קורונה בישראל

שר הבריאות: "נהיה ערוכים לקטיעת ההדבקה בצורה אחרת ממה שהיה"

הממשלה אישרה אמש הטלת סגר שני על פי המלצת משרד הבריאות ופרופ' רוני גמזו לתכנית להורדת התחלואה בישראל | השר אדלשטיין: "לא נותרה לנו ברירה"

שר הבריאות יולי אדלשטיין. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

"בנסיבות שנוצרו לא נותרה לנו ברירה. במערכת הבריאות באנו לממשלה ואמרנו שעל מנת לבלום את התחלואה, הימים הנוראים ייראו ללא המשפחה הקרובה, אבל זה צו השעה". כך אמר אמש (א') שר הבריאות יולי אדלשטיין לאחר שהממשלה אישרה את תכנית הסגר להורדת התחלואה בישראל.

"לכאורה", אמר אדלשטיין, "אני אמור להגיע שמח כמי שהצעתו התקבלה, אבל זה לא המצב. במשך שלושה חודשים ניסיתי לעשות הכל עם חיים לצד הקורונה ברמות שאנחנו יכולים לחיות איתה במערכת הבריאות. לצערי, זה לא המצב היום. בנסיבות שנוצרו לא נותרה לנו ברירה. במערכת הבריאות באנו לממשלה ואמרנו שעל מנת לבלום את התחלואה, הימים הנוראים ייראו ללא המשפחה הקרובה, אבל זה צו השעה".

עוד אמר אדלשטיין: "כששואלים אותי, אתה בטוח שכל הדברים הקשים שנעבור זה לא לחינם? אני אומר - זה תלוי בכולנו. אם באותם שבועות שיהיו ההגבלות הללו אנחנו, אזרחי ישראל, לא נשמור על הכללים ולא נציית להנחיות, אז המצב יהיה לחינם. אבל אם נשמור על הכללים הפשוטים של מסיכות, היגיינה ומרחק, ועל ההנחיות הלא פשוטות של התו הסגול – יש אור בקצה המנהרה: נהיה ערוכים לקטיעת שרשרת ההדבקה בצורה אחרת ממה שהיה".

שר הבריאות ציין כי "בניגוד למה שאומרים, אף פעם לא היינו עם 20-30-40 חולים. פשוט לא עשו בדיקות. היום אנחנו ב-47,000 בדיקות - פי עשרה ממה שהיה ביום שנכנסתי לתפקיד".

אדלשטיין ביקש את שיתוף הפעולה של הציבור: "אני מאוד מבקש שבזמן הלא פשוט הזה נשמור על האוכלוסיה הבוגרת עם כל הרצון שלנו לחבק את הסבא והסבתא. נציע מתווה מצומצם לחגים ונאפשר לציבור להתפלל. אפשרנו מתוך התחשבות של המשק גם פעילות של המגזר הפרטי".

מנהלי בתי חולים: "אנחנו לא קרובים לקריסה של מערכת הבריאות"

בתום ישיבה ארוכה וסוערת אישרה כאמור הממשלה את הטלת הסגר, ובין הקולות שהביעו התנגדות למהלך היו גם כמה מנהלי בתי חולים, ביניהם מנהל בית החולים בילינסון בפתח תקווה, ד"ר איתן וירטהיים, שאמר כי "המגמה אכן השתנתה מאמצע אוגוסט אך לא מדובר בקריסה של בתי החולים. יש חרדה מיותרת, לא נדרש סגר מלא".

גם המשנה למנכ"ל "שיבא", פרופ' ארנון אפק, טען כי "אנחנו לא קרובים לקריסה של מערכת הבריאות", ומנכ"ל בית החולים רמב"ם בחיפה ד"ר מיקי הלברטל הוסיף: "המספרים עולים, אבל לא מדברים במונחים של קריסה". לדברי מנהלי בתי החולים במרכז, הבעיה היא בעיקר בבתי החולים בצפון ובירושלים. עם זאת, הם הזהירו שאם תימשך מגמת התחלואה, הדבר עלול להשפיע בהמשך גם על בתי החולים במרכז.

בעניין זה אמרה אתמול פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, בראיון לynet : "אנחנו ב'שיבא' עדיין לא קרסנו אבל אנחנו צעד אחד לפני. יש בתי חולים בצפון שעוד שנייה מגיעים למצב הזה. אנחנו עלולים להגיע לידי כך שיהיה צורך בהקמת בית חולים שדה. אנחנו לא רוצים להיות איטליה. אין לנו צוות מספיק גדול כדי שיטפל בחולים". היא הזהירה מפני קריסת בתי החולים ש"עוד רגע תגיע, כפי שמראים נתוני התפוסה בבתי החולים".

עוד אמרה פרופ' רגב: "הסגר יוביל לסגר שלישי. ההחלטות שמתקבלות בממשלה הן פוליטיות, חלק מהן מאוד לא מקצועיות. כשהגיעו המומחים לממשלה, פשוט לא נתנו להם לדבר", ומתחה ביקורת על כך ש"בתחילת הדרך (כשהחלה המגיפה) אנשי מקצוע שאינם בתחום האפידמיולוגיה אמרו שזה בסך הכל עוד שפעת".

ההנחיות והמגבלות לסגר ב"מתווה מהודק"

הסגר אושר אמש ברוב קולות בישיבת הממשלה. השרים זאב אלקין ואסף זמיר הצביעו נגד. השרים איציק שמולי ואופיר אקוניס נמנעו, השאר תמכו. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על הסגר בהצהרה מיוחדת.

הסגר יחל בשלב הראשון, המוגדר" מתווה מהודק", החל מיום שישי, 18 בספטמבר 2020, מהשעה 14:00, ועד ל-11 באוקטובר 2020, ובכפוף להערכת מצב התחלואה ואישור הממשלה בתום שבועיים מיום תחילת הסגר. לקראת תום תקופת הסגר, תיערך הערכת מצב שבה יוחלט אם להאריכו.

עסקים ללא קבלת קהל ועסקים המספקים שירותים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול על פי מתווה שיציג שר האוצר ישראל כ"ץ, הן למגזר הפרטי והן למגזר הציבורי. לצד זאת תהיה סגירה מלאה של כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות. עסקים, לרבות מסעדות, יורשו להפעיל שירות משלוחים בלבד.

החנויות שיוכלו להמשיך לפעול כרגיל: שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי הגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים.

כמו כן תוגבל התנועה ביציאה מהבית של עד 500 מטר, למעט צרכים מותרים שיפורטו בתקנות. לגבי התקהלויות, ההגבלה על פי הצבע האדום במודל "הרמזור" - עד עשרה אנשים בחלל סגור, עד 20 בשטח פתוח.

מערכת החינוך תיסגר, למעט חינוך מיוחד, פנימיות וחריגים נוספים כמפורט בחוק אך תתאפשר למידה מרחוק ככל האפשר).

הגבלות נוספות: פעילות התחבורה הציבורית תצומצם ותותאם להיקף הפעילות במשק לפי אותו שלב. המפקח על התעבורה ייתן הוראה לעניין מתכונת הפעילות להפעלת התחבורה הציבורית.

בכל הנוגע לתעופה, צוות בראשות שר הבריאות או נציגו ובהשתתפות נציגי שרת התחבורה, שר הפנים ושר החוץ וראש המטה לביטחון לאומי או נציגו יגישו את המלצתם בנושא עד הערב (ב').

בנוסף, צוות בראשותו של שר האוצר יציג תכנית סיוע כלכלית בהתאם להחלטות שהתקבלו, עד ליום ה', 17 בספטמבר 2020.

עוד הוחלט להאריך את תוקפו של מודל הרמזור שהיה קיים עד כה עד ליום ה-18 בספטמבר 2020, בשעה 14:00 בצהריים. ממועד זה (ו׳) יחולו ההגבלות החדשות.

בשלב השני תוחל תכנית הרמזור. המעבר אליה בסיום השלב הראשון יהיה בהתאם לבחינה עדכנית של תמונת מצב התחלואה ולפי החלטת קבינט הקורונה.

כמו כן יופעל מתווה תפילות מיוחד לחגים:  בשטח פתוח - בקפסולות של עד 20 איש;  במבנה סגור  באזורים אדומים תותר תפילה בקבוצות של עד עשרה אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור יהיה כנגזרת של מספר הכניסות למבנה. שתי הכניסות הראשונות כפול 3, וכל כניסה נוספת כפול 2, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ״ר משטח המקום.

באזורים שאינם אדומים, במבנה סגור תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.

נושאים קשורים:  יולי אדלשטיין,  קורונה,  סגר,  חדשות
תגובות