חדשות

איגוד הנוירולוגים תובע הוספת תקנים לנוירולוגים וסקולריים

יו"ר האיגוד הנוירולוגי, פרופ' דוד טנה, קורא לתעדף ולהכשיר בדחיפות נוירולוגים וסקולריים למניעת 2,000 מקרי שבץ מוחי בישראל ומצביע על חסרים משמעותיים באפשרויות השיקום בנפגעי שבץ מוח באשפוז ובקהילה

פרופ' דוד טנה, יו"ר איגוד הנוירולוגיה. "נמשיך לעבוד במשותף עם גורמי המקצוע ליישום המלצות הדו"ח" (צילום: יח"צ)

יו"ר האיגוד הנוירולוגי בהסתדרות הרפואית פרופ' דוד טנה, אמר אתמול (ב') בתגובה לפרסום נתוני השבץ המוחי בישראל על ידי משרד הבריאות כי ניתן למנוע 75% ממקרי השבץ המוחי המתרחשים בארץ מדי שנה – כל חצי שעה אירוע, וזאת על ידי הוספת תקנים לנוירולוגים וסקולריים. כיום מספרם בכל הארץ - 20 בלבד.

פרופ' טנה בירך את משרד הבריאות ועמותת נאמן על התכנית הלאומית לשבץ המוח. "האיגוד הנוירולוגי הישראלי", אמר, "מאמץ את היעדים החדשים שהציב משרד הבריאות על פי התכנית וקורא להאיץ ולהרחיב אותה כדי לעמוד ביעדים העיקריים הבאים: אשפוז של 90% או יותר מהחולים הלוקים בשבץ מוח חד, במסגרת יחידות שבץ מוח ייעודיות. נכון לשנת 2018", אמר פרופ' טנה, "פחות מ-40% מהחולים בישראל עם שבץ מוח מאושפזים במחלקות נוירולוגיות כלליות, ומיעוטם ביחידות שבץ מוח ייעודיות. בשוודיה, לשם השוואה, שיעור האשפוז ביחידת שבץ מוח עלה בשנים האחרונות מ-80% ל-90%, ובמדינות מערב אחרות מדובר על 80%-60%. יש צורך לעבות את התכנית הלאומית לשבץ המוח לחמש השנים הבאות ולהאיץ אותה, כדי להתקרב ליעד של 90%".

עוד יעד שציין פרופ' טנה הוא "להבטיח כי ניהול הטיפול המניעתי והחד בשבץ המוח וכן במניעת אירועים חוזרים ייעשה על ידי אנשי מקצוע וצוותים מיומנים ומוסמכים, בראשות נוירולוגים וסקולריים. צריך להכשיר הרבה יותר רופאים לנוירולוגיה, ובעקבות כך לנוירולוגיה וסקולרית. החסר זועק במיוחד בפריפריה", אמר פרופ' טנה.

"בעקבות ההתפתחות העצומה שחלה ברפואה בעשור האחרון, יש צורך בידע ובהתמקצעות ממוקדת בתחום. לשם כך, נדרשת הכשרה בהיקף מספק של נוירולוגים וסקולריים, שמומחיותם בתחום שבץ המוח ומחלות כלי הדם של המוח. נוירולוגים אלה, לאחר התמחות של חמש שנים, משלימים השתלמות עמיתים בארץ או בחו"ל ומתמחים בתחום עם ידע ממוקד נרחב, שאין לנוירולוגים הכלליים. יש לתעדף את המקצוע ולהכשיר בדחיפות נוירולוגים וסקולריים נוספים לבתי החולים ולקהילה על מנת לאפשר טיפול מיטבי ושוויוני בנפגעי שבץ המוח".

עוד ציין טנה כי יש להבטיח שלפחות 90% מחולי שבץ המוח ייבדקו על ידי מומחה נוירולוג וסקולרי ותהיה להם גישה לתכנית למניעת אירוע חוזר. אין עדיין נתונים מפורטים בנושא הזה, "אבל החסר המהותי בנוירולוגים וסקולריים בקהילה קיים ומשום כך הטיפול ניתן לרוב על ידי רופאים כלליים שאין להם מומחיות ספציפית בתחום הזה. חשיבות הטיפול בידי נוירולוג וסקולרי בחולה לאחר שבץ המוח דומה לחשיבות הטיפול שמעניק רופא קרדיולוג מומחה בחולה לאחר התקף לב. מניעת אירועים מוחיים חוזרים חוסכת סבל, מונעת נכות וחוסכת משאבים".

האיגוד הנוירולוגי מבקש לחתור להפחתת המספר המוחלט של מקרי שבץ המוח בישראל בשיעור של לפחות 10%, כלומר למנוע לפחות 2,000 מקרים בשנה. "יעד זה אפשרי בהחלט בעזרת היערכות מתאימה", אמר טנה.

זאת ועוד, יש לקבוע תכנית מתועדת היטב לשיקום קהילתי ותמיכה בכלל חולי שבץ מוח שנותרו עם קשיים לאחר שחרורם מבית החולים. "כשליש מהלוקים בשבץ מוחי יחזרו לקהילה עם נזק נוירולוגי ויסבלו מקשיי תפקוד, מבעיות בתקשורת, ליקויים קוגניטיביים ודמנציה, דיכאון. רבים מהם לא יחזרו לעבודה ואף לא לעסוק בתחביביהם ויהיו תלויים בבני המשפחה התומכים. כיום, 55% מהמאושפזים בעקבות אבחנה לאירוע מוחי לא מקבלים כלל טיפול שיקומי או פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפול בידי קלינאית תקשורת וטיפול פסיכולוגי. קיימים פערים וחסרים משמעותיים באפשרויות השיקום בארץ לאחר שבץ המוח באשפוז ובקהילה", סיכם פרופ' טנה.

פנינה רוזנצוויג, מנכ"לית עמותת נאמן, הוסיפה: "יש צורך ביחידת שבץ מוחי ייעודית עם צוות מומחים בכל בית חולים, בנוסף להוספת  אמבולנסים שיוכלו להעביר לבתי חולים שבהם יש מצנתרי מוח. רק שיתוף פעולה מלא בין המטופלים לבין כל גורמי הרפואה, בשילוב טכנולוגיות לזיהוי מוקדם של אירועי שבץ מוחי, הם המפתח לטיפול ראוי בישראל".

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  נוירולוגים וסקולריים,  פרופ' דוד טנה,  נזק נוירולוגי,  שיקום נוירולוגי,  חדשות,  עמותת נאמן,  פנינה רוזנצוויג
תגובות