חדשות

מיעוט חיידקים ידידותיים בנרתיק נקשר לסיכון מוגבר לסרטן שחלות

Lancet Oncology: ממצאי המחקר שנערך בבריטניה עשויים לסייע בזיהוי נשים עם סיכון מוגבר לסרטן שאין עבורו כיום בדיקת סקירה

כאשר לאישה יש מעט "חיידקים ידידותיים" בווגינה – כלומר חוסר איזון ב-Cervicovaginal microbiome - גדל הסיכון שלה לסרטן שחלות. כך נמצא במחקר שנעשה ב"יוניברסיטי קולג'" בלונדון ופרטיו פורסמו בשבוע שעבר ב-Lancet Oncology.

המחקר הקיף נשים בגילאי 87-18 מצ'כיה, נורבגיה, איטליה ובריטניה. נכללו בו 360 חולות סרטן שחלות, 176 עם סרטן שחלות אפיתליאלי ומולן כביקורת 115 נשים בריאות ו-69 עם בעיות גינקולוגיות קלות-בינוניות.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ממצאיהם עשויים לסייע בזיהוי נשים עם סיכון מוגבר לסרטן שאין עבורו כיום בדיקת סקירה. עם זאת, יש עדיין צורך בהעמקת המחקר כך שעדיין מוקדם להמליץ לנשים באילו מהלכים לנקוט כדי לשמור על רמות מיקרוביום טובות לבריאותן. המחקר נתמך מכספי מיסוי טמפונים הקיים בבריטניה וממענקי מחקר של האיחוד האירופאי.

מדי שנה, כך מסר ה-BBC, מאובחנים בבריטניה יותר מ-7,300 נשים עם סרטן שחלות וכאשר מושג אבחון מוקדם, גדלים הסיכויים להצלחת טיפול. תסמונות שונות בהקשר למחלה בשלבי הראשונים, כמו חוסר נוחות ונפיחות, מתפרשות בשכיחות גדולה באופן שגוי ורופאים קושרים אותם עם מצבים פחות חמורים כמו כאבי מחזור ותסמינים של מעי רגיז. נשים רבות לא מאובחנות בזמן עד שהסרטן החל להתפשט. החוקרים הדגישו כי כאשר רופא מעלה חשד בעקבות תיאור התסמינים, עליו להמליץ על בדיקות דם וסריקות.

הגורם המדויק לסרטן שחלות עדיין איננו ידוע אבל כמה גורמים מגבירים את הסיכון לו כמו גיל, היסטוריה משפחתית, סרטן שד ועודף משקל לצד נשאות של מוטציות גנטיות BRCA1. החוקרים מצאו כי רמות של Lactobacillus כאשר הן נמוכות באופן מובהק נמצאו אצל נשים עד גיל 50 עם סרטן שחלות או סיכון מוגבר להופעת גנים הקשורים בסרטן.

נושאים קשורים:  סרטן השחלות,  סיכון לסרטן,  מיקרוביום,  חיידקים ידידותיים,  סרטן שד,  BRCA1,  חדשות
תגובות