חדשות

ועדת מומחים בארה"ב: להקדים בדיקת סקר לאבחון סוכרת לגיל 35

ועדת מומחים בארה"ב ממליצה לסובלים מהשמנת יתר ומעודף משקל לבצע בדיקות לאבחון טרום סוכרת כבר בגיל 35, במקום גיל 40 כפי שקיים היום | הערכה: ההמלצות יאומצו בעתיד גם בארץ

בדיקת דם. אילוסטרציה

ועדת מומחים בארה"ב פרסמה בימים האחרונים את המלצותיה לפיה כל אדם הסובל מעודף משקל או מהשמנת יתר צריך לבצע בדיקה לאיתור טרם סוכרת וסוכרת מסוג 2 החל מגיל 35. עד כה ההמלצה היתה להתחיל את הבדיקות רק מגיל 40 ומעלה.

ההמלצה החדשה מגיעה על רקע העלייה המשמעותית במספר האמריקאים הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר בשנים האחרונות. ההנחיה החדשה מיועדת בעיקר עבור אנשים הסובלים מעודף משקל – מדד מסת גוף (BMI) בין 25 ל-30 ולסובלים מהשמנת יתר עם BMI 30 ומעלה. הסיבה לכך היא שעודף משקל הוא גורם סיכון מרכזי לתחלואה בסוכרת.

בארה"ב למעלה מ-31 מיליון בני אדם הסובלים מסוכרת סוג 2 וסוכרת מהווה גורם התמותה השביעי. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) סוכרת עלולה לגרום לבעיות בריאותיות חמורות כמו מחלות לב, אי ספיקת כליות, שבץ מוחי, עיוורון וקטיעת גפיים.

על פי מרשם הסוכרת במשרד הבריאות קיימים בישראל כ-550 אלף ישראלים חולי סוכרת, וההערכה היא שמספר דומה של ישראלים נמצאים בשלב טרום סוכרת. על פי הנתונים, כ-10% מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מהמחלה ובישראל מחלת הסוכרת היתה סיבת המוות מספר 3 בגברים ובנשים אחרי מחלות סרטן ומחלות לב ובאותו שיעור כמו מחלות כלי דם במוח.

סוכרת או טרום-סוכרת מאבחנים באמצעות בדיקה של ערכי הגלוקוז בדם ורידי לאחר צום. בישראל, למטופלים בסיכון מומלץ לעשות אחת לשלוש שנים בדיקה לאיתור טרום-סוכרת או סוכרת. מטופלים בסיכון הם מי שמדד מסת הגוף שלו (BMI) גדול מ־25 ויש להם עוד גורם סיכון כמו למשל לחץ דם גבוה, עישון, היסטוריה משפחתית של תחלואה או גיל – מעל 45. אם הסקירה תקינה, מומלץ לחזור עליה כעבור שלוש שנים; אם ישנם ממצאים שאינם תקינים - יש לחזור על הבדיקה עוד קודם לכן.

"אנו יודעים כי שיעורי התחלואה בסוכרת גדלים גם בקרב צעירים ולכן יש חשיבות להורדת הגיל לבדיקת סוכרת על מנת לסקור את האוכלוסיה בסיכון בשלב מוקדם יותר", אמר פרופ' צ'יאן-ון טסנג, חבר צוות המומחים שפרסמו את ההמלצות ומומחה לרפואת משפחה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הוואי. המלצת ועדת המומחים מבוססת על 23 מחקרים שכללו 12,915 משתתפים עם טרום סוכרת, שהוכיחו כי שינויים באורח החיים הורידו את הסיכון לפתח סוכרת ב-22%.

"עבור רוב האנשים, שינויים באורח החיים, כמו אימוץ הרגלי אכילה בריאים יותר וביצוע פעילות גופנית, יכולים להביא לשליטה בערכי הסוכר ולמנוע מצבים של תחלואה בסוכרת", אמר פרופ' טסנג והוסיף: "ההנחיות החדשות משמעותיות משום שהתערבות מוקדמת יכולה גם להפחית את הסיכון למחלות כליות כרוניות ולמחלות לב וכלי דם".

הפעם האחרונה שההמלצות של ועדת המומחים עודכנו היתה בשנת 2015 וההמלצות החדשות הועברו לעיון הציבור עד לאמצע אפריל ולאחר מכן יאומתו באופן רשמי בארה"ב. ההערכה היא שלאחר שוועדת המומחים תאשר את ההמלצות הסופיות, הן יאומצו על ידי מדינות מערביות רבות ובכללן גם ישראל.

ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה: "אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנה נמצאים בסכנה ממשית לפתח סוכרת סוג 2. הקדמת הבדיקות לאוכלוסיה זו לגיל 35 היא חשובה ומשמעותית מפני שבמקרים של 'טרום סוכרת' ניתן למנוע תחלואה באמצעות פעילות גופנית, גמילה מעישון וכמובן – שינוי תזונתי שכולל ירידה במשקל. כיום, באמצעות טיפולים תרופתיים ניתן להפחית התפתחות סוכרת וגם לסייע בתהליך הירידה במשקל ולאזן את מנגנוני השובע והרעב של הגוף".

לקריאה נוספת:

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=253442

https://www.wsj.com/articles/diabetes-screening-should-begin-at-age-35-for-overweight-americans-panel-advises-11615906800

https://www.nbcnews.com/health/diabetes/new-diabetes-guidelines-lower-screening-age-35-some-adults-n1261225

נושאים קשורים:  ד"ר רז הגואל,  השמנת יתר,  בדיקת סקר,  אבחון סוכרת,  חדשות,  סוכרת
תגובות
06.04.2021, 20:47

לפני שמתקבעים על עוד רעיון יפה בלי ביסוס מדעי: לתכנן ולבצע מחקר גדול עם הקצאה אקראית לקבוצת בדיקת-סקר מול קבוצת ביקורת, ולהקפיד למדוד לא רק "הארעות סכרת" אלא גם שיעור פניות למיון מכל-סיבה, תמותה-מכל-סיבה ואולי אפילו ציון 'תחושת בריאות כללית' בשאלון מקוון. זוהי שיטה פשוטה, זולה יחסית ואמינה לכוון שינויי 'מדיניות איכות' באופן מושכל. PRIMUM NON NOCERE

במקום הנחיה כזו או אחרת צריך להבין מה זה תחלואה מטבולית ולבדוק כל מי שחשוד בתחלואה שכזו. הגיל לא אמור להוות קנה מידה להנחיה כזו או אחרת. אנמנזה מתאימה יחד עם בדיקה פיזיקלית הם הבסיס לרפואה נכונה.

בסך הכל ברוב המרפאות שראיתי עד היום יש תחלואה מטבולית מאד גבוהה, עם חוסר מודעות נוראית גם של המטופלים להשלכות של המצב. מניעה עיפה בהרבה על טיפול ולכן הרעה החולה היא תת הטיפול בטרום סכרת ואפילו מוקדם מכך.