סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין

השימוש במדבקות ניקוטין בשילוב עם סיגריות אלקטרוניות לגמילה מעישון

החוקרים הגיעו למסקנה כי שילוב של מוצרי ניקוטין כדוגמת מדבקת ניקוטין עם סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, עשוי להוביל לשיפור גדול יותר בגמילה מעישון מאשר שימוש במדבקות עם סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין או מדבקות בלבד

הפחתה ברמת אי-השקט (צילום: ויקיפדיה)
מדבקת ניקוטין (צילום: ויקיפדיה)

שילוב של טיפול עם יותר מתחליף ניקוטין אחד מראה יתרונות על פני גמילה מעישון. החוקרים שמו לעצמם מטרה למצוא את יעילות השילוב של מדבקות ניקוטין עם סיגריות אלקטרוניות (עם או בלי ניקוטין) להימנעות מעישון למשך 6 חודשים.

החוקרים ערכו ניסוי פרגמטי בעל שלוש זרועות. הניסוי שנערך בניו-זילנד בעל קבוצות מקבילות, כלל מעשנים מבוגרים אשר לעולם לא השתמשו בסיגריות אלקטרוניות והיו בעלי מוטיבציה להפסיק לעשן. משתתפים גויסו מהאוכלוסיה הכללית בעזרת פרסום בתקשורת הלאומית. המשתתפים חולקו באופן אקראי (1:4:4), בשימוש באקראיות בלוקים מרובדת, לקבל 14 שבועות (שבועיים לפני התאריך המסוכם להפסקת העישון) מדבקת ניקוטין במינון 21 מיליגרם ל-24 שעות וסיגריה אלקטרונית עם ניקוטין במינון 18 מיליגרם לליטר או מדבקת ניקוטין עם סיגריה אלקטרונית ללא ניקוטין. החוקרים המליצו למשתתפים להשתמש במדבקה אחת ליום ולהשתמש בסיגריה האלקטרונית כאשר הם מרגישים צורך. החוקרים והמשתתפים לא נחשפו לתוכן הסיגריה האלקטרונית. החוקרים הציעו שישה שבועות של תמיכה התנהגותית טלפונית. התוצא הראשוני היה הימנעות מעישון למשך שישה חודשים שאומתה ע"י פחמן חד חמצני בנשיפה. האנליזה הראשונית הייתה לפי כוונה לטפל, כשאנליזת רגישות הייתה על כל פרוטוקול, היצמדות לטיפול, מספר ספי פחמן חד חמצני ואנליזת מקרה מלאה. המאמר הזה מציג את הניתוחים העיקריים והוא רשום ב-ClinicalTrials.gov.

1124 מטופלים חולקו לקבוצות בין 17.3.2016 עד 30.11.2017. הם חולקו לקבוצת מדבקות ניקוטין בלבד (n=125), קבוצת מדבקות וסיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין (n=500) וקבוצת מדבקות עם סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין (n=499). 62 (50%) מתוך 125 המשתתפים בקבוצת המדבקות בלבד עזבו את המחקר או אבדו למעקב בשישה חודשים לעומת 161 (32%) מ-500 המשתתפים בקבוצת המדבקות עם סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין ו-162(33%) מתוך 499 בקבוצת המדבקות עם סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין. 35 (7%) משתתפים בקבוצת המדבקות עם סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין הפסיקו לעשן במשך שישה חודשים רצופים (אושר על ידי רמות פחמן חד חמצני) לעומת 20 (4%) בקבוצת המדבקות עם סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין (הבדל סיכון 2.99 [רווח בר סמך 95% 0.17-5.18]), ושלושה (2%) אנשים בקבוצת המדבקות בלבד (הבדל סיכון 4.60 [1.11-9.09]). 18 תופעות לוואי חמורות קרו ב-16 מטופלים בקבוצת המדבקות עם סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין לעומת 27 אירועים ב-22 מטופלים בקבוצת המדבקות והסיגריות האלקטרוניות ללא ניקוטין.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

רק ארבע תופעות לוואי חמורות בשלושה אנשים קרו בקבוצת המדבקות בלבד. שני אירועים מסכני חיים דווחו (שני התקפי לב במטופל אחד) בקבוצת המדבקות עם סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין לעומת מוות אחד (מנת יתר בשוגג) ואירוע מסכן חיים אחד (התקף לב) בקבוצה עם הסיגריות האלקטרוניות ללא ניקוטין. לא נרשמו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות לתופעות לוואי חמורות ואף אחת מהן לא הייתה קשורה לטיפול.

החוקרים הגיעו למסקנה כי שילוב של מוצרי ניקוטין עם סיכון נמוך כמו למשל מדבקת ניקוטין עם סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, עשוי להוביל לשיפור גדול יותר בגמילה מעישון מאשר שימוש במדבקות עם סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין (או מדבקות בלבד) ללא כל אינדיקציה לפגיעות חמורות בטווח הקצר. מחקרים עתידיים העוסקים בסיגריות אלקטרוניות צריכים לעסוק בשימושן לבד או בשילוב עם תמיכה רגילה בגמילה מעישון, בהתחשב בסוגית המטופלים העוזבים את המחקר או אלה שאובדים למעקב אם קבוצת טיפול רגילה משמשת כבקרה.

מקור: 

Walker, N. et al, (2019) The Lancet Respiratory Medicine DOI: 10.1016/S2213-2600(19)30269-3

נושאים קשורים:  סיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין,  גמילה מעישון,  מחקרים,  מדבקות ניקוטין
תגובות