חדשות

פיתוח בשיתוף שיבא לשיקום הלב: מתאמנים בבית - תחת פיקוח בית החולים

חידוש בתחום שיקום הלב: אימוני כושר מותאמים באופן אישי, תחת פיקוח צמוד של צוות רב מקצועי מהמכון לשיקום הלב בשיבא, בלי להגיע לבית החולים

27.02.2018, 11:30

מאת: פרופ' רוברט קלמפנר, מנהל המכון לשיקום הלב

בימים אלה הושלם השלב הראשון של התוכנית, פרי שיתוף פעולה בין בית החולים שיבא תל השומר לחברת הסטארט אפ דאטוס. בשלב זה התאמנו 25 איש מכל רחבי הארץ, ואף ממספר מקומות בעולם.

מחקרים מראים שרק 30% מהאנשים הזקוקים לשיקום לאחר אירוע לבבי, מגיעים לבית החולים כדי לעבור מעקב של צוות רב מקצועי. צוות המעקב מורכב מרופא, אחות בכירה, פסיכולוג, דיאטנית ומאמנים, והוא כולל אימוני כושר קבועים.

הסיבות למיעוט המשתתפים מגוונות: מחסור בזמן ובמשאבים, מרחק מבית החולים, חוסר רצון להתאמן בקבוצה ועוד. מרכז החדשנות בשיבא, יחד עם מכון שיקום הלב, החליטו למצוא פתרון לבעיה, ולהנגיש את האימונים לאנשים הזקוקים לשיקום בזמן המתאים להם ובסביבה הטבעית שלהם, בבית או במכון הכושר השכונתי. זאת, תחת פיקוח ומעקב אישיים של צוות רופאים, דיאטניות, אחיות, מאמני כושר ועוד.

התוכנית הייחודית מיועדת לאוכלוסייה בדרגת סיכון נמוכה, שיכולה להתאמן מרחוק. לפני ההשתלבות בתוכנית עברו המתאמנים הערכת רופא מומחה בשיקום, בדיקת פיזיולוג מומחה בספורט ובדיקת מאמץ. אלה שנמצאו מתאימים, קיבלו את הציוד החכם ותוכנית אימונים שהותאמה להם אישית.

 חברת הסטארט אפ דאטוס, פיתחה במיוחד עבור המכון לשיקום הלב בשיבא, אפליקציה ייעודית, המותקנת על הטלפון הנייד. באפליקציה יש מד צעדים ומאגר נתונים אישיים מוצפן שאליו מזינים את תוכנית האימון האישית. הנתונים מועברים בצורה מאובטחת למרכז בקרה בשיבא. מאמנים ופיזיולוג בכיר מתאימים למשתקמים תוכנית אימונים אישית. המשתקמים מקבלים שעון דופק חכם לניטור, וכך הם יכולים להתחיל ולהתאמן באופן עצמאי בבית, בפארק או במכון הכושר, לבחירתם.

באמצעות האפליקציה והשעון, הרופאים יכולים לצפות בנתוני האימונים, ולעקוב אחר ההתקדמות. אנשי הצוות מנתחים את התוצאות של כל אימון - דופק, לחץ דם ועוד - ומעבירים את הנתונים באופן מוצפן למתאמנים, כולל המלצות רלוונטיות – להגביר קצב, להאט, לנוח, ועוד.

התוכנה מתריעה כשהיא מזהה תוצאות חריגות, מזכירה לחזור לאימונים לאחר הפסקה ארוכה מדי ומדווחת על התקדמות בתוצאות או על האטה. אנשי הצוות נותנים למתאמנים פידבק אישי, ובמידת הצורך, מזכירים פגישות שנקבעו עם הדיאטנית או עם גורמי טיפול ושיקום אחרים. כל הנתונים העולים מאימוני הכושר מתועדים בתיק רפואי. בקרוב תיכנס לאפליקציה גם אפשרות למשלוח תמונות ושיחת וידיאו.

בבית החולים מתכוונים להתחיל בעתיד תוכניות של מעקב מרחוק גם במרכז הארצי לטיפול בעודף משקל (מול מאמני כושר ודיאטניות), במרכז לסרטן עם חולים ומחלימים ובסקר מנהלים – כפעילות מניעה להתקפי לב בקרב אוכלוסיות עם גורמי סיכון. זאת מתוך הבנה שתרופות בלבד אינן פותרות את הבעיה, והאדם הוא יצור מורכב הזקוק לליווי ולתמיכה בתחומים נוספים בחיים: תזונתיים, פסיכולוגיים, כושר גופני ועוד. הדרכה צמודה, ליווי, פיקוח, קשר מתמיד עם המטופלים ומעטפת נכונה של שיקום מונעים אשפוזים חוזרים וסיבוכים, ומשפרים את איכות החיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  שיבא,  פעילות גופנית,  שיקום
תגובות