חדשות

WAZE בחדר הניתוח: שיטת ניווט זעיר פולשנית לקיבוע שבר בעמוד השדרה

גבר שפונה לבית החולים מאיר עם שבר בחוליה נותח באמצעות מערכת ממוחשבת המאפשרת ליצור תמונה תלת מימדית ולנווט את כלי הניתוח והברגים בדיוק מירבי ויתרונה בהחלמה מהירה

מומחים לניתוחי עמוד שדרה, ד"ר יובל ברוך וד"ר דוד שלייפר. צילום: דוברות בית החולים מאיר

ניתוח חדשני שבוצע במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא הציל מנכות גבר שפונה לבית החולים עם שבר בחוליה לאחר שנפל מסולם על גבו מגובה של כשני מטרים. הוא נותח בשיטת ניווט זעיר פולשנית לקיבוע השבר ולמחרת הניתוח כבר התהלך עם הקלה משמעותית בכאב.

"פחדתי מאוד ולא יכולתי לזוז. היו לי שברים בחוליה השלישית, ויותר מכל חששתי שאחרי הניתוח לא אחזור לעמוד על רגליי", סיפר המטופל. "הרופאים הסבירו לי שיש דרך חדשנית לבצע את הניתוח בצורה פחות פולשנית עם תוצאות מדויקות יותר והחלמה פשוטה יותר. מובן שבחרתי בדרך הזו ובאמת יום וחצי לאחר הניתוח כבר ירדתי מהמיטה והתחלתי ללכת".

"המטופל הגיע אלינו לאחר נפילה מגובה ושבר בחוליה מותנית. הוא סבל מכאבי גב חזקים ולא יכול היה לקום ממיטתו. יחד איתו בחרנו בשיטת הניווט הזעיר פולשנית לקיבוע השבר", מסבירים ד"ר יובל ברוך וד"ר דוד שלייפר, מומחים לניתוחי עמוד שדרה שניתחו את המטופל.

"למעשה, שיטה זו מאפשרת קיבוע של החוליות תוך שמירה על הרקמות והשרירים, מאפשרת החלמה מהירה והפחתה של כאבי הגב במהלך ההחלמה ויום לאחר הניתוח הוא כבר קם מהמיטה והתהלך במחלקה ושוחרר עם הקלה ניכרת בכאבים".

"קיימים מספר מצבים הדורשים קיבוע לעמוד השדרה", מסביר ד"ר יצחק אנגל, מנהל המחלקה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי מאיר. "הראשון, שבר בחוליה הפוגם ביציבות או שיוצר עיוות של הגב. השני, כאשר קיימת עקמת הדורשת תיקון וקיבוע. השלישי, כאשר קיים לחץ על חוט השדרה או העצבים הדורש שחרור ובמסגרת שחרורו נוצרת בצורה מכוונת אי יציבות הדורשת קיבוע". לדבריו, לעתים נוצר מצב שבו קיימת אי יציבות בעמוד השדרה הדורשת קיבוע. קיבוע זה משלב בדרך כלל ברגים ומוטות המקבעים את עמוד השדרה.

"קיימות מספר שיטות לקיבוע של עמוד השדרה ובדרך כלל צוות המנתחים מחליט על השיטה בהתאם למצב הרפואי. ניתן להסביר בקלות את השיטות השונות בעזרת השוואה לנהיגה בכביש", מוסיף ד"ר ברוך. לדבריו, השיטה הרווחת ביותר כוללת ניתוח "פתוח'" בו נחשף עמוד השדרה והקיבוע מוחדר לפי שטח הפנים של החוליות, בדומה לנהיגה פשוטה בכביש וניווט ב"עיניים" ולפי השטח. במקרים מסוימים, כמו שברים, מבוצע קיבוע בעזרת חתכים קטנים בצידי עמוד השדרה והקיבוע מבוצע בהנחיית מכשיר רנטגן ומבלי "לראות" את עמוד השדרה, בדומה לניווט רק בעזרת שלטים או מפה.

"בבית חולים מאיר נצבר ניסיון במערכת חדשנית, שמאפשרת לבצע את הקיבוע דרך חתכים קטנים, תוך שימוש במערכת ממוחשבת המאפשרת ליצור תמונה מרחבית תלת מימדית של עמוד השדרה. מערכת זאת מאפשרת לנווט את כלי הניתוח והברגים בדיוק מירבי למקום ולבצע את הקיבוע בצורה מדויקת ובטוחה, בדומה לניווט בכביש בעזרת מערכת GPS ו-WAZE", מסביר ד"ר שלייפר.

במקרה של המטופל הנ"ל כאמור, נבחרה שיטת הניווט הזעיר פולשנית לקיבוע של השבר. "בימים אלה התחלתי בתהליך השיקום החשוב ואני מודה לכל צוות המנתחים, הרופאים, האחיות והפיזיותרפיה שעשו הכל בדייקנות ובהצלחה וסייעו לי להשתקם מהר", הוא מסכם.

נושאים קשורים:  ניתוחי עמוד שדרה,  קיבוע שבר,  בית החולים מאיר,  ד"ר יובל ברוך,  ד"ר דוד שלייפר,  ד"ר יצחק אנגל,  חדשות
תגובות
27.01.2021, 18:43

בהצלחה 🌹

אנונימי/ת
27.01.2021, 20:40

טכנולוגיה של 15 שנים, לא ברור מה החדשות כאן