לימפומה

האם מטופלים עם DLBCL סובלים יותר מהפרעות במערכת החיסון בהשוואה למטופלים עם ממאירויות אחרות?

החוקרים הצליחו להדגים באמצעות מחקר רטרוספקטיבי גדול כי מטופלים עם DLBCL מצויים בסיכון מוגבר למחלות אוטואימוניות, חסרים חיסוניים וזיהומים בהשוואה למטופלים החיים עם ממאירויות אחרות

פעילות המערכת החיסונית (הדמיית אילוסטרציה)

ההתקדמות באפשרויות הטיפול הזמינות בלימפומה דיפוזית של תאי B גדולים (DLBCL – diffuse large B-cell lymphoma) הובילה לעלייה במספר המטופלים השורדים עם המחלה. ידוע כי המחלה עצמה והטיפולים בה מחלישים את מערכת החיסון, אך אין הרבה מידע בנוגע למצב מערכת החיסון בקרב מטופלים עם הישרדות ארוכה.

המחקר הנוכחי הוא מחקר רטרוספקטיבי בו החוקרים השוו 21,690 שורדים עם DLBCL מה-CCRי(California Cancer Registry) לשורדים עם ממאירויות שד, ערמונית, ראש צוואר ומלנומה. החוקרים קישור בין התיעוד ב-CCR למאגרי מידע מבתי חולים, חדרי וביקורים אמבולטוריים במדינה ובדקו את ההיארעות של מצבים אוטואימוניים, חסרים חיסוניים וזיהומים בתקופה של 1-10 שנים לאחר האבחנה בסרטן.

החוקרים מצאו יחסי שיעור היארעות (IRRs – incidence rate ratios) גבוהים עבור הרבה מצבים הקשורים למערכת החיסון בקרב שורדים עם DLBCL בהשוואה לשורדים עם ממאירויות אחרות, כולל IRRs גבוהים באופן מובהק ועקבי של דלקת ריאות ויראלית ופטרייתית (עד פי 10.8), דלקת קרום המוח (עד פי 5.3), כמו גם חסרים הומורליים (עד פי 17.6) וציטופניות אוטואימוניות (עד פי 12).

תוצאות המחקר הראו כי ה-IRRs נותרו גבוהים במרבית המקרים גם לאחר תקופה ארוכה של הישרדות (5-10 שנים לאחר אבחנת הסרטן). החוקרים סברו כי לא ניתן להסביר את הסיכון המוגבר באמצעות חשיפה לכימותרפיה, השתלת מח עצם, או טיפול עם Rituximab, למעט ה-IRRs של חסרים הומורליים, שהיה גבוה באופן עקבי לאחר שילוב טיפול עם Rituximab בטיפולים ב-DLBCL.

על פי מה שידוע לחוקרים, מדובר במחקר העוקבה הגדול ביותר שכלל תקופת מעקב ארוכה במטרה להדגים את הפגיעה במערכת החיסון של שורדים עם DLBCL. החוקרים הסיקו כי הסיכון הקבוע והמוגבר שנצפה למחלות אוטואימוניות, חסרים חיסוניים וזיהומים עשוי לשקף את הפגיעה החיסונית הקבועה שנגרמת בעקבות הלימפומה או הטיפולים בה, וכי מדובר במצב שעשוי להוביל לתחלואה ותמותה מוגברת בזמן ההישרדות מהמחלה. החוקרים סברו כי הבנה טובה יותר של הסיכונים הללו יכולה לשפר באופן משמעותי את הטיפול בטווח הארוך במטופלים עם DLBCL.

מקור: 

Shree, T. et al. (2020) Journal of Clinical Oncology 38,15. https://ascopubs.org/doi/full/10.1200/JCO.19.01937

נושאים קשורים:  לימפומה,  מחלות אוטואימוניות,  זיהומים,  DLBCL,  מחקרים
תגובות