COVID-19 עולמי

רשויות בריאות באירופה ממליצות להפסיק להשתמש במסיכות בד

בעקבות התפשטות המוטציות החדשות של נגיף הקורונה, ההמלצה היא לחדול להשתמש במסיכות בד שהפכו לאביזר אופנתי ולעבור לשימוש במסיכות כירורגיות חד פעמיות

מסיכות הבד לוכדות את הטיפות ואת חלקיקי הנגיף. צילום: אילוסטרציה

ההתפשטות המהירה באירופה של הוריאנטים הבריטי, הדרום אפריקאי והברזילאי של נגיף הקורונה, הביאה את רשויות הבריאות של צרפת, מדינת בוואריה שבגרמניה ובשווייץ, לעדכן את ההמלצות שניתנו לציבור הרחב בנוגע לשימוש במסיכות הפנים.

עתה ההמלצה היא לחדול להשתמש במסיכות הבד שהפכו לאביזר אופנתי ולעבור לשימוש, במיוחד בעת נסיעה בתחבורה ציבורית ובשהות בחנויות – במסיכות "כחולות" או "לבנות", או "מסיכות כירורגיות" רגילות, שבאירופה הן מסומנות FFP2, או להשתמש במסיכות הפנים מסוג N95 שבהן משתמשים בעיקר בבתי חולים ובמעבדות.

הסיבה העיקרית לעדכון סוג המסיכה המומלץ: מסיכות הבד הפשוטות לוכדות את הטיפות הזעירות של רוק וליחה הנפלטים בעת שהמשתמש משתעל, מדבר או מתעטש ולא מפזרות אותן לסביבתו, אבל הוא עצמו שואף מחדש את חלקיקיהן. אם הוא גם נשא של נגיף הקורונה, הוא למעשה מחזיר למערכת הנשימה העליונה שלו את חלקיקי הנגיף.

שיעור היעילות של מסיכות המיוצרות במיוחד עבור עובדים במערכת הבריאות (FFP2, הנ"ל) מוערך ב-94% בעוד שיעילות מסיכות ה-N95, היותר משוכללות, מוערכת ב-95%. מסיכות הכוללות מסנן מיוחד מגנות מפני חדירה מבחוץ של חלקיקים טיפתיים ואירוסולים שבהם עלולים להימצא חלקיקים נישאים של הנגיף מאדם שפלט אותם לסביבתו בעת נשימה רגילה, שיעול, דיבור, שירה או עיטוש.

כמו כן הבהירו הרשויות כי מסיכות הכוללות שסתום אינן מומלצות, מאחר שבאלו המשתמש למעשה "יורה החוצה" את החלקיקים הטיפיתיים והאירוסולים שעלולים להכיל חלקיקי נגיף, ומפזר אותם לסביבתו כך שאנשים אחרים עלולים להידבק בהם.

לפי דיווח של היומון "מקור ראשון", ייתכן שגם במשרד הבריאות בישראל ישקלו לעדכן את ההמלצות לציבור בנושא המסיכות בעקבות העדכון האירופאי.

בדיווח בכלי תקשורת בצרפת נמסר כי וירולוגים מקומיים סבורים כי אם המוטציות החדשות של הנגיף ייהפכו ליותר דומיננטיות ביבשת, "יהיה צורך להמליץ על שימוש במסיכות בעלות רמת הגנה גבוהה יותר".

שר הבריאות הצרפתי, אוליבייה ורן, אמר כי "אחת הבעיות העיקריות המזוהות עם מסיכות הבד האופנתיות שהן שלא נבדקו באופן רשמי, רמת ההגנה שהן מספקות לא ברורה ועלולה להשתנות בהתאם לסוג הבד, עוביו ואופן עיצובו".

סיבה נוספת לשינוי המדיניות היא שמחירה של מסיכה כירורגית לשימוש חד פעמי, הנפוצה בישראל, עומד על אגורות בודדות, בעוד שעם פרוץ מגיפת הקורונה בעולם התהווה בהן מחסור זמני ומחירן היה גבוה. בעקבות זאת ניתנה המלצה, במיוחד באירופה, להשתמש גם במסיכות בד הכביסות מייצור ביתי מקומי ואלו כאמור הפכו לאביזרי אופנה בעיצובים ובצבעים שונים. עד כה המסיכות הכירורגיות החד פעמיות, אפילו הפשוטות ביותר (כחולות או לבנות), אינן חובה בצרפת למשל.

בתוך כד ועד כה (ה', 13:00) מניין חולי הקורונה בעולם מתחילת המגיפה עומד על 97,388,314, נפטרו 2,085,525. החלימו: 69,948,686. במצב פעיל עכשווי היום כבר 25,354,103 אבל 99.6% מהם במצב קל-מתון.

שיעור התמותה מקורונה ביבשת אפריקה הוא הגבוה בעולם - 2.5%, לעומת 2.2% השיעור העולמי, לפי נתוני ה-WHO. בעקבות זאת גם הודיע פרופ' אנתוני פאוצ'י, ששימש בממשל הנשיא-היוצא טראמפ יועץ לבית הלבן בנושא הקורונה, כי ארה"ב תצטרף למיזם העולמי COVAX כדי לאפשר אספקת תרכיבי חיסון למדינות עניות שעד כה לא התאפשר להן לרכוש את התרכיבים של "פייזר", "מודרנה" ו"אסטרהזניקה". רובן – ביבשת אפריקה. פאוצ'י הושאר בתפקיד יועץ רפואי בכיר לבית הלבן והוא הודיע על הצטרפות ארה"ב ל-WHO.

אחד הצווים הנשיאותיים החדשים שעליהם חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמש מיד לאחר שנכנס לתפקידו: הטלת חובת שימוש במסיכות פנים בכל רחבי ארה"ב ובמיוחד בתחבורה ציבורית, אוטובוסים, רכבות וגם במטוסים. עד כה זו לא היתה חובה אלא בגדר המלצה בלבד.

נושאים קשורים:  מסיכות הגנה,  מסיכות בד,  נגיף הקורונה,  מוטציות,  מסיכה כירורגית,  19-COVID
תגובות