קורונה עולמי

תחזית: בין חצי מיליון ל-1.7 מיליון אמריקאים ימותו ממחלת הקורונה

מומחים בארה"ב בנו מודל לארבע דרגות חומרה בהתפשטות הקורונה - כ-96 מיליון יידבקו במחלה והתחזית הגרועה ביותר: עד 1.7 מיליון אמריקאים ימותו

שלט חוצות של בית קולנוע בארה"ב עם שלושה כללים בסיסיים למניעת התפשטות הנגיף. צילום: שאטרסטוק

מסמך שהוכן על ידי ה-CDC וסיכם התכנסות של 50 צוותי מומחים שבנו מודל שמציג את התפשטות נגיף הקורונה, ועל סמך זה תחזיות בארבע דרגות חומרה של המגיפה, פורסם בסוף השבוע ב-New York Times והופץ לכלי תקשורת נוספים.

עם זאת, יש עתה כוונה בסוכנות לבקרה ומניעת מחלות לבנות מודל מתוחכם יותר שיביא בחשבון את המהלכים שננקטים בערים, במדינות וגם במערכת העסקית כדי להביא לירידה בתחלואה ובעקבות זאת בתמותה, במיוחד לגבי התרחיש שסימן את "האפשרות הקיצונית הגרועה ביותר".

במסגרת זאת צוטט ד"ר ג'יימס לאוולר (Laweler) מאוניברסיטת נברסקה, מומחה למחלות זיהומיות ולהתפשטות מגיפות, שאמר כי לפי התרחיש הגרוע ביותר לגבי ארה"ב, יש להביא בחשבון מצב של 214-160 מיליון אמריקאים שעלולים להידבק בנגיף ו"לפי מיטב הערכתו", יהיו 96 מיליון – וזאת לפי תרחיש שמרני. הוא סבור כי המגיפה "תימשך בין חודשים ליותר משנה" ובין 480 אלף לפי התחזית השמרנית יותר, ל-1.7 מיליון חולים לפי התחזית הגרועה ביותר, עלולים למות.

הוא גם השווה את ההתפשטות הנוכחית למגיפת השפעת העונתית שהשנה גרמה, על פי הערכת ה-CDC, למותם בארה"ב של בין 20 ל-50 אלף בני אדם, "ממחלות הקשורות לשפעת". לפי אותה תחזית, בין 2.4 ל-21 מיליון אמריקאים יזדקקו להתאשפז בבתי חולים בגלל נגיף הקורונה ובכך הוא רואה "פוטנציאל לקריסת מערכת הבריאות האמריקאית", שכן יש בה כוח אדם טיפולי עבור 950 אלף מיטות, פחות מעשירית משיעור זה עבור אנשים שהם חולים במצב קריטי.

עוד ציין ד"ר לאוולר כי 5% מהחולים יזקקו לאשפוז, כלומר יהיו פחות מחמישה מיליון הפניות לבתי חולים כאשר כמעט שני מיליון יזדקקו לטיפול נמרץ וכמחצית מהם לשימוש במערכות עזר להנשמה.

בדיווח נעשתה השוואה עם מגיפת השפעת הספרדית של 1918 שבה, לפי הערכות, כ-675 אלף אמריקאים מתו. מחברי המודל הנוכחי ציינו כי חישוב של קצב ומהירות ההדבקה בנגיף הקורונה באופן גס מצביע על כך שהוא די דומה לשפעת הספרדית של 1918 אבל נראית קלינית פחות חמורה, אם כי ההעברה וההדבקה מאדם לאדם מעט גבוהה יותר מההידבקות בנגיפי השפעות האחרות של המאה הקודמת.

עוד הדגישו מחברי אותו מודל מאז השפעת הספרדית של 1918 גדלה אוכלוסיית העולם כדי פי שלושה וגדלה פי עשרה אוכלוסיית בני ה-65 ופי 30 אוכלוסיית בני ה-85 ומעלה - קבוצות הסיכון למחלה קריטית גם בפנדמיה הנוכחית.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ה-CDC,  מגיפה,  ארה"ב,  קורונה,  חולי קורונה,  תמותה מקורונה
תגובות