קורונה בישראל

ירידה ב-50% גם בפעילות בתי החולים הפרטיים: "מספר החולים לא מצדיק זאת"

פרופ' שוקי שמר, יו"ר "אסותא", צופה עלייה בתחלואת הסרטן, סיבוכים של אירועים כמו שבץ מוחי, אירועי לב וכלי דם בשנה הקרובה: "בלחץ הטיפול בקורונה הוזנחה רפואת השגרה"

בית החולים אסותא רמת החייל, תל אביב. צילום: דוברות בית החולים

לא מעט בתי חולים ציבוריים מגדילים אט-אט את הפעילות הכירורגית הלא דחופה שלהם מבלי לקבל אישור רשמי ממשרד הבריאות, כך מדווחת הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר".

בדיווח נמסר כי לפי נתוני הצוות המייעץ למועצה לביטחון לאומי (מל"ל), מאז החלה המגיפה חלה ירידה של 30% בפניות למיון, ירידה של 60% בפניות למרפאות החוץ, ירידה של 40% בביצוע ניתוחים וירידה זהה באשפוז יום ומכונים. בקופות החולים שיעור הירידה של 40% בפנייה למכוני בדיקות ולרפואה יועצת וירידה של למעלה מ-50% בבדיקות מעבדה.

פרופסור שוקי שמר (צילום: vimeo)

פרופ' שוקי שמר, יו"ר "אסותא". אני חושש שנשלם מחיר גבוה על דחיית הגילוי המוקדם והטיפול בחולים"

בתי החולים הפרטיים שבהם מתבצעים מדי שנה, לפי ההערכות, יותר מ-200 אלף ניתוחים קטנים, בינוניים וגדולים לצד בדיקות, הפריות ופעולות רפואיות רבות, חלקם במימון ציבורי וחלקם במימון פרטי - לא קיבלו ממשרד הבריאות הוראה מיוחדת לצמצום פעילות אבל גם בהם נדחו ניתוחים ופעולות אחרות בכ-50%.

הדיווח מבוסס על בדיקה בשלושה בתי החולים הפרטיים הגדולים ביותר: אסותא, הרצליה מדיקל סנטר (HMC) ורשת מדיקה (לשעבר נארא). "אסותא" דיווחה על ירידה של 50%-70% בפעילות מתחילת המשבר. "הרצליה מדיקל סנטר" על ירידה של כ-60% ו"מדיקה" על ירידה של כ-25% בפעילות מאמצע מארס, שעלתה בחודש האחרון לירידה של 50%.

מנהלי המוסדות הללו התריעו: "יש חשש שנשלם מחיר גבוה על דחיית ניתוחים שונים, בירורים, צנתורים, אקו-לב, MRI וטיפולים אחרים הקשורים באבחונים, לרבות גילוי מוקדם של מחלות ונראה בעתיד עלייה בתחלואה".

פרופ' שוקי שמר, יו"ר "אסותא" צוטט בדיווח: "בלחץ הטיפול בקורונה הוזנחה רפואת השגרה. אלפי נשים וגברים לא עשו בחודשים האחרונים בדיקות ממוגרפיה, פאפ וקולונוסקופיה ועוד אלפי חולי לב, יתר לחץ דם וסוכרת לא מטופלים כרגיל. אני חושש שנשלם מחיר גבוה על דחיית הגילוי המוקדם והטיפול בחולים. בשנה הקרובה עלולה להיות עלייה בתחלואת הסרטן ונראה סיבוכים של אירועים כמו שבץ מוחי, אירועי לב וכלי דם וכמובן עומס רב על מערכת הבריאות. מספר החולים והמונשמים כעת לא מצדיק זאת. אני מקווה שבקרוב תהיה הקלה גם בתחומי רפואה אלה".

מנהלי בתי החולים הפרטיים מסרו כי אם המערכת הציבורית תיכנס לאי ספיקה עקב גידול בתחלואת קורונה, יעמידו את השירותים הרפואיים הניתנים בהם לרשות המערכת הציבורית, כמו ביצוע ניתוחים ואבחונים שונים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  פרופ' שוקי שמר,  אסותא,  "הרצליה מדיקל סנטר",  בתי חולים פרטיים,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
22.04.2020, 11:57

לא מובן, איפה יו"ר הר"י וראשי האיגודים המקצועיים למה הם לא משמיעים את קולם בכל הנושא?