COVID-19 בישראל

ד"ר שרון אלרעי-פרייס מזהירה מפני גל קורונה רביעי, חמור מקודמיו

ראש שירותי בריאות הציבור מזהירה מפני כניסת וריאנטים לישראל, ביניהם וריאנט צרפתי קשה לזיהוי ומדגישה: "אם יוסרו ההגבלות על כניסת הנוסעים מחו"ל לישראל, קיים סיכון משמעותי לגל תחלואה נוסף"

נוסע בנמל התעופה בן גוריון. צילום ארכיון: יוסי אלוני/ פלאש 90

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו חתם בשבוע שעבר על הארכת ההכרזה על מצב החירום בישראל, כהוראת שעה, בשל נגיף הקורונה, עד 29 ביוני - הכרזה המקנה לממשלה סמכויות מיוחדות, וההליך הועבר לאישור סופי בוועדה המתאימה בכנסת, מתברר שבחוות הדעת האפידמיולוגית שצירפה להחלטה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, נמצאת אזהרה מפני גל תחלואה רביעי.

מסמך חוות הדעת שימש רקע לקבלת ההחלטה בממשלה והוא מפרט נתונים לגבי הגל הראשון, השני והשלישי שבו "נשברו מספר שיאים", כתבה ראש שירותי בריאות הציבור: מעל 10 אלפים מאומתים חדשים ביום, שיא של 1,200 חולים במצב קשה וקריטי שאושפזו, שיא יומי במספר חולים אלה – 179 ושיא תמותה יומי - 76. אחת הסיבות להיקפי התחלואה החריגים בגל השלישי לעומת הקודמים היתה כניסת הוריאנט הבריטי של הנגיף לישראל כאשר בתוך פחות מחודשיים גורם ל-95% מסך מקרי הקורונה בישראל.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור. "חשד בעולם מפני וריאנטים נוספים שעלולים להדביק מחלימים". צילום: לע"מ

בהמשך המסמך ציינה ד"ר אלרעי-פרייס את תרומת מבצע החיסונים  לירידה שחלה במימדי התחלואה, מגמה הנמשכת עד עתה. עם זאת הדגישה שאמנם מועילות החיסון עומדת על 96% במניעת תחלואה קשה וסיכון לאשפוז וכן סיכון למוות מהמחלה, אך "אין מדובר ביעילות של 100% ולכן גם מי שחוסן עלול להידבק וככל הנראה גם ידביק אחרים, אם כי בסבירות נמוכה".

"קשה להניח שקיימת חסינות עדר"

בחוות הדעת המפורטת שלה נמנים בנוסף המהלכים המיועדים לשימור רמת תחלואה נמוכה והמשך ניהול האירוע הפנדמי. ד"ר אלרעי-פרייס מציינת את סוגיית "חסינות העדר" כאשר "הידע והניסיון שהצטברו אודות יצירת חסינות עדר בעת מבצע חיסון המוני בפתוגנים השונים מצביעים על הצורך להגיע לשיעורי התחסנות גבוהים מאוד של 85%-80% מכלל האוכלוסיה". כדוגמה הביאה את החצבת שרק שיעור התחסנות של 95% השיג בה את חסינות העדר מפני הידבקות בנגיף.

נכון לסוף אפריל, כ-1 מיליון בגירים בישראל אינם מחוסנים, ביניהם כ-230 אלף בני 50 ומעלה וכן כ-2.5 מיליון ילדים מתחת לגיל 16 – כלומר 37% מכלל תושבי ישראל. "קשה להניח שקיימת חסינות עדר המאפשרת הורדת כל המגבלות וחזרה לחיים רגילים גם ללא כניסתם לישראל של וריאנטים חמורים יותר של הנגיף מאלה שכבר נמצאים בארץ", צוין.

המסמך מונה את סכנת הוריאנט  הדרום אפריקאי ואחרים שהחיסון הקיים כנראה איננו יעיל בפניהם ו"קיימת גם הערכה שצפויים להתפתח זנים בעלי מוטציות שונות עם עמידות משתנה לסוגי החיסונים הקיימים כאשר קצב התפשטותם, כמו שאירע עם הזן הבריטי, עלול לגרום לאובדן שליטה על המגיפה עקב הדבקה מהירה".

כמו כן ציינה ד"ר אלרעי-פרייס ש"קיים סיכון משמעותי לגל תחלואה נוסף שעלול להיות חמור אף יותר בהשוואה לגלי התחלואה הקודמים – אם יוסרו כל ההגבלות הנוגעות לכניסת הנוסעים מחו"ל לישראל ואם לא תתמלא חובת הבדיקה שלהם בטרם העלייה למטוס בכל מקום שהוא ומיד בהגעה לארץ".

עוד הצביעה על כך שקיימת ירידה אפשרית במועילות החיסונים וכי רמת ההגנה במחלימים לאורך זמן טרם ידועה. תופעת הירידה באפקט ההגנה לאורך זמן מוכרת בספרות הרפואית. "בשל פרק הזמן הקצר מאז תחילת התחלואה ותחילת מבצע החיסונים בישראל, עדיין לא ניתן לקבוע את משך תקופת ההגנה הקלינית הנוצרת בפועל במחוסנים ובמחלימים וכבר בשלב הזה", הדגישה במסמך, "יש חשד בעולם מפני וריאנטים נוספים שעלולים להדביק מחלימים".

"מספיקה חדירה של מקרה אחד מהוריאנטים כדי ליצור התפרצות"

עד כה ידועים כבר עשרה זנים של הנגיף בנוסף ל"זן המקורי" מסין ואלה הם: הבריטי, הדרום אפריקאי ששני מחקרים בישראל הראו שיעילות ההגנה של החיסון כנגד זן זה  פחותה – רק 60%, לעומת הזן המקורי מסין והבריטי. כמו כן מונה ד"ר אלרעי-פרייס שני זנים שמקורם בברזיל, שניים בארה"ב  מלוס אנג'לס ומניו יורק, וגם כלפיהם קיים חשש שיפגינו עמידות מסוימת לחיסון; זן אוגנדי שעבר מוטציה מהזן הדרום אפריקאי ולגביו אין עדיין מידע קליני; הזן ההודי וכן וריאנט חדש שמקורו בצרפת שלא ניתן לאתרו בבדיקות מטוש (PCR) אולם נראה, לפי הערכות ראשוניות שנעשו בצרפת, שאיננו אלים יותר מהבריטי והדרום אפריקאי אבל יש ביכולתו לחמוק משיטת הזיהוי הקלאסית ולכן מהווה סכנה בצמצום התחלואה.

"מספיקה חדירה לישראל של מקרה אחד מאחד הוריאנטים הגורמים להתפשטות מהירה של הנגיף כדי ליצור התפרצות, התפשטות ובהמשך נזק בריאותי מהותי לאוכלוסיית ישראל", הדגישה ראש שירותי בריאות הציבור.

המסמך מציין שגם במדינות רבות באירופה מסתמנת עלייה דרמטית בתחלואה וביניהן צרפת, רוסיה, אוקראינה, איטליה, ספרד, גרמניה, פולין וצ'כיה, בנוסף להודו שמובילה עתה את ההדבקות בעולם עם שיאים חדשים של נדבקים יומיים וגם שיאי תמותה יומיים. כל אלה גם תורמים לקריסת בתי החולים שם, מחסור בציוד וגם בחמצן, עומסים על המשרפות והתפתחות שוק שחור בתרופות.

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  חדשות,  19-COVID,  מגיפת הקורונה,  חיסונים,  וריאנטים,  תחלואת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
03.05.2021, 12:33

מדוע ד"ר אלרעי-פרייס נמנעת מהתייחסות פרטנית לכל מיני קומבינות ידועות שמאפשרות כניסת זרים עד עצם יום זה? כיצד למשל 8 מתוך 45 ההרוגים באסון במירון אינם אזרחי המדינה?

אנונימי/ת
03.05.2021, 14:52

מסיבה מאוד פשוטה: דוקטור אלרועי אינה ממונה על סגירת השמים ואכיפת המגבלות.
אנא פנה לגברת סיבוני, למר אוחנה ולממשלה בכלל

אנונימי/ת
03.05.2021, 16:56

לא השתכנעתי מדוע צריך להאריך את מצב החירום. אם. תגיע מוטציה יכולים להחזיר את מצב החירום

אנונימי/ת
03.05.2021, 19:22

ד"ר אלרעי פרייס שואפת למניעה, פחות למצב חירום, כאשר עדיין אין חסינות עדר.

03.05.2021, 19:26

האם זאת דמגוגיה לשמה? הפחדה כדי לקדם מדיניות? ברור שתחלואת קורונה תמשיך ויהיו גלים. גם נכון שיש להמשך ולפקח על הכניסה למדינה. אבל הסיכון לגל "נוראי" לאחר חיסון כה מסבי - נמוך. עד כה הווריאנטים כוסו לפחות חלקית על ידי החיסון. פחד איננה שיטה לנהל מדינה וראינו את התוצאה בהשבתה כמעט מלאה של מערכת החינוך שאת ניזקה נראה עוד שנים רבות.

03.05.2021, 19:43

נוקטת זהירות מתוקף תפקידה וטוב שכך.

אנונימי/ת
03.05.2021, 19:36

שרון,
תנוחי.

אנונימי/ת
03.05.2021, 20:02

ד"ר אלרעי-פרייס מונה את הבעיות שניצבות בפנינו וטוב שכך, תפקידה אינו לומר ש"יהיה בסדר" אלא להציג את המצב כפי שהוא. לומר שדברים אלה הם דמגוגיה והפחדה זו אווילות גמורה.

אנונימי/ת
03.05.2021, 22:33

משרד הבריאות על תחזיותיו השחורות צריך לחזור למימדיו הטבעיים.

03.05.2021, 23:44

אתה יכול לפרט לגבי תחזיותיו השחורות שלא התממשו? אתה יכול להציג עובדות ולא רק טענות כלליות ואנונימיות? אם לא תצליח אני מציע למחוק את הפוסט כפי שראוי לטענות שאינן מגובות בעובדות.

אנונימי/ת
05.05.2021, 18:01

ד"ר נהיר, אמנם לא אני שכתב את הפוסט שהגבת עליו, אבל נראה לי שיהיה פשוט יותר אם אתה תצליח להראות רק עובדה אחת שמשרד הבריאות הזהיר אותנו מפניה ואכן התממשה. לדעתי אין אף אחת כזו. כל תחזיות האימים התבדו . חבל רק שהנזק שנגרם מהתנהלות הממשלה ומשרד הבריאות עלה על הנזק מהקורונה עצמה.

אנונימי/ת
04.05.2021, 05:54

It is time to realize we are living in a new reality. This covid is not going away, there won't be any going back to "normal" and there won't be any "herd immunity" much like with influenza.
The available vaccines do not prevent becoming infected or transmitting infection, they only reduce the risk of a severe disease.

אנונימי/ת
04.05.2021, 11:19

כרגיל, נייר תעמולה לא מגובה בנתונים.
דו''ח משרד הבריאות שלה, המתפרסם בכל יום מראה שמעולם לא היו למעלה מ10,000 "מאומתים" חדשים בכל יום (יומיים של כ 9,500)
מס. החולים במצב קשה לא הגיע מעולם ל 1,200 (שלא להדגיש את הגדרת "החולה הקשה"), וכמובן, שלא לציין שהתחלואה בישראל יורדת בעקביות מאז אמצע ינואר, ובחודש האחרון נמנים עשרות "מאומתים" - לא חולים - בלבד בכל יום.
"הנחות יסוד" שגויות (או שקריות) כבסיס לחוו'ד לאישור הגבלו תחסרות תועלת מזיקות

אנונימי/ת
04.05.2021, 12:16

אני לא מבין מה קורה פה, יש מליון מחלות , יש חיסון יעיל ואם יהיה זן חדש יהיה חיסון יעיל חדש, המצב בארץ מצוין זה שיש אנשים חולים במידה קטנה שהרוב המוחלט סובל מכאב ראש זה לא אומר שצריך להמשיך את תקנות החרום.
לגבי חול , מה לעשות בידוד ובדיקות לפני ואחרי זה עדיין הכרחי אבל אולי יש צורך להוריד את תקופת הבידוד למספר ימים …