאה תקציבים או שיח מספק. שיעור ההתאבדות של קשישים הוא הגבוה ביותר מכלל האוכלוסייה בישראל: כ-11 מתאבדים ל-100 אלף נפש הם צעירים בעוד שבקרב קשישים מדובר על 32 מתאבדים ל-100 אלף. הנתונים שבידינו הם בחסר מאחר שלא כולם מתגלים כהתאבדות וזאת אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות המערכתית עם התופעה".

"פעילויות מניעה היא החשובה ביותר", מסרה ד"ר בר יוסף. "בניו זילנד למשל הצליחו להגיע לירידה של כ-50% בשיעורי התאבדויות של קשישים תודות להכשרת רופאי משפחה לזהות מצב של דיכאון וכן ייזום מפגשים חברתיים לקשישים במועדונים, מקומות בילוי, תכניות של הביטוח הלאומי ועדכון השירותים הטיפוליים".

גיל רביב, סגן מנהל מערך בריאות הנפש בקופת חולים "מאוחדת", מסר פרטים על התכנית למניעת אובדנות שיזמה הקופה החל מ-2016. הוא הדגיש כי היא נחשפת עתה לראשונה. התכנית מבוססת על יצירת רצף טיפולי בקבוצת סיכון של מבוטחים שניסו להתאבד ויזום תכנית מניעה מפני אובדנות שנבנתה עם רופאי בריאות הנפש, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע נוספים.

לדבריו, בכל יום בשעה 11 בבוקר אנשי בריאות הנפש ובקרי בתי החולים של הקופה מקבלים דו"ח אוטומטי על אלו מבין המבוטחים שהגיע לחדרי מיון ברחבי הארץ. בירורים ייעודיים נעשים כדי לדעת מי מגורמי הקופה מכיר אותם, ראה אותם באחרונה ומתי.

עוד מסר רביב, כי על פי הדו"חות שבידי הקופה, למעלה מ-1,000 מבוטחים קשישים ניסו בשנים האחרונות לבצע התאבדות. כל ניסיון חדש מתועד בדו"ח. בידי בקר מטעם הקופה המגיע לבית החולים טאבלט עם רשימת כל החולים של מאוחדת. אלו שניסו להתאבד מקבלים ברישום תווית, אייקון, מיוחד ברשימה, ומועדפים לביקור של מומחה. כל הבקרים עברו הכשרה מיוחדת לכך. בידיהם פרוטוקול הנחיות כיצד לשוחח עם אדם שאושפז עקב ניסיון התאבדות. הבקרים אוספים מידע ולקראת שחרור המבוטח מבית החולים – אחרי כמה ימים, שבועות ואף חודשים, תלוי בחומרת הפגיעה. הדיווח המפורט מועבר לגורם מקשר בקהילה בשם מטיב - הפונה למערך בריאות הנפש או לרופא המשפחה לשם יצירת רצף טיפולי. מטרתו להביא את מי שניסה להתאבד לטיפול מהר ככל האפשר.

ד"ר שושי הרץ, מנהלת היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות, אמרה: "העובדה היא שאוכלוסיית הקשישים היא 'הכי מתאבדת' – לא הצעירים. במניעת התאבדויות, טיפול הרצף הוא החשוב ביותר. צריך לסייע בחיזוק הרצפים הרפואיים. מאוחדת בנתה מודל לרצף טיפולי, אולי יחיד במינו גם ברמה עולמית, ואנחנו מציעים שכל הקופות יאמצו אותו".

נושאים קשורים:  חדשות,  אובדנות,  התאבדות,  קשישים,  קופת חולים מאוחדת
תגובות
27.11.2017, 05:51

כחלק מתוכנית מניעת אובדנות אצל קשישים, חשוב מאוד לעשות גם הדרכת משפחה / ילדיהם.