חדשות

יו"ר איגוד הנוירולוגיה: משרד הבריאות נכשל בהקמתן של יחידות שבץ ייעודיות

דו"ח נתוני השבץ בישראל מציג עלייה של 10% באירועים מוחיים בארבע השנים האחרונות | פרופ' דוד טנה: "קיים מחסור בתשתיות לטיפול בשבץ - המדינה יכולה וצריכה להקים יחידות למגיפת שבץ המוח בישראל"

"יש לפעול להקמת יחידות שבץ ייעודיות ולהכשרת כוח אדם מיומן לטיפול במקרי שבץ". צילום: אילוסטרציה

בארבע השנים האחרונות נרשמה עלייה של 10% במספר האירועים המוחיים בישראל - כך עולה מדו"ח נתוני הרישום הלאומי לשבץ מוחי של משרד הבריאות.

ב-2018 התרחשו 18,930 מקרים של "אירוע מוחי חד" ובהם שבץ מוחי ואירוע מוחי חולף. ב-2017 היו 18,606 מקרים; ב-2016 התרחשו 18,544; ב-2015 נמנו 17,928 מקרים של שבץ. ב-2014 היו 17,001 מקרים.

פרופ' דוד טנה, יו"ר איגוד הנוירולוגיה. "אנחנו בפער עצום מול העולם המערבי"

כ-65% מהמקרים ב-2018 היו שבץ איסכמי; 26.5% היו אירועים חולפים ו-8.7% היו אירועים של דימום מוחי. 19% מהאנשים שלקו בשבץ מוחי היו מתחת לגיל 60 ו-31% בני 80 ומעלה. היתר בגילאי 80-60.

עוד מתברר מנתונים אלה שמספר אירועי השבץ המוחי באוכלוסיה הערבית גבוה מזה שבאוכלוסיה היהודית וכי יותר מ-50 מקרי שבץ מוחי מתרחשים בישראל מדי יום. גברים לוקים בשבץ מוחי יותר מנשים, כ-55%.

בהתייחסו לנתונים אלה, אמר הבוקר (ג') פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם, המשמש גם כיו"ר הוועדה המייעצת לרשם השבץ הלאומי במרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות: "אני מברך על איסוף המידע באופן מסודר במסגרת הרשם. הדו"ח הנוכחי ממחיש את השכיחות הגבוהה של אירועי שבץ מוחי אבל מנגד מספק תמונה קשה לגבי חוסר המענה בתשתיות הרפואיות בתחום. כאן אנחנו בפיגור עצום מול מדינות העולם המערבי.

"הכי מדאיג זה המחסור בתשתיות לטיפול בשבץ בישראל. אנחנו בפער עצום מול העולם המערבי. משרד הבריאות מבין את חשיבות הנושא אך בשנים האחרונות נכשל ביישום הקמתן של יחידות שבץ ייעודיות בפיזור ארצי".

עוד אמר טנה כי "נוכח התחזיות, לפיהן שיעור מקרי השבץ המוחי בישראל צפוי להכפיל ואף לשלש עצמו על רקע הזדקנות האוכלוסיה, אפשר להכריז על כך שאנחנו במשבר גדול".

פרופ' טנה על כך שמהדו"ח עולה שרק 39% מהחולים אושפזו במחלקות נוירולוגיות. הרשם איננו מאפשר זיהוי מטופלים שאושפזו ביחידת השבץ, אולם ההערכה היא ששיעורם זעום, פחות מ-20%, בעוד ההמלצה של הגופים המקצועיים הבינלאומיים היא על אשפוז של 90% ביחידות שבץ מוח ייעודיות.

כמחצית אושפזו במחלקות הפנימיות - לרבות במסדרונות ועוד כ-10% במחלקות בבתי חולים גריאטריים. משך האשפוז הממוצע עמד על 7.5 ימים.

הדו"ח גם הצביע על מגמת שיפור מתונה בשיעור החולים שהגיעו לאשפוז באמצעות אמבולנס - מעט יותר ממחציתם, אבל היתר בדרכים חלופיות עצמאיות. מסעות ההסברה של משרד הבריאות מעודדים הגעה רק באמבולנס, כדרך המהירה ביותר לבתי החולים, כאשר כל דקה קובעת.

מחלות הרקע וגורמי הסיכון השכיחות בקרב הלוקים באירוע מוחי חד על פי  הדו"ח הן: השכיחות הגבוהה ביותר – 67% – יתר לחץ דם, 47% יתר שומנים בדם, 38% סוכרת ו-22% מחלת לב איסכמית. אצל בני 80 פלוס שלקו בשבץ מוחי, ניכרת (28%) גם תופעת פרפור פרוזדורים, בה עלול להיווצר תסחיף שישתחרר לזרם הדם, יגיע למוח ויגרום לאירוע המוחי. באוכלוסיה הערבית שכיחות מחלות הסוכרת, השמנת היתר והשומנים בדם תורמת לאירועים מוחיים.

פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוח ומראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, אמר הבוקר: "הדו"ח מציג שיפור במדדים מסוימים, ביניהם: גידול במספר הטיפולים בהמסת קריש הדם ובצנתור לשליפת הקריש מהמוח, בשבץ מוח חד. מצד שני, מדגיש את המחסור הבולט בתשתיות לטיפול בשבץ מוחי בארץ, ובהכשרת צוותים מקצועיים ייעודיים, המתמחים בתחום הזה.

"יחידת שבץ מוחי ייעודית, בכל בית חולים, היא בסיס למהפכה בטיפול המודרני בנושא הזה. באירופה קובעות ההמלצות כי 90% מחולי השבץ יאושפזו ביחידות השבץ הייעודיות, אלא שאנחנו רחוקים שנות אור מהיעד הזה. הלוקים בשבץ מוחי לא צריכים להגיע למחלקות הפנימיות, או גריאטריות והמחלקות אחרות".

בשוודיה למשל, מסר עוד פרופ' בורנשטיין, מערכת הבריאות מגיעה לתקן האירופאי עם 90% אשפוזים ביחידות שבץ מוחי ייעודיות שבהן מבוצע ניטור קבוע אחר החולים וטיפול מיטבי - הן תרופתי והן באמצעות הטיפולים המותאמים לכך - צנתורי מוח או המסות קרישי דם, כדי להפחית סיבוכים. באוסטריה, גרמניה, אנגליה, אוסטרליה, קנדה ולמעשה ברוב העולם המערבי, 80%-60% מהאשפוזים הם ביחידות שבץ מוחי ייעודיות.

פרופ' טנה סיכם: "שבץ מוחי הוא נטל גדול על מערכת הבריאות מבחינת היקף התחלואה, הסיכון לתמותה ולנכות קשה. כיום 90% מאירועי השבץ ניתנים למניעה וניתן לחסוך נכות, סבל רב ומשאבים. אבל ישראל לוקה מאוד בחסר – ומעל לכל, חוסר בכוח אדם מיומן לטיפול במקרי שבץ מוחי ולמניעת אירועים חוזרים. בכל המדינה יש עתה פחות מ-30 רופאים נוירולוגים, המתמחים בשבץ מוחי. מספר זה צריך להיות מוכפל, לכל הפחות".

פרופ' טנה קרא להנהלת החדשה של משרד הבריאות להגדיר יעד לאומי לפיו יהיה אשפוז של לפחות 60% מהמטופלים בישראל ביחידות שבץ מוח ייעודיות ולהשתמש בנתוני הרשם כדי לנטר הגעה ליעד זה בשנים הקרובות. "אין לי ספק", אמר טנה, "שהמדינה, שיכולה להיערך ולהקים מחלקות קורונה ביעילות רבה כל כך, יכולה וגם צריכה להקים יחידות שבץ מוח בהיקף מספיק למגיפת שבץ המוח בישראל. היא מסוגלת לצמצם את היקף הנכות והסבל כתוצאה מכך".

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  פרופ' דוד טנה,  האיגוד הנוירולוגי,  יחידות שבץ מוחי,  חדשות
תגובות