חדשות

מספר מקרי הצליאק בקרב ילדים הוכפל ב-25 השנים האחרונות

מסקנת החוקרים במחקר בקרב אלפי ילדים באיטליה: יש צורך לבצע יותר בדיקות סקר לאימות המחלה ובשלב מוקדם יותר בילדים כדי למנוע את נזקי מחלת הצליאק

סקר נרחב בקרב תלמידי בתי ספר באירופה העלה כי מספר מקרי הצליאק בילדים הוכפל ב-25 השנים האחרונות.

מחקר חדש בנושא הזה הוצג השבוע בקונגרס העולמי ה-6 לגסטרואנטרולוגיה, הפטולוגיה ותזונה שהתקיים במתכונת זום מז'נבה. את הנתונים הציגו רופאים מאיטליה, שם נמצא כי מספר מקרי המחלה האוטואימונית הזאת הוכפל בהשוואה למצב לפני 25 שנה.

לצורך המחקר נעשה סקר בקרב מדגם מייצג של 7,760 ילדים בגילאי 11-5 בשמונה מחוזות באיטליה ונמצא כי 1.6% מהם נחשפו למחלה – שיעור גבוה מ-1% לפי הערכות, שהוא שיעור המחלה באוכלוסיה הכללית בעולם שמושפעת ממנה כיום. הסקר כלל בדיקות דם לאבחון מוטציה ב-HLAי– Human Leukocyte Antigens – ליקוי שמוביל להתפתחות המחלה.

החוקרת המובילה של הסקר הנרחב ששימש כבסיס למחקר, פרופ' אלנה ליונטי, דיווחה בכנס כי ממצאי המחקר הראו שיש צורך לבצע סקרים מסוג זה בקרב ילדים ואז מתגלים יותר מקרים של המחלה, לעומת הסטנדרט המקובל בטיפול הרפואי כאשר ילדים שמציגים סימפטומים של המחלה מגיעים לטיפול בעיקר עקב היסטוריה משפחתית ואז מבצעים להם את בדיקת הסקר לאימות.

לדבריה, מומלץ לבצע סקרים מסוג זה כבר בגיל צעיר מאוד וכך למעשה מתגלים יותר מקרים. "ממצאי המחקר מראים שסקר נרחב יגלה בשלב מוקדם יותר מקרים וזאת באופן מובהק. הסקר מבוצע בדרך לא פולשנית. האבחון המוקדם המדויק יביא לכך שמאותם ילדים תימנע צריכת גלוטן וכך, פוטנציאלית, ניתן למנוע את נזקי המחלה על השלכותיה כולל בעיות גדילה, עייפות כרונית ואוסטיאופורוזיס.

נושאים קשורים:  צליאק,  ילדים,  בדיקת סקר,  מחקר,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.06.2021, 21:01

באמת מעניין למה..