COVID-19 עולמי

שני וריאנטים נוספים של נגיף הקורונה אותרו בברזיל

אחת הגירסאות הברזילאיות זוהתה כבר ב-31 מדינות בעולם | המומחים חלוקים בדעותיהם לגבי עתיד הנגיף: האם ייעשה לבסוף מחלה עונתית או שהמוטציות יחמירו את הפנדמיה

צוות רפואי בבית החולים são josé בברזיל. צילום: Photocarioc שאטרסטוק

משרד הבריאות הודיע אמש (ד') שעד כה איתרה המעבדה המרכזית לנגיפים, באמצעות תהליך הריצוף הגנטי, ארבעה מקרים נוספים של הגירסה הדרום אפריקאית בישראל. בסך הכל אותרו עד כה שמונה מקרים כאלה. גירסה זאת של הנגיף, כמו הוריאנט הבריטי, גורמת להדבקה מהירה יותר אבל ככל הנראה לא גורמת לתחלואה קשה יותר - כך לפי הערכה נוכחית.

אלא שבינתיים מופנית תשומת לב הקהילה הרפואית בעולם לשני וריאנטים נוספים של הנגיף שאותרו בעיר מנאוס באזור האמזונס בברזיל שנפגעה קשה במגיפה. אלה נמצאו בבדיקות שנעשו לשני תיירים מיפן כששבו לטוקיו מביקורם בברזיל.

הבוקר גם דיווח "אינדפנדנט" הבריטי כי הגירסה הברזילאית, המסומנת VOC-202012/01, זוהתה עד כה בנפרד ב-31 מדינות נוספות בעולם. לשתי הגירסאות הברזילאיות אותן מוטציות שהתחוללו באותו אזור בנגיף והן מחלישות את יעילות תגובת הנוגדנים לנטרול הנגיף, לפחות על פי מחקר מעבדתי.

שתי המוטציות אותרו באותו אזור ברצף הגנטי של הנגיף – בחלבון הספייק שלו, המשמש את הנגיף להיצמדות לתא האנושי ולחדירתו פנימה.

עם זאת ההערכה היא שמתחסנים שיקבלו את שתי מנות התרכיב יפתחו תגובה חיסונית מספיק חזקה כדי להגן עליהם מפני וריאנטים חדשים נוספים, אבל גם יהיו אנשים, מעטים ככל הנראה, שלא יפתחו תגובה חיסונית אפקטיבית במיוחד כנגד המוטציות השונות ולכן אלו עלולות לאפשר את ההדבקה וגם את המחלה עצמה.

אם יתברר שקטנה יעילות תרכיב החיסון, יידרשו מחקרים ובעקבותיהם התאמות בתהליכי פיתוח תרכיבי החיסון הבאים. מחקרים שיתמקדו באזור חלבון הספייק יספקו תובנות נוספות על תפקוד הנגיף וגם הערכה מוקדמת לגבי אפשרות שיעבור עוד מוטציות כנגדן יהיה צורך לפתח את הדור הבא של תרכיבי החיסון.

נושא אחד שעורר התעניינות בגירסה הברזילאית: מחקר שטרם עבר ביקורת עמיתים זיהה את המוטציה במקרה אחד של הדבקה חוזרת.

הגירסה נמצאה ב-42% מתוך 31 דגימות במחצית השנייה של חודש דצמבר אבל לא ב-26 דגימות שנאספו לפני כן. שיעור הנדבקים בעיר מנאוס הוא כ-70%-80%. שיעור כזה של נדבקים אמור היה לספק חסינות עדר לאוכלוסיה המקומית אבל בסוף דצמבר התרחשה בעיר התפרצות מחודשת של המגיפה. עקב כך עלה חשש שהוריאנט שיפר את יעילות ההדבקה החוזרת שלו גם בקרב אלה שהחלימו מהמחלה עקב הידבקות בגירסה קודמת של הנגיף.

שלשום קיים ה-WHO כנס זום בו השתתפו כ-1,750 מדענים מ-124 מדינות לדיון בוריאנטים השונים של הנגיף, בסיכומו הוחלט שבכל העולם נדרש להקים מנגנונים לזיהוי וחקירה מהירה של הגירסאות החדשות של הנגיף כי ייתכן שיש עוד מקומות שבהם מתפתחים עתה וריאנטים נוספים שעדיין לא ידוע עליהם.

על פי הערכות שונות, ככל שיואץ מבצע החיסונים בעולם כנגד הנגיף, תצטמצם האפשרות שלו לפתח וריאנטים חדשים ויהיה לו יותר קשה להתפשט, להתרבות ולצבור מוטציות. על פי הערכה אחרת, אם הנגיף לא יפתח  מוטציות מהירות שיאפשרו לו לחמוק מהחיסונים הוא צפוי, עם הזמן, להיעשות פחות קטלני, אם כי לא ניתן יהיה להכחידו. הוא ייעשה מחלה עונתית כמו שאר נגיפי משפחת הקורונה מחוללי שפעת או הצטננות רגילה.

לעומת זאת, Harvard Magazine  דיווח בשבוע שעבר כי צוות מומחים של האוניברסיטה מעריך שהמוטציות השונות "יחמירו את הפנדמיה".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  המוטציה הברזילאית,  המוטציה הבריטית,  המוטציה הדרום אפריקאית,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות,  וריאנטים,  19-COVID
תגובות