תפקוד ביצועי

ההשפעה של תסמיני אנדומטריוזיס על היכולת לתפקד בעבודה

במחקר זה נמצא כי סטטוס תפקודי בעבודה הושפע לרעה מתסמינים פסיכוסוציאליים שונים

09.06.2021, 10:36

מטרת המחקר הייתה לבחון את סטטוס העבודה אצל נשים ספרדיות עם אנדומטריוזיס ולזהות את התסמינים אשר משפיעים לרעה על היכולת לתפקד בעבודה.

החוקרים ביצעו מחקר חתך, אשר נערך בספרד וכלל 148 נשים עם אנדומטריוזיס. החוקרים העריכו את סטטוס התפקוד בעבודה באמצעות שאלון ה-Work Role Functioning Questionnaireי(WRFQ). תסמינים הקשורים לאנדומטריוזיס (כאבי אגן, מחשבות קטסטרופיות הקשורות לכאב, עייפות כרונית, איכות שינה, מצב-רוח, אי נוחות במערכת העיכול ותמיכה סוציאלית) הוערכו בנוסף באמצעות מדרגים אשר עברו תיקוף. ניתוחים סטטיסיים בוצעו על מנת להגיע למסקנות. התוצא העיקרי שנמדד היה סטטוס ביצועי בעבודה.

תוצאות המחקר הראו כי ציון ה-WRFQ החציוני היה 72, כאשר הדירוגים הנמוכים ביותר נמצאו לגבי דרישות שהיו קשורות לצורך להתמודד עם יום עבודה מלא, ולאתגרים פיזיים שונים במהלך יום העבודה. כאב אגן חמור, מצב רוח דיכאוני ושינה באיכות ירודה היו קשורים באופן הפוך לסטטוס ביצועי בעבודה (p<0.020). כמו כן, החוקרים מצאו כי תפיסה של תמיכה סוציאלית בקרב הנשים במחקר הייתה קשורה לסטטוס תפקודי טוב יותר בעבודה (p = 0.057). כאשר נלקחו בחשבון יחד, ארבעת הגורמים האלה הסבירו 37.9% מהמגבלות על התפקוד במקום העבודה אשר נצפו במחקר.

החוקרים סיכמו כי הנשים הספרדיות אשר השתתפו במחקר סיפקו דירוגי WRQF נמוכים יותר (בייחוד בקשר להתמודדות עם לוח זמנים בעבודה ולאתגרים פיזיים) בהשוואה למחקרים קודמים אשר כללו נשים ספרדיות בריאות. גורמים פסיכוסוציאליים, ביניהם כאב אגן, איכות שינה ומצב-רוח דיכאוני נמצאו קשורים לסטטוס התפקודי בעבודה.

מקור: 

Antonio Mundo-López et. al (2021) EJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2021.04.008

נושאים קשורים:  תפקוד ביצועי,  אנדומטריוזיס,  כאבי אגן,  מחקרים
תגובות