סוכרת

אקסנטיד ופיוגליטזון מול אינסולין בחולי סוכרת עם המוגלובין מסוכרר גבוה מאוד

החוקרים מצאו כי שילוב של אקסנטיד ופיוגליטזון מהווה אפשרות טיפולית יעילה ובטוחה בחולים עם סוכרת סוג 2 בלתי נשלטת המקבלים מטפורמין וסולפניל-אוריאה והמוגלובין מסוכרר גבוה מאוד

סוכרת (אילוסטרציה)
סוכרת (אילוסטרציה)

מחקר זה בחן את היעילות והבטיחות של טיפול משולב עם אקסנטיד ופיוגליטזון לעומת אינסולין (באזלי ובולוס) בחולי סוכרת סוג 2 בלתי נשלטת והמוגלובין מסוכרר גבוה מאוד (מעל 10%) המקבלים מטפורמין וסולפניל-אוריאה במשך זמן ממושך.

בעבודה הוכללו 101 חולים ממחקר ה-Qatar Study עם שליטה גליקמית גרועה (המוגלובין מסוכרר מעל 10%) ומשך סוכרת ארוך (10.9 שנים) המקבלים מינון מקסימלי או כמעט מקסימלי של סולפניל-אוריאה ומטפורמין. החולים חולקו בצורה אקראית לקבל פעם בשבוע אקסנטיד ופיוגליטזון (טיפול משולב) או אינסולין בזאלי ובולוס אינסולין על מנת לשמור על רמות המוגלובין מסוכרר הקטנות מ-7.

המוגלובין הבסיס במחקר היה 11.5±0.2% ו-11.2±0.2% (ללא הבדל מובהק סטטיסטית) בקבוצות הטיפול המשולב והאינסולין בהתאמה. לאחר שישה חודשים, הטיפול המשולב הוביל לירידה משמעותית בהמוגלובין מסוכרר ל-6.7%±0.1% (הפרש -4.8%) לעומת 7.4%±0.1% (הפרש -3.8%) בקבוצת האינסולין. טיפול משולב נמצא כיעיל בהפחתת המוגלובין מסוכרר ללא תלות במין, מוצא או BMI. משתתפים בקבוצת האינסולין חוו עליה משמעותית יותר במשקל ושיעור היפוגליקמיות הגבוה פי 2.5 ממשתפים שקיבלו את הטיפול המשולב.

מסקנת החוקרים היא כי שילוב של אקסנטיד ופיוגליטזון מהווה אפשרות טיפולית יעילה ובטוחה בחולים עם סוכרת סוג 2 בלתי נשלטת המקבלים מטפורמין וסולפניל-אוריאה והמוגלובין מסוכרר גבוה מאוד (מעל 10%).

מקור: 

Abdul-Ghani, M. et al. (2017) The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. 102(7), 2162.

נושאים קשורים:  סוכרת,  אינסולין,  מטפורמין,  סולפניל-אוריאה,  אקסנטיד,  פיוגליטזון,  מחקרים
תגובות