COVID-19 בישראל

מומחי אמ"ן: "לא ניתן לקבוע בשלב זה שהמגיפה מאחורינו"

במרכז הלאומי למאבק בקורונה מזהירים מפני כניסה של זני הנגיף החדשים לארץ: מגבירים את הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים ועלולים לאיים על מועילות החיסונים

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

דו"ח אמ"ן של המרכז הלאומי למאבק בקורונה המתפרסם הבוקר (ב') עוסק בסוגיה מרכזית בימים אלה: ניהול הסיכון בישראל ביחס להגעת וריאנטים בעייתיים של נגיף הקורונה מחו"ל - זאת לאור התפשטותם ברחבי העולם, בעוד "בישראל נמשכת הירידה בתחלואה בעקבות ביצועיו הטובים של חיסון פייזר".

על פי דו"ח זה, שיעור הבדיקות החיוביות נמצא בירידה מתמשכת. מספר החולים במצב קשה ירד אל מתחת ל-500 ומקדם ההדבקה נמצא גם הוא על ערכים נמוכים המעידים על צמצום משמעותי בהיקף ההדבקה באוכלוסיה. "אולם", מציינים מחברי הדו"ח, "למרות הסימנים המעודדים הרבים, לא ניתן לקבוע בשלב זה שהמגיפה מאחורינו. לכן, יש להימנע משאננות, להמשיך להקפיד על ההנחיות ולנקוט זהירות בעת המשך הקלת המגבלות על המשק".

בהקשר לזני הנגיף החדשים נאמר בדו"ח הבוקר: "בחודשים האחרונים זוהו זנים המגבירים משמעותית את הסיכון להדבקה חוזרת של מחלימים (הזן הדרום אפריקאי והזן הברזילאי, למשל). מוערך שככל שזנים אלה ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, הם עלולים לאיים גם על מועילות החיסונים.

הזן הדרום אפריקאי - לאחרונה ניכר כי זן זה, שנקשר להדבקת מחלימים, התפשט במספר מדינות באירופה. למשל, עד 10% וכ-20% מכלל הדגימות החיוביות לנגיף המרוצפות בצרפת ובלוקסמבורג בהתאמה.

הזן הברזילאי - מחקרים מצאו כי זן זה כרוך בסיכון מוגבר להדבקת מחלימים. הוא זוהה לראשונה באזור האמזונס והתפשט לכל רחבי ברזיל, הנמצאת בגל תחלואה משמעותי. כמו כן הגיע לפרגוואי, פרו ואורוגוואי שגם בהן החלו גלי תחלואה משמעותיים באחרונה. ממצאים ראשוניים ממחקר חדש העלו את האפשרות שזן זה נקשר לעלייה בסיכון לתחלואה קשה ולתמותה בקרב חולי קורונה צעירים ובגילאי הביניים, לעומת הזן המקורי.

זן הקורונה הניו יורקי הוא וריאנט חדש של הנגיף הממשיך להתבסס. הוא נושא מוטציה שקושרה להדבקה חוזרת של מחלימים.

לאור כל אלה מצוין כי "קיים סיכון מוגבר מכניסת נוסעים לנתב"ג ממדינות דרום ומרכז אמריקה וגם מארה"ב לצד מדינות אירופה לאור הוריאנט הדרום אפריקאי שהתפשט בהן. הסיכון מווריאנטים דורש מאמץ למניעת כניסתם מחו"ל ולהגבלת תפוצתם בארץ. כניסה מבוקרת לישראל ומאמץ משותף של בדיקות, בידוד והתנהגות אחראית יסייעו בצמצום הסיכון.

על רקע הסיכון להדבקה חוזרת של המחלימים על ידי הזן הדרום אפריקאי שכבר נמצא בישראל וייתכן שגם מזנים דומים, כגון הזן הברזילאי, מומלץ למחלימי קורונה להתחסן בהקדם, בפרט לפני המפגשים המשפחתיים בחגי החודש לרבות הפסחא והרמדאן. "מנת חיסון אחת משפרת מאוד את ההגנה של מחלימים מפני הווריאנטים הקיימים", צוין.

נושאים קשורים:  וריאנטים,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID,  אמ"ן
תגובות