COVID-19 בישראל

אחרי שמונה חודשי מגיפה: המערך הרשמי לקטיעת ההדבקה יוצא לדרך

המשימה לאתר במהירות מקסימום מגעים של חולה מאומת ולוודא את העברתם לבידוד הוטלה על יותר מ-2,300 חוקרים במפקדת אלון שיחלו בעבודתם בשבוע הבא

מפקדת אלון למאבק בקורונה, שבה פעל ענף ההערכה של אנשי מודיעין ובין תפקידיו היה לזהות מוקדי התפרצות, מגמות תחלואה וגיבוש תמונת מצב לאומית. צילום ארכיון: דובר צה"ל

עם 2,318 חוקרים וחוקרות תופעל בתחילת השבוע הקרוב באופן רשמי ו"במלוא הקיטור" מפקדת אלון שהקים פיקוד העורף לביצוע חקירות אפידמיולוגיות לשם קטיעת שרשראות ההדבקה. אחד היעדים המרכזיים שנקבעו לצוות זה: לאתר עד עשרה מגעים שמקיים כל חולה מאומת שמתוחקר, במקום השיעור הממוצע כיום שהוא 4.2. בעיה אחרת שאמורה להיפתר: להביא לכך שנחקרים לא ישקרו. כיום, לפי הערכות שונות, כ-50% מהם לא מוסרים את כל הפרטים, מסתירים מגעים או משקרים. כך מדווח הבוקר אדריאן פילוט ב"כלכליסט"

בראש המפקדה עומד תת אלוף ניסן דוידי. בין היעדים הנוספים שהוצבו לה: שמירה על רמת תחלואה נמוכה באמצעות פעולות הקשורות לקטיעת שרשרת ההדבקה, בתוך 24‑36 שעות; קיצור משך הזמן שעובר מהבקשה לעבור בדיקת קורונה ועד קבלת התוצאה; שיפור תהליך בדיקות המעבדה; ביצוע יעיל ומהיר של חקירת המגעים - לא רק בטלפון אלא גם באמצעים טכנולוגיים אחרים וגם תחקורים בשטח.

עוד באחריות המפקדה: העברת מאומתי מגעים לבידוד מהיר ויעיל, בדיקתם והפנייתם להמשך טיפול על פי תוצאי הבדיקות שיעברו וכן מתן המלצות מדיניות, הערכות וניתוח נתוני התפשטות המגיפה.

בצוות החקירות יהיו 1,084 מאנשי משרד הבריאות, 673 מהרשויות המקומיות ו-575  חיילים מפיקוד העורף. מפקדת אלון מתוקצבת ב־681 מיליון שקל, כולל משכורות ויידרש תקציב נוסף, עד הקיץ הבא, למשימות מיוחדות שיוטלו על צוות זה.

עוד נקבע כי חקירה של חולה מאומת צריכה להיפתח בתוך שעתיים מקבלת תשובה חיובית לבדיקת קורונה ולהסתיים בתוך ארבע שעות, כאשר בידי החוקר רשימה של כלל המגעים שקיים החולה. הרשימה תעבור לחוקר נוסף שיצור קשר עם כלל המגעים וינחה אותם כיצד לפעול.

על פי נתוני מפקדת אלון, רק 70% מחייבי הבידוד מדווחים בטופס הייעודי של משרד הבריאות שנכנסו לבידוד. בקרב חולי קורונה מאומתים עומד שיעור זה על 76%. כלל השבים ממדינות המוגדרות אדומות מדווחים על כניסתם לבידוד. 59% מהמגעים שאותרו באיכוני שב״כ לא דיווחו על כניסה לבידוד ו-19% ממגעים אותרו בחקירות אנושיות.

נושאים קשורים:  מפקדת אלון,  איתור מגעים,  חקירה אפידימיולוגית,  תת אלוף ניסן דוידי,  בידוד,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
30.10.2020, 14:19

אז אם עד כה שיקרו בטלפון לאחות קופ״ח, עכשיו ישקרו לנציגי ״מפקדת אלון״. שיהיה לנו בהצלחה...