חדשות

אחרי שנת פעילות אחת בלבד: אסותא אשדוד מציג גירעון של 150 מיליון שקל

"דה מרקר": על אף שרשת אסותא, הבעלים של בית החולים הציבורי באשדוד, הרוויחה בתוך שש שנים 400 מיליון שקל מפעילותה בבתי החולים הפרטיים, באסותא אשדוד מצפים מהמדינה לסייע בכיסוי הגירעון

אסותא אשדוד, דצמבר 2017. טקס הפתיחה. צילום: פלאש 90

בית החולים הציבורי החדש אסותא אשדוד שנפתח ביולי אשתקד והחל בפעילות מלאה בנובמבר 2017 נמצא במשבר פיננסי קשה, עם גירעון שנתי של 200-150 מיליון שקל. כך דווחה אמש  רוני לינדר (ב') ב"דה מרקר".

בדיווח צוין כי במשרדי האוצר והבריאות מנסים למצוא פתרון לבעיה ואחד הפתרונות המוצעים הוא להוציא את בית החולים הציבורי מבעלותה של "אסותא מרכזים רפואיים" ולהעבירו לבעלות קופת החולים מכבי.

בית החולים אסותא אשדוד הוקם כבית חולים ציבורי בבעלות פרטית של "אסותא מרכזים רפואיים" בעיקר כיוון שהמדינה לא היתה מעוניינת להקים ולתקצב בית חולים ציבורי חדש. אולם, במהלך השנים הגדילה המדינה את התקציבים שהעבירה ל"אסותא", מ-130 מיליון שקל, שהופיע במכרז המקורי, ועד 852 מיליון שקל, כולל פיצוי של 365 מיליון שקל שקיבלה "אסותא" תמורת ויתורה על הפעלת שירותי רפואה פרטית (שר"פ) בבית החולים. גם תנאי המכרז המקוריים הורחבו ולבית החולים אושר להפעיל שירותים רווחיים כצנתורים, הקרנות והפריות.

על אף תמיכת הממשלה, האיזון תקציבי באסותא לא נשמר בשל כמה סיבות. הראשונה, בבית החולים 300 מיטות בלבד, ההוצאות על הנהלה ותפעול מתחלקות לפיכך על מספר קטן של מיטות. ב"דה מרקר" צוין כי באירוע שהתקיים בחודש שעבר לציון שנה לפתיחת המחלקות הראשונות, אמר יו"ר אסותא אשדוד, פרופ' שוקי שמר, כי "אנחנו חייבים להוסיף עוד 300 מיטות כדי לשרוד. מתקיימות שיחות עם בכירי האוצר ומשרד הבריאות בעניין, שיקודם בקרוב". גם ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי לחץ בעניין וציין כי "עלינו להתרכז באתגרים החדשים, והחשוב שבהם הוא ללא ספק הכפלת מספר המיטות".

סברה אחרת לסיבות לגירעון של בית החולים היא עלויות סטנדרט הבנייה הגבוה ומגדל האשפוז המפואר וכן עלות גיוס הרופאים והאחיות לבית החולים החדש.

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס" על ידי הילה וייסברג, "אסותא מרכזים רפואיים", הבעלים של בית החולים, הרוויחה 400 מיליון שקל מפעילותה בבתי החולים הפרטיים בין 2011 ל-2016. אולם ב"אסותא" נמסר כי הרווחים הללו מיועדים להמשך פיתוח של רשת בתי החולים וכי "חוק בית חולים באשדוד מחייב את המדינה להשתתף בתקצובו, כפי שהיא מסייעת לבתי חולים אחרים בסדר גודל דומה".

"בימים אלה מתקיימים מגעים קדחתניים עם משרד האוצר ומשרד הבריאות על מנת להגיע להסכמות", נמסר מ"אסותא", אולם יש מי שהדרך לפתרון הבעיה ברורה לו, כפי שציין מנכ"ל קופת חולים מאוחדת זאב וורמברנד במכתבו אל מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "מחד ההנהלה נוקטת רוחב יד תקציבי ובכך יוצרת לעצמה יתרון תחרותי ניכר על פני יתר השחקנים, ומאידך מגלגלת את ההפסד הנובע מכך על הקופה הציבורית. יש לזה מחיר", כתב וורמברנד, "והמחיר הוא העברת הנכס לציבור".

נושאים קשורים:  אסותא אשדוד,  גירעון תקציבי,  מנכ"ל קופת חולים מאוחדת זאב וורמברנד,  מכבי שירותי בריאות,  קופת חולים מאוחדת,  חדשות,  אסותא
תגובות
אנונימי/ת
31.07.2018, 15:54

המערכת כולה בתת תקצוב ובגרעון אינהרנטי , אז קודם ירדו על בית חולים נהריה, אחר כך על בית חולים רמב"ם. מנכ"ל כללית התפטר, עכשיו זה על בית חולים אסותא באשדוד. בהמשך מישהו אחר.

אנונימי/ת
31.07.2018, 21:30

מובן מאליו שבשנה הראשונה להקמת מרכז רפואי חדש ישנן הוצאות קבועות גדולות. המבחן הוא בשנים הבאות לראות האם ישנו איזון תפעולי.

אנונימי/ת
02.08.2018, 09:25

אתה מבין שיש סתירה גדולה בדבריך לגבי ההצאות הקבועות שאמורות להשתנות?
מערכות ציבוריות נמדדות בתקציב שנתי לכן אין מזור משיפור בשנה הבאה .

אנונימי/ת
01.08.2018, 21:36

גרעונות מערכת הבריאות (שלבסוף היא מערכת כמעט סגורה) מתגלגלים ומתחלקים בין השחקנים השונים, קופות, בתי חולים ממשלתיים, מבוטחים וחולים, חברות הביטוח ועוד. בסופו של דבר יש הוצאות מסוימות שלא ניתן לרדת מהן וכסף ממיסוי, תקצוב וביטוח שגם הוא סכום בטווח די קבוע. כל היתר, התייעלות שסופה שחיקה ונטילת סיכונים, טכנולוגיה, קיצוצים כאלה ואחרים, תמריצים כאלה ואחרים, חלוקה פרטי/ציבורי, הכל בגדול משחק סכום אפס.

זו בדיחה??
כבר!

אנונימי/ת
01.08.2018, 23:35

"הוא דומה לשכר ביתר בתי החולים הציבוריים ואינו מהווה הוצאה חריגה לבית חולים שכזה".
צריך דמיון פרוע כדי לומר זאת.... 70% מהוצאות בית חולים הולכות על משכורות. תשאלו כמה הולך באסותא אשדוד ? איש כיד הדמיון הטובה עליו. עדיין לא כמו אסותא רמת החייל אך רחוק מאד מתה"ש, נהריה או כל בית חולים אחר תחת חסות ציבורית. אולי משרד הבריאות והשר העומד בראשו ישקלו להעביר את רוטשטיין מהדסה לאסותא אשדוד כדי לטאטא גם שם את האורוות.

אנונימי/ת
02.08.2018, 13:02

אסותא אשדוד נפתח בקול תרועה רמה. פיזר פיתויים כספיים לרופאים ואחיות. איים "להסיט" יולדות מקפלן וברזילי. וכעת תקוע עם חוב תפעולי ומבקש את רחמי המדינה. לא נראה טוב.