דעות

בקשה לשר הבריאות החדש: אסור על אשפוז חולים במסדרונות

כאשר חרב המגיפה הונחה על הצוואר, הכיס נפתח. כאשר המגיפה נסוגה, מיד מקצצים. מנהל מחלקה פנימית ב"הדסה" קורא לשר הבריאות הנכנס: ישם מיד את דו"ח ועדת טור-כספא וסיים את היחס מחפיר לאדם החולה

אשפוז במסדרון במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

הקמת הממשלה החדשה מציפה תקוות לתיקון סדרי העדיפויות הלאומיים, להגברת החמלה ולשיפור הטיפול בחולה המורכב, הכרוני, שנאבק על בריאותו ועל חייו.

בבתי החולים במדינת ישראל יש 111 מחלקות פנימית, שמהוות נתח ניכר ממיטות האשפוז. הרופא הפנימאי מייצג את הרפואה הקלאסית של דאגה לחולה, על כל מורכבותה, ועל כן נדרשים ממנו ידע רחב ואמפטיה אינסופית למטופל ולמשפחתו.

המחלקות הפנימיות אינן בוחרות את המאושפזים, אלא מקבלות את כל מי שזקוק לאשפוז.  ביום טיפוסי ניתן למצוא אצלנו חולים מבוגרים, עם מחלות לב, כליה, כבד, מחלות זיהומיות ועוד. שכיח גם למצוא חולי סרטן, עם סיבוכים קשים וחולים המשלבים בעיות מרובות, שחלקן אף כירורגיות. אילו היינו משווים את בית החולים לצבא, ניתן היה לומר שהרפואה הפנימית מקבילה לחיל רגלים.

בל נשכח שמחלת הקורונה היא מחלה פנימית. כאשר מזכירים את "לוחמי הקורונה", הכוונה היא בראש ובראשונה לצוותי המחלקות הפנימיות. היכולת לטפל בחולה מורכב, כולל נסיוננו בהפעלת מכונות הנשמה, הביאה לכך שבמהלך השנה האחרונה הוסבו מחלקות פנימיות לטובת טיפול בחולי קורונה קשים. האחיות, הרופאים ויתר הסגל הרפואי נלחמו כאריות, בלי שום פשרה, וכמובן בתמיכה מלאה של הנהלות בתי החולים והעמיתים ממחלקות הטיפול הנמרץ.

למעשה, הסגרים ויתר המגבלות בזמן המגיפה הביאו בחשבון את יכולת הספיגה של מחלקות הפנימיות-קורונה. ככל שגדלה יכולתנו, כך ניתן היה להקל על הציבור במדינת ישראל.

על אף החשיבות הקריטית של מחלקותינו לחוסן הלאומי והכלכלי, ספגו בתי החולים, ובכלל המערך הפנימי, הרעבה קשה לאורך השנים. למרבה ההפתעה, היחס כלפינו לא השתפר גם לאחר מסירות הנפש שכה אפיינה את תקופת המגיפה.

החולים ממשיכים לשכב במסדרונות, הצוותים ממשיכים להישחק בשעות עבודה בלתי מתקבלות על הדעת ובתנאים פיזיים קשים. עבדכם הנאמן עובד בבית חולים המתקשה לעמוד בתשלומי משכורת.

הפתרון לבעיית המחלקות הפנימיות כבר מונח על השולחן וכל שנדרש הוא יישומו. לפני כשלוש שנים הקים משרד הבריאות ועדת בדיקה לשיפור האשפוז במערך המחלקות הפנימיות, ועדת טור כספא.  הדו"ח שהוגש אומץ מיידית על ידי משרד הבריאות. דובר בו על תוספות תקנים לרופאים, אחיות וצוות נלווה, בינוי ותוספת מיטות, פיתוח כוח אדם ושיפור בציוד. לאחרונה, הנחתה מועצת הבריאות את משרד הבריאות, להגיש תכנית ליישום מלא של הדו"ח.

למרות כל זאת, במקום להמשיך ולפתח את השירות הרפואי, הנושא שעומד כעת על הפרק הוא: קיצוץ התקנים, שהוספו לבתי החולים במהלך מגיפת הקורונה. ככה התנהלו העניינים עד כה: כאשר חרב המגיפה הונחה על הצוואר, הכיס נפתח. כאשר המגיפה נסוגה, מיד מקצצים. ההחלטות מתעלמות מתכנון ארוך טווח.

האיגוד הישראלי לרפואה פנימית שם לו למטרה לשמש פה ליותר ממיליון הישראלים, שחווים את שירותי האשפוז במחלקות הפנימיות בשנה: חולים, בני משפחותיהם, מטפליהם ומלוויהם. השכיבה במסדרון הפכה לסמל של אובדן פרטיות, פגיעה בכבוד האדם ויחס לא הולם לאדם החולה והקשיש. זוהי החוליה החלשה שלנו כחברה, אשר מעמידה במבחן את האנושיות של מדינת ישראל.
נבצר מבינתי מדוע שנה אחרי שנת הקורונה, מתאפשרת עדיין מציאות עגומה כזאת. אינני מבין איך התרגלנו לכך שמצב זה הפך לסטנדרט הטיפולי. כל מי שקורא מילים אלו עשוי בשלב כזה או אחר בחייו לחוות זאת על בשרו.

על כן, כרופא וכאזרח, אני פונה בקריאה לשר הבריאות החדש: ישם את דו"ח ועדת טור-כספא לאלתר והבא לסיום את השנים הארוכות של יחס מחפיר לאדם החולה! איננו זקוקים לתעודות הוקרה, אנו זקוקים למשאבים!

הכותב הוא מנהל מחלקה פנימית ג', בית חולים הדסה עין כרם, ירושלים

נושאים קשורים:  פרופ' אלון הרשקו,  דעות,  מחלקות פנימיות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.06.2021, 09:32

הלוואי ושר הבריאות החדש יעשה את הצעדים הנכונים. יש לי ספק רב לגביו. הלוואי ואני טועה.

אנונימי/ת
26.06.2021, 09:27

השכבת חולים במסדרונות אינה רק כורח שלא ניתן להתמודד איתו.
זוהי התוצאה של המקום בו נושא זה תופס בסולם הערכים של מנהל המחלקה ומנהל בית החולים.
ישנם בתי חולים שמלכתחילה אין חולים במסדרונות הפנימית כי הוחלט כך בהנהלות המרכזים , או שהנהלות המחלקות יצרו נוהלי עבודה לייעול העבודה במחלקה שמנעו זאת ( בילינסון, כרמל, עפולה ובמידה מסוימת רמב"ם).
לעומת זאת בבתי חולים אחרים , "שמיר" למשל, בנו במסדרונות ברזי חמצן ומתקנים אחרים שממש מזמינים השכבת חולים בפרוזדור.
כלומר הימנעות מהשכבת חולים בפרוזדור מצויה קודם כל בתוכנו , ברצון הנהלות בתי החולים, וגם בהוראות מלמעלה של משרד הבריאות.

אנונימי/ת
04.07.2021, 19:10

(מתנצל על האנונימיות)
ההחלטה על קבלת חולים במסדרון היא החלטה רפואית ומוסרית. אם מנהלי המחלקות היו מתנגדים מנימוקים מקצועיים ועומדים על דעתם כאיש אחד, לא היתה רפואת מסדרונות. פרופ' הרשקו וחבריו המנהלים מחכים ל Deus ex Machina במקום לקבל החלטה מקצועית (ומוסרית) בעצמם.