דעות

הקש שישבור את גב הגמל של מערכת הבריאות הקורסת

רפואת המשפחה, השרויה זה מכבר באי ספיקה חמור, עומדת לשאת בעומס נוסף: הצבא מתעתד להעביר את הטיפול בחיילים לרופאי המשפחה בקופות החולים

"שוב עולה זעקה בלתי נשמעת של רופאי המשפחה הכורעים תחת עומס החולים הרגילים שעליו התווספו הפונים עקב הקורונה בשאלות, בבקשות, בדיקות ודאגות שונות". צילום: אילוסטרציה

בתחילת השבוע (א, 27.5) התפרסמה הודעה דרמטית: החל מהשעה 07:00 בבוקר, תחל שביתה כללית של כל עובדי מערך מקצועות הבריאות ברחבי הארץ, המועסקים על ידי משרד הבריאות, שירותי בריאות כללית, קופת חולים מאוחדת, בית החולים הדסה, בית החולים שערי צדק, מרכזים לבריאות הנפש ומוסדות נוספים. השביתה תקיף כ-5,000 עובדים בבית החולים ובשאר המוסדות.

מערכת הבריאות חיה כבר זמן ממושך על כרעי תרנגולת. בסיסה של המערכת – רפואת המשפחה - קורס ממחסור ענק ברופאי משפחה מומחים. האוכלוסיה המתבגרת וריבוי מחלותיה הכרוניות מחייבים יותר זמן לטיפול מאשר בעבר, כלומר שיש להקטין את מספר המטופלים לכל רופא משפחה.

הכרחי להקדיש את הזמן הנדרש, אתית ומקצועית, למתן טיפול ראוי ומכובד לחולים הצובאים על דלתו של רופא המשפחה - טיפול ראוי וכוללני שימנע הפנייה מיותרת ליועצים, למיון ולאשפוז. המחסור הנאמד כיום ברופאי משפחה עומד על 430. הפרישה הצפויה של כ–1,000 רופאי קהילה בשנים הקרובות תביא לכך שבמקום להקצות 6-3 דקות למטופל, כפי שקיים היום בקהילה, יוכל הרופא לומר שלום ולהתראות בזמן שיוותר לו לטיפול. מעבר לשתי המילים הללו, כל ניסיון לאבחן ולתת טיפול צפוי להניב טעויות, אבחון יתר (הפניה לבדיקות מיותרות) וטיפול יתר או טיפול חסר – שניהם יגרמו לפגיעה במטופלים. שלא להזכיר את השחיקה הקשה של אנשי הצוות הרפואי הפוגעת בהם נפשית וגופנית, מחסירה אותם מרשימת הבריאים והמטפלים ומוסיפה אותם למעגלי החולי.

חשוב להדגיש שרפואת משפחה חזקה היא אחד המשאבים החשובים ביותר של מערכת בריאות. בארצות המפותחות והמתברכות ברפואה כזו, היא נקראת שומר הסף. לא רק בגלל שהיא חוסכת מיליארדים רבים לקופת המדינה ולמשקי הבית, אלא ובעיקר בגלל שהיא מונעת הצפת מערכת היועצים, מכוני הבדיקות והדימות, המלר"דים (חדרי המיון) ומחלקות האשפוז.

עובדי מערכת הבריאות היוצאים לשביתה הם קורבנות העומס הבלתי אפשרי הנופל עליהם מכל הכיוונים: מספר הפניות הגבוה של החולים, הדרישות לזמינות גבוהה ולמניעת טעויות, לחץ עמיתים לביצוע פעולות שונות ובעיקר חוסר התקנים - ידיים עובדות האמורות לשאת יחדיו בנטל העצום. כל זאת מביא לשחיקה קשה של צוותי הרפואה, לחוסר תפקוד סביר, לפרישת עובדים מוקדמת ולתחלואה מסיבות שונות. החולים הסובלים, קצרי סבלנות וסבלם מפחית עוד יותר את סף התסכול, הזעם והאלימות. תגובות קשות של המטופלים פוגעות עוד יותר בציבור אנשי הרפואה השחוק והמערכת מתקדמת לפיצוץ ענק.

דומה התהליך שאנו עוברים לבדיחה על הפריץ הקמצן שהחליט לבדוק כמה הוא יכול לחסר ממנת השחת של סוסו ועדיין להפיק ממנו עבודה. בדיוק כשהגיע למסקנה שאפשר גם לקיים סוס על מים בלבד, התפגר לו הסוס והרס את הניסוי. אופס.

אם לא די בכל המתואר, עומדת רפואת המשפחה השרויה זה מכבר באי ספיקה חמור, לשאת בעומס נוסף: הצבא מתעתד להעביר את הטיפול בחיילים לרופאי המשפחה בקופות החולים.

כיום, האוכלוסיה המוזנחת והנפגעת ביותר מבין המטופלים היא אוכלוסיית הקשישים החולים הכרוניים, הצעירים הבריאים "נוגסים בכל פה" בעוגת הזמן שמוקצבת לרפואת הקהילה, במקום תוספת זמן מתוקננת לאוכלוסיה זו, במקום לתגמל על טיפול יסודי ומסור, מתרבות הדרישות המנהלתיות.

יש עשרות (יש הגורסים מאות) רופאים מובטלים בישראל כיוון שלא אושרו תקנים להעסקתם ומנגד, במקום שמספר החולים לרופא יפחת, הוא צפוי לעלות בדמות חיילים חולים ודרישות שונות לאישורי מחלה ולנעליים נוחות. כלומר, לשתי האוכלוסיות המהוות קרבן לעומסים – החולים וצוותי הרפואה, תתווסף כעת גם אוכלוסיית החיילים.

לו לפחות היתה מתקבלת החלטה שיחד עם החיילים תקבל מערכת הבריאות תקציב או תקני רופאים שיתווספו למערכת הכורעת תחת העומס, ניחא, אך לא נראה שזה הכיוון. נדרש שילוב כוחות בין הר"י למשרדי הבריאות, האוצר והביטחון, שיזרים למערכת גם תוספת תקנים מותאם לתוספת החיילים המטופלים, על מנת לאפשר להם לקבל טיפול רפואי נאות ורציף מבלי לפגוע בחולים כרוניים וקשישים.

אחת מהמטרות העיקריות של המסע החברתי להבראת הרפואה היא חיזוק רפואת המשפחה והנדבכים המסתמכים עליה – רפואת היועצים ובתי החולים. אנו פועלים במספר כיוונים לצורך זה, כמו למשל מיזם "רצף טיפולי" שנועד לייצר קשר המשכי ורצוף בין צוותי הרפואה בבית החולים לאלו שבקהילה וזאת בעיקר כדי לשפר את הטיפול בחולים, בעיקר במורכבים ובקשישים שביניהם, למנוע טעויות אבחון ובטיפול וכדי למנוע את תופעת "הדלת המסתובבת" שבה חולה משתחרר לקהילה ומיד חוזר לאשפוז.

נוסף לכך קיימים מיזמים נוספים (ראו https://goo.gl/NpQzmy). לאורך המסע צברנו רעיונות רבים ומעניינים ואנו פועלים להשמתם הדחופה. עד כה הצטרפו למסע מאות רופאים – רופאי משפחה ויועצים כולל מנהלי מחלקות ובתי חולים, אנשי צוות רפואי נוספים כמו גם אנשים טובים רבים מהציבור הרחב והערני.

היו גם אתם במתגייסים ומצטרפים באופן פעיל, כי אין לנו מערכת בריאות אחרת ואף אחד לא יעשה עבורנו את העבודה. www.cure-medicine.co.il

נושאים קשורים:  רפואת משפחה,  מערך מקצועות הבריאות,  מחסור ברופאים,  המסע החברתי להבראת הרפואה,  דעות,  חדשות
תגובות