קורונה בישראל

המינוי של ברבש התפוצץ ופרופ' רוני גמזו נקרא לנהל את המאבק הלאומי בקורונה

לאחר שפרופ' גבי ברבש הסיר בליל אמש את מועמדותו כיוון שלא קיבל את הסמכויות שדרש לשם מילוי התפקיד, נענה פרופ' גמזו לפניית ראש הממשלה ושר הבריאות והסכים לשמש כ"פרויקטור הקורונה"

פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה. "זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי". צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, נענה אמש לפניית ראש הממשלה ושר הבריאות והסכים לשמש כ"פרויקטור הקורונה", לאחר שפרופ' גבי ברבש הסיר קרוב לחצות את מועמדותו מאחר שלא קיבל את הסמכויות שדרש לשם מילוי התפקיד.

זמן קצר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אלדשטיין הודיעו על מינויו של פרופ' גמזו, הוא פרסם בדף הפייסבוק של "איכילוב", לעובדי בית החולים, את ההודעה הבאה, שבה גם נקב בשמותיהם של שני ממלאי מקומו בניהול בית החולים בתקופה הקרובה:

"אתמול", כתב פרופ' גמזו, "בשעות הערב המאוחרות, פנו אלי ראש הממשלה ושר הבריאות להתגייס לסייע במשבר הקורונה ברמה הלאומית, לאחר שמינויו של פרופ׳ ברבש התפוצץ לצערי. השבתי מיד בחיוב. כך היה גם בפעם הקודמת, בתחילת אפריל, כשהתבקשתי לסייע בניהול המשבר בבתי האבות. משבר הקורונה הוא משבר רפואי, כלכלי וחברתי ואני לא שואל שאלות במצב שכזה - פשוט מגיע, תורם את כל כולי ומסייע למדינתי ולמערכת הבריאות, בניהול המשבר".

"האתגרים שעומדים לפני הם עצומים: שיקום אמון הציבור בהובלת הטיפול במגיפה; איזון חכם בין הקטנת ההדבקה לבין המשך החיים; שיפור בהיענות הציבור ובאכיפה; שיפור במערך קטיעת שרשרת ההדבקה והמשך חיזוק המערכת הרפואית. אלו אתגרים של כל אדם ואזרח אחראי במדינה, של כולנו. זאת לא הבעיה של הממשלה, משרד הבריאות או גורם שלטוני זה או אחר. כל אחד צריך להושיט יד כדי לסייע ולנהוג באופן המקל ולא מכביד, שתומך ולא משבש, שמלכד ולא מפרק. מנגד כל גורמי הממשלה ומוסדות המדינה צריכים להרגיש את העם, את המצוקה והקושי ולהתאים את הצעדים הנדרשים", ציין פרופ' גמזו.

בפנייתו לעובדי בית החולים הציג בפניהם את מחליפיו בתפקיד: "כמו בפעם הקודמת, ד״ר גיל פייר ופרופ׳ יצחק שפירא ייטלו את שרביט ההובלה של ניהול 'איכילוב' לתקופה הקרובה. בית החולים איכילוב מאורגן היטב ומנהל את אירוע הקורונה לצד רפואת שגרה בהיקף כמעט מלא". ד"ר פייר הוא סמנכ"ל לענייני רופאים ומשנה רפואי למנכ"ל. פרופ' שפירא הוא סמנכ"ל המרכז הרפואי, מנהל רפואי בתאגיד הבריאות ומנהל בית החולים השיקומי.

בהודעה הרשמית של ראש הממשלה ושר הבריאות על מינוי פרופ' גמזו, נאמר כי ישמש כ"פרויקטור הקורונה הלאומי ומנהל מרכז השליטה (משל"ט)".

ברבש הציב אולטימטום והסיר את מועמדותו

פרופ' ברבש ויתר על התפקיד בשל מחלוקת על הגדרת הסמכויות שיקבל. השר אדלשטיין ביקש שיהיה כפוף אליו. בנושא הזה נוצרה המחלוקת עם ראש הממשלה. פרופ' ברבש הציב לשניהם אולטימטום והודיע שאם לא תושג הסכמה בעניין מינויו וסמכויותיו בתוך שעות, יסיר את מועמדותו. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, היה מעורב במאמצים לשרטט את "גבולות הגזרה" שבין הפרויקטור לבין משרד הבריאות.

פרופ' גבי ברבש. "יש חשיבות עליונה בריכוז כלל הכוחות תחת מעטפת ניהולית אחת". צילום מתוך חדשות 13

לפני שנמסרה ההודעה על מינוי פרופ' גמזו, אמר השר אדלשטיין בראיונות ל"גלובס" ולאתר "כיפה": "יש כמה מועמדים טובים, אבל אני לא רוצה שייעשה להם עוול. נוצרה איזושהי ציפייה שהפרויקטור יהיה המשיח. יבוא אדם טוב וראוי אבל הוא לא ימציא שיטות חדשות לעומת מה שאנחנו עושים. צריך להבהיר: הכל עובד - רק חיפשנו שותף שיהדק את הדברים".

לפני פרופ' ברבש ויתרו על התפקיד שהוצע להם האלוף (מיל.) רוני נומה והאלוף אמיר אבולעפיה שדחו את הצעות השר אדלשטיין לאחר שהתברר להם שהוא מבקש שיהיו כפופים למשרד הבריאות ולא לקבינט הקורונה. לאבולעפיה הוצע לנהל את מטה הקורונה לצד פרופ' ברבש, אך הוא סבר שכל עוד הגוף יוצב מתחת למשרד הבריאות, ולא מעל למשרדי הממשלה, לא תהיה לו השפעה אמיתית.

שר הבריאות דבק בעמדתו שהאחריות מוטלת עליו וגם הסמכויות העיקריות צריכות להישאר בידיו. לכן הסתייג מדרישותיו של פרופ' ברבש שלמעשה הציע רפורמה מרחיקת לכת, בעוד השר חשש שהמהלך ירוקן מתוכן את תפקידו. כמו כן לא היה ברור מה יהיה מעמדו של מנכ"ל משרדו, פרופ' חזי לוי, במשימה הזאת.

פרופ' גמזו, בן 54, שימש בעבר בתפקידים ניהוליים שונים במערכת הבריאות: הוא היה בהנהלת "איכילוב" מאז 2002. עד 2008 היה סמנכ"ל כלכלה רפואית בבית החולים, בין 2008 ל-2010 היה מנהל בית החולים הכללי באיכילוב. ב-2010 מונה למנכ"ל משרד הבריאות עד 2015 ואחר כך שב לנהל את "איכילוב". בנוסף היה מנהל התכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית במשרד הבריאות וב-2019 כיהן כיו"ר ועדת סל התרופות.

פרופ' גמזו למד רפואה באוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב. בנוסף יש לו תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל עסקים.

ח"כ עופר שלח: "תפקיד שהוא עלה התאנה לכשלונו של נתניהו"

פרופ' ברבש מסר בעת שהודיע על הסרת מועמדותו במכתב לשר הבריאות וראש הממשלה: "זמן הוא מרכיב קריטי בניהול המערכה. נגיף הקורונה מציב את מדינת ישראל בפני אחד האתגרים המורכבים בתולדותיה. עוד מראשית האירועים סברתי שבאירוע עם כל כך הרבה משתנים, שבו עדיין רב הנסתר על הגלוי, יש חשיבות עליונה בריכוז כלל הכוחות תחת מעטפת ניהולית אחת שתמקד את המאמץ הלאומי הנדרש להתמודדות בסדר גודל שכזה.

"עבורי, התגייסות אישית לנושא היתה עניין מובן מאליו. משהגיעה לפתחי ההצעה לבחון את הדרך הנכונה להשתלב באופן רשמי במאמץ הזה, האמנתי שיש לדון בה בכובד ראש", אמר ברבש.

"בימים האחרונים דנתי עם ראש הממשלה, שר הבריאות ואחרים, בדרכים בהם נכון לנהל את המאמץ הלאומי הזה ומרגע שנראה שאיננו מתכנסים לכדי החלטה - אני סבור שיש לפנות את הדרך למקבלי ההחלטות להמשיך ולדון בנושאים הדחופים העומדים על הפרק ולא בנושאים פרסונליים. אני מבקש להודות לראש הממשלה ולשר הבריאות על עצם פנייתם אלי.

"הצלחתה של מדינת ישראל במערכה מול נגיף הקורונה תלויה באמת בכל אחת ואחד מאיתנו. אני אמשיך לתת כתף ולסייע במאמץ הלאומי החשוב הזה בדרכים שונות, כשם שעשיתי מאז שהתפרץ הנגיף".

בין המגיבים הראשונים מחוץ למערכת הבריאות על השינוי שהתחולל לאחר חצות היה ח"כ עפר שלח, לשעבר יו״ר ועדת הקורונה: "‫טוב עשה פרופ' גבי ברבש שוויתר על מה שהוצע לו – לשמש עלה תאנה לכשלונו של נתניהו. כל עוד אין מינהלת (לניהול המשבר), אין מה למנות פרויקטור. כל עוד ביבי בשלטון יהיו פה רק כאוס ופגיעה באזרחים״.

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' גבי ברבש,  נתניהו,  קורונה,  יולי אדלשטיין,  מינוי,  חדשות,  מגיפת הקורונה,  עופר שלח
תגובות
אנונימי/ת
23.07.2020, 10:48

שמישהו בבקשה יסביר לי איזה ערך מסוים יש למינוי פרויקטור שהוא רופא מתוך המערכת.
בכל הקשור לאספקטים הרפואיים - קיים מנכ"ל משרד הבריאות. סביר להניח שגמזו לא יהיה כפוף אליו, כך שזה יתפרש כחתירה תחת המנכ"ל או אפילו משרד הבריאות בכלל.
אם הסיבה למינוי פרויקטור היא שמדובר באירוע עם השלכות רבות לא רק בריאותיות, אז עדיף למנות אדם לאו דווקא מהמערכת הרפואית, עם ניסיון ניהולי (איש צבא בכיר היא דוגמה).

עם כל הכבוד לגמזו, שהוא איש ראוי ומנוסה - אינני רואה ערך מוסף למינוי הזה.

אנונימי/ת
24.07.2020, 11:15

תמיד יהיו תמימים שייפלו בפח, אמנם על גמזו קשה לומר תמים אבל אם שמים את נתניהו ברקע ...

אנונימי/ת
24.07.2020, 11:45

גמזו נראה איש ישר, הגון, מקצועי ומוכשר, אבל לא מספיק אדם אחד בשביל להילחם במגיפה. בשביל זה צריך גוף מקצועי כולל מדענים שישתלטו על המצב הגרוע שהביא עלינו נתניהו. בבסיס החלטותיו הפוליטיות והמסוכנות של מי שהשתלט בכוח על ניהול המדינה שלנו מגולמת שאיפתו להציל את עורו ממשפט ולמנוע הצלחתם של רבים וטובים שיחליפו אותו. זו גם הסיבה שהקיף את עצמו בחדלי אישים, בורים עמי הארץ, כדי שלא יאיימו עליו.
לא רחוק היום שביבי יחקר גם על התנהלותו הפושעת הזו
https://m.ynet.co.il/articles/57703100

אנונימי/ת
24.07.2020, 12:49

ברבש וגמזו שניהם אנשים רציניים,מוכשרים, מנוסים ועוד שלל סופרלטיבים שמורעפים עליהם.
הראשון ניהל משא ומתן ארוך עם שלל אנשים רמיי דרג כולל ביבי ואדלשטיין. ולבסוף החליט לפרוש וסיבותיו עימו.
שימו לב שביבי הגדול והחזק שרצה בו מאד לא הצליח למנותו.
ואז באישון לילה בשיחת טלפון אחת "ניזכרו" שגם גמזו מתאים עם שלל תכונותיו שפורטו והאחרון קיבל התפקיד בלי שכנראה בדק והתעמק בסמכויותיו.
מה זה מעיד על 2 הפרסונות??
שכל אחד יחליט לעצמו.

אנונימי/ת
24.07.2020, 14:55

מעניין מה תהיה השפעת ההפגנות וההתקהלויות על הפצת המגיפה.

תפקיד הפרוייקטור למלחמה במגיפות קבוע כבר מזמן בפקודת בריאות העם- מנכ"ל משרד הבריאות. "תורת הלחימה" גם היא גובשה על ידי צוות מומחים ושמה "נחשול בריא". הגורם המוציא לפועל גם הוא נקבע בהחלטת ממשלה משנת 2007 - משרד הביטחון ורשות חירום לאומית (רח"ל). הסיבה לבלאגן היא שמישהו (וכולנו יודעים מי ולמה) החליט לזרוק את כל עבודת המטה הזאת לפח, ליטול מאנשי המקצוע את סמכויותיהם, ולהעבירן לצוות של פוליטיקאים המתכנה "קבינט הקורונה". כאשר זה נכשל, ממנים "פרוייקטור" שיהיה את מי להאשים בעוד 3 שבועות (כאשר נקבל כ-1,000 חולים קשים) או בעוד 3 חודשים (כאשר אותו הנ"ל יחליט לגרור את כולנו לבחירות). אני מציע לפרופ' גמזו או לקבל סמכויות מלאות או להתפטר.