דעות

ה־R זינק הרבה מעבר ל־1: מגיפת האנרכיה ברחובות

לאחר שהסתיימו שלושה גלים של תחלואה החל שיטפון של אלימות ולחימה פנים-אזרחית, כזו שיש בה כדי לאיים על חוסנה וקיומה של ישראל יותר מכל וירוס או מוטציה

המשטרה מפנה מפגינים בירושלים בעקבות התפרעויות בערים מעורבות של אזרחים ערבים ויהודים במדינה, מאי 2021 בירושלים. צילום נועם רבקין פנטון / פלאש 90

קצב האירועים ועוצמת ההתפרעויות סביב מבצע שומר החומות מעידים כי בתקופה האחרונה ה־R זינק הרבה מעבר ל־1, ומגיפת האלימות והאנרכיה ברחובות במגמת התפשטות. קבינט הקורונה התחלף בקבינט מדיני־בטחוני; הכותרות הראשיות השתנו; באולפנים אנשי צבא החליפו את פרשני הבריאות ואת המלחמה במגיפת הקורונה החליפה לחימה מסוכנת יותר ברחובות ישראל.

לאחר שהסתיימו שלושה גלים של תחלואה החל שיטפון של אלימות ולחימה פנים-אזרחית, כזו שיש בה כדי לאיים על חוסנה וקיומה של ישראל יותר מכל וירוס או מוטציה. אז בזמן שישראל הרשמית עסוקה במבצע "שומר החומות" הסכנה האמיתית ליציבות המדינה מתפתחת ומתעצמת בתוך החומות עצמן.

קבוצות של מתפרעים, יהודים וערבים, לקחו את החוק לידיים ועשו דין לעצמן. כשוחרים לטרף, פוגעים המתפרעים בחפים מפשע, כשעל הדרך הם מחריבים את יסודות החברה האזרחית בישראל. אקלים של אלימות אשר הוזן וטופח לאורך השנים במנות נדיבות של הזנחה, קיטוב, פילוג ושיסוי מגזר אחד ברעהו.

נהרות של מילים קשות והצהרות מסוכנות זרמו במהלך ארבעה סבבים של בחירות. בפועל, חלק מאותם פוליטיקאים שכעת מזדעקים ונחרדים לכאורה ממעשי ההמון, הם שיצרו את האקלים האלים וביססו תשתיות תת־קרקעיות של טרור אזרחי. בשלה העת להפנים כי מילים שנאמרות בשגרה מתורגמות למעשים והורגות במצבי חירום.

אך הפעם, ובשונה מוירוס הקורונה, אין מסיכות מגן וגם לא תהיה חברת תרופות בינלאומית שתצליח לפתח חיסון יעיל ובטוח במהירות שיא. הפעם מידת הקטלניות, ההרס החברתי ומנגנון היציאה חזרה לשגרה תלויים אך ורק בנו. תלויים בראש וראשונה ברצון לרסן באמת את פורעי החוק ולמגר את האלימות מהרחובות. לא עוד אמירות מתחסדות מהפה אל החוץ, אם כי מעשים מיידים שבכוחם להעביר מסר חד וברור ליהודים וערבים כאחד — אפס סובלנות לאלימות ואנרכיה.

עם שוך רוחות הלחימה בערים וברחובות חייבת ישראל להכיר בלכידות חברתית  — יהודים וערבים —  כיעד אסטרטגי ראשון במעלה. כי בסוף מחיר הדמים בין החומות צפוי להיות גבוה מהתועלת של מבצע "שומר החומות".

הכותב הוא מומחה למשפט רפואי; מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב ובפקולטות למשפטים, חבר הוועדה לחיזוק הרפואה הציבורית (ועדת גרמן)

(המאמר התפרסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  ד"ר עדי ניב יגודה,  דעות,  אנרכיה,  מבצע שומר החומות,  סכסוך ערבי-יהודי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.05.2021, 20:23

יופי של סימטריה-והיהודים כרגיל מובילים...

אנונימי/ת
25.05.2021, 07:01

ואיך זה קשור לאכסניה?

אנונימי/ת
25.05.2021, 12:23

טור פוליטי באיצטלה מקצועית.
ובעיקר שקרי.
יש פה אויב מול אוהב. תוקף מול מתגונן.
לא התפרעויות של 2 צדדים.

25.05.2021, 15:20

כמה אפשר לסלף ולהשוות בין הקרבנות היהודים של פרעות הערבים תשפ"א("זוכרים-המקום הכי בטוח ליהודים בעולם") לבין המחבלים התוקפים. על כך נאמר כבר"מהרסייך ומחריביך ממך יצאו"