חדשות

מבוכה במשרד הבריאות בעקבות ההתפתחויות ב"פרשת חיסוני הקורונה" שהועברו לידי הרשות הפלסטינית

סאגת חיסוני הקורונה שהועברו לידי הרשות הפלסטינית רחוקה מפתרון וכעת לא ברור מה יעלה בגורל החיסונים שהועברו וכן עם שאר המלאי שתוכנן להיות מועבר על פי ההסכם

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

זמן קצר לאחר שפורסמה בישראל הודעה משותפת למשרדי הבריאות, הבטחון וראש הממשלה לפיה סוכם עם משרד הבריאות ברשות הפלסטינית, על העברת 1.4-1 מיליון מנות חיסון של פייזר מתוך המלאי שבידי ישראל וכרגע איננו נדרש – ולאחר ששרת הבריאות הפלסטינית מיהרה לברך על כך – חלה תפנית: בלחץ "גורמים פוליטיים" ברשות היא נסוגה והודיעה ש-100 אלף מנות החיסון שהועברו מתוך הכמות שעליה הוסכם, "אינם עומדים בתקן בינלאומי בעקבות בדיקה שנערכה ברשות" והם יוחזרו לישראל.

אלא שעד כה המשלוח הזה לא הוחזר ומשרד הבריאות בירושלים הבהיר בהודעה משלו במוצ"ש כי משלוח החיסונים שהועבר ביום ו' לרשות הפלסטינית היה תקין לחלוטין. "משרד הבריאות הפלסטיני קיבל לידיו חיסוני פייזר תקינים כאשר מועדי התפוגה שלהם היו ידועים, מוסכמים ותואמים להסכם בין הצדדים והם זהים מכל בחינה לחיסונים שניתנים בימים אלה לאזרחי ישראל. אנו תקווה כי מבצע החיסונים ברשות הפלסטינית יחל בהקדם" לשון הודעת משרד הבריאות.

"סאגת החיסונים" הזאת החלה לאחר שמשרד הבריאות הודיע חגיגית על "הסכם חליפין" עם הרשות הפלסטינית: מישראל תועבר בכמה פעימות כמות עליה הוסכם וכאשר הרשות תקבל את מנות החיסון שהזמינה מפייזר ואמורות היו להגיע לידיה בסוף 2021 או תחילת 2022 – אותה כמות שישראל העבירה עתה, תוחזר.

ואמנם 100 אלף מנות של תרכיבי חיסון הועברו עוד ביום ו' לידי הרשות הפלסטינית, בהתאם להסכם. עברו שעות אחדות מאז ההודעה החגיגית בנושא הזה הפתיעו הפלסטינים בהודעה מצדם שמנות החיסון הללו יוחזרו לישראל וההסכם יבוטל.

שרת הבריאות של הרשות ששעות אחדות קודם לכן קיימה שיחה עם שר הבריאות החדש בממשלת ישראל ניצן הורוביץ ובירכה על ההסכם הנדיב, טענה לפתע שהתברר כי "תוקף החיסונים עומד לפוג בעוד חודש".

מקורות במערכת הבריאות בארץ מסרו שתוקפן של רוב מנות התרכיב שהועברו ארוך יותר והפלסטינים יכלו להשתמש בהן ללא כל חשש.
אלא שהפרשה רק המחישה את הבעייתיות והמורכבות שביחסים המתקיימים בין ישראל לרשות, גם בנושאי בריאות. בישראל היה ברור עוד לפני שהתחלפה הממשלה שחיסון אוכלוסיית הרשות הפלסטינית הוא גם אינטרס בריאותי ישראלי מאחר שרבים מתושבי הגדה עובדים בארץ, נכנסים ויוצאים על בסיס יומי או שבועי דרך מעברי הגבול הרשמיים.

לפני "פניית הפרסה" שערכה הרשות בפרשה הזאת הצהירה שרת הבריאות של הרשות שביכולתה לחסן ביום אחד כ-80 אלף איש באופן מיידי. עתה לא ברור אם הכמות שהפלסטינים קיבלו ודחו תוחזר לארץ – ואם בכלל ניתן עוד להשתמש בה או שיהיה צורך להשליך אותה לפח. כן לא ברור מה יהיה עם שאר המלאי שעליו סוכם.

על פי חלק מדיווחי התקשורת בארץ על הסיבה ל"פניית הפרסה" מצד הפלסטינים בנושא הזה: לחץ שהופעל על שרת הבריאות המקומית כאילו מדובר ב"תחושת השפלה" מצד ישראל מאחר שהעבירה לידי הרשות מנות שתוקפן עומד לפוג. כמו כן הועלה טיעון לפיו ישראל עמדה על כך שהחיסונים יינתנו רק לתושבי הגדה אבל לא לתושבי עזה. שרת הבריאות הפלסטינית הודיעה מאוחר יותר שהצוות שלה בחן את מנות החיסון שהתקבלו וסבור שאינן עומדות במפרט הרצוי – וגם שאל כל המגעים בנושא החיסונים מעדיפה הרשות לקיים רק עם חברת פייזר ולא עם ישראל.

נושאים קשורים:  קורונה בישראל,  COVID-19 בישראל,  הרשות הפלסטינית,  משרד הבריאות
תגובות