אנדומטריוזיס

אלגוליקס לטיפול באנדומטריוזיס – מדריך קליני

מאמר סקירה אודות אלגוליקס המדגיש אופציות טיפוליות עדכניות בנשים עם כאב על רקע אנדומטריוזיס תוך שימוש בתכשיר החדש

אנדומטוריוזיס. מצב כרוני המשפיע על אחת מכל עשר נשים (צילום: שאטרסטוק)

הכאב הנלווה לאנדומטריוזיס פוגע משמעותית באיכות חייהן של החולות. למרות מגוון אפשרויות הטיפול בכאב, לעיתים קרובות הטיפולים אינם מספקים עקב יעילות נמוכה, צורות מתן לא נוחות ו/או אי סבילות כתוצאה מתופעות לוואי.

אלגוליקס (Elagolix) הינו אנטגוניסט המעכב את הקולטנים ל-GnRH (הורמון משחרר גונדוטרופינים) במנגנון תחרותי, תלוי מינון וזאת ללא דיכוי מלא של הציר ההורמונלי. מדובר בתרופה הפומית הראשונה שאושרה לטיפול בכאב על רקע אנדומטריוזיס מזה למעלה מעשור ע"י ה-FDA. תוצאות המחקרים הקליניים הראו שאלגוליקס, בשני המינונים (150 מ"ג פעם ביום ו-200 מ"ג פעמיים ביום), מפחית באופן משמעותי תסמיני כאב מסוג: דיסמנוריאה - כאבי מחזור קשים, כאבי אגן שלא בזמן וסת ודיספרוניה - כאבי בקיום יחסי מין). השיפור בסימפטומים נשמר לאורך 12 חודשי המחקר והראה שיפור באיכות חייהן של הנשים תוך הפחתה בשימוש במשככי כאבים (NSAID ואופיואידים). שני מינוני התרופה מאפשרים טיפול מותאם אישית, המבוסס על הממצאים הקליניים והתגובה לטיפול. הסבילות לאלגוליקס טובה עם פחות תופעות היפו-אסטרוגניות בהשוואה לאגוניסטים ל-GnRH.

על סמך נסיונם הקליני של הכותבים כמומחים בטיפול באנדומטריוזיס, מתואר בפרסום שאלגוליקס מתאים לחולות שנכשלו בקווי טיפול ראשונים (עם אבחנה אמפירית או ניתוחית), חולות עם עמידות לפרוגסטין או כקו ראשוני במקרים של חולות הסובלות מכאבים קשים ביותר ו/או דיספרוניה ובמקרים בהם נשללו גורמים אחרים לכאב אגני. כטיפול בקו ראשון אלגוליקס יכול להתאים לחולות עם היסטוריה של תופעות לוואי (שינויים במצב רוח, נפיחות ורגישות בחזה) כתוצאה משימוש בגלולות. ככלל מומלץ להתחיל במינון של 150 מ"ג פעם ביום פרט למקרים בהם הסימפטום העיקרי הוא דיספרוניה, אז מומלץ להתחיל במינון של 200 מ"ג פעמיים ביום. הפחתת הכאב צפוייה כארבעה שבועות מתחילת הטיפול ויש לבצע הערכה מחודשת של התגובה לטיפול תוך שלושה חודשים מתחילתו.

מקור:

Nicholas Leyland, BASc, MD, MHCM, FRCSC,  Stephanie J. Estes, MD, Bruce A. Lessey, MD, PhD, Arnold P. Advincula, MD, and Hugh S. Taylor, MD. A Clinician’s Guide to the Treatment of Endometriosis with Elagolix. Journal of Women’s Health. DOI: 10.1089/jwh.2019.8096

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  כאבי אגן,  אלגוליקס,  דיסמנוריאה,  דיספרוניה,  GnRH,  מחקרים