תת ספיגה

האם טיפול תחליפי לאנזימי לבלב צריך להיות חלק מהטיפול הפליאטיבי במטופלים עם סרטן הלבלב?

החוקרים מצאו כי טיפול תחליפי לאנזימי לבלב, עם התרופה Creon, מוביל לשיפור מובהק בתסמינים הקשורים בבעיות ספיגה ומשפר את איכות החיים של מטופלים עם סרטן לבלב גרורתי

13.08.2019, 17:17

אדנוקרצינומה של הלבלב היא מחלה עם פרוגנוזה רעה מאוד. אחד המאפיינים של סרטן הלבלב (PC – Pancreatic cancer) הוא אי ספיקה אקסוקרינית של הלבלב (PEI – Pancreatic exocrine insufficiency), מה שמוביל לתסמונת תת-ספיגה וכתוצאה מכך גם לתסמינים במערכת העיכול. בעקבות השכיחות הגבוהה של PEI ושל בעיות ספיגה ב-PC, קיימת המלצה על טיפול אמפירי עם תחליפים לאנזימי הלבלב (PERT –יPancreatic enzyme replacement).

המטרה של מחקר הפיילוט הנוכחי הייתה לקבוע את היעילות הפוטנציאלית של PERT בשיפור התסמינים ואיכות החיים של מטופלים עם PC גרורתי. החוקרים גייסו מטופלים עם PC מתקדם שהופנו לקבלת טיפול פליאטיבי. לאחר הערכה ראשונית, המטופלים קיבלו 25,000 יחידות של Pancrealipaseי(Creon) ועברו הערכה נוספת לאחר שבוע ולאחר שלושה שבועות מתחילת הטיפול. ההערכה של המטופלים כללה מאפיינים דמוגרפיים, צ'קליסט של תסמיני תת-ספיגה ומילוי של שני שאלונים מתוקפים להערכת איכות החיים, ה-European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30 ו-QLQ-PAN26.

תוצאות המחקר הראו כי PET קשור באופן מובהק לשיפור של התסמינים גם ע"פ השאלון הכללי (QLQ-C30) וגם ע"פ השאלון המכוון לסרטן הלבלב (PAN26). בנוסף, נמצא כי לאחר שבוע של טיפול PERT הייתה ירידה בציון השלשולים (26 בהשוואה ל-8, p< 0.005), בכאבים שמקורם הלבלב או הכבד (47 בהשוואה ל-33, ו-24 בהשוואה ל-11, בהתאמה, p< 0.05). כמו כן, לאחר שלושה שבועות נצפה שיפור מובהק בכאבים שמקורם הלבלב ותסמיני הנפיחות/גזים (47 בהשוואה ל-26 ו-46 בהשוואה ל-26, בהתאמה, p< 0.005).

החוקרים הסיקו כי PERT הוא טיפול בעל פוטנציאל לשפר את התסמינים של תת הספיגה אצל מטופלים עם סרטן לבלב גרורתי.

מקור: 

Landers, A. et al. (2019) Palliative Care 17,12.

נושאים קשורים:  תת ספיגה,  טיפול פליאטיבי,  סרטן הלבלב,  טיפול תחליפי לאנזימי לבלב,  מחקרים
תגובות