covid-19 בישראל

שינוי כיוון: משרד הבריאות ממליץ לחסן נגד קורונה בני 12-15

השינוי: במקום ההמלצה הקודמת בדבר אפשרות להתחסן והשארת שיקול הדעת בנושא זה להורי הילדים – מעתה ההמלצה היא שיש להתחסן וכל זאת עקב החשש מהתפשטות זן הנגיף ההודי

חיסון נערה לקורונה בקופת חולים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרד הבריאות והצוות לטיפול במגפות במשרד הודיעו אמש (א') על שינוי ההמלצה בעניין חיסון בני 12 עד 15 מפני קורונה. ההמלצה עתה היא: במקום "אפשר להתחסן" – "מומלץ להתחסן". יתר על כן: עתה הכוונה היא לפעול לחיסון כלל אוכלוסיית המתבגרים הצעירים הזאת, בעקבות התפרצויות הנגיף שעליהן דווח אתמול וכפי שהודגש בו: החשש מפני התפשטותו של "וריאנט הדלתא", ההודי, בישראל.

קופות החולים החלו לחסן בני 15-12 כבר לפני כשבועיים, לאחר שה-FDA אישר את מתן החיסון לקבוצת גיל זאת. אלא שעד כה מדיניות משרד הבריאות הייתה לאפשר להורי הילדים את שיקול הדעת אם להתחסן עתה ולא לדחוק בהם להתחסן. ההסבר שניתן לכך: רמת התחלואה הנמוכה בישראל ושיעור ההתחסנות הגבוה בקרב המבוגרים וקבוצות הסיכון.

אלא שבימים האחרונים, אובחנו בכמה בתי ספר עשרות מאומתי-קורונה חדשים ועלה חשש שהם יהוו מקור להתפשטות הנגיף, מחדש. בנוסף הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט על גיוס 250 שוטרים לאכיפת חובת הבידוד על כל השבים מחו"ל. תיבחן גם אפשרות להטיל קנסות על הורי הילדים שיפרו את חובת הבידוד.

בדיון על נושאי הקורונה שקיימה הממשלה אמש הובהר שוב כי אחת מנקודות התורפה במאבק במגפה כעת היא שרבים מהשבים מחו"ל לא מקפידים על הנחיות הבידוד. בין הצעדים עליהם סוכם: הגדלת מספר העמדות לבדיקת קורונה בנתב"ג, דרישה מהחברה שמתפעלת את המערך הזה להוסיף כוח אדם לביצוע הדיגום בנוסעים הנוחתים וקמפיין הסברה ייעודי לחידוד החשיבות שבשמירה על הנחיות הבידוד בקרב השבים מחו"ל".

בנוסף, היוצאים מישראל יתבקשו לחתום על תצהיר לפיו אין בכוונתם לבקר באחת משש המדינות המוגדרות כיום כמסוכנות – ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה.

בין השיקולים שהביאו לכך שעתה ההמלצה היא לחסן כמה שיותר בני 15-12 ולא להותיר עניין זה רק לשיקול דעת ההורים: נתונים שפורסמו בבריטניה לפיהם הווריאנט ההודי הוא עתה השכיח ביותר. הוברר שהוא מדבק כדי פי 1.5 יותר מאשר הווריאנט הבריטי עד שעולה חשש שיתכן שהוא מסוגל "למצוא בקיעים בקיר החסינות ולעבור מקהילה לקהילה. עובדה שבבריטניה שיעורי ההתחסנות במנה הראשונה הם 45% ובשתי מנות 17% ולאחר שהתחלואה שם הייתה במגמת ירידה חל שינוי במגמה והווריאנט ההודי השתלט ומספר המאומתים החדשים לנגיף זינק פי 5 עד כדי 10 אלפים ביום וזאת בתוך שלושה שבועות" כפי שמציין זאת פרופ' רן בליצר מנהל מכון המחקר וראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית שעומד בראש הצוות המייעץ למשרד הבריאות.

פרופ' בליצר גם צוטט הבוקר (ב') ב"הארץ": כניסתו של הנגיף לישראל והתפשטותו בימים האחרונים זאת לא הפתעה גדולה. ידענו שיהיו התפרצויות מחודשות גם בישראל. לאחר שמורידים מסכות ושליש מכלל האוכלוסייה, בעיקר ילדים ומתבגרים צעירים אינם מחוסנים עדיין קיים הצפי שיהיו עוד התפרצויות מקומיות מעת לעת. הסרת המסכות וביטול הוראות 'התו הירוק' העלו את רמת הסיכון להתפשטות גרסאות חדשות של נגיף הקורונה בארץ".

כיום כבר ידוע שהווריאנט ההודי נמצא בכ-80 מדינות וגם שקיימת ראייה שיעילות החיסון נגדו נמוכה מעט בהשוואה לשיעור היעילות של החיסון מול הגרסה המקורית של הנגיף או הבריטית: 80% לערך מול ההודי לעומת מעל 90% כנגד הבריטי.

כמו כן לפי נתוני ה-NHS הבריטי שפורסמו בשבוע שעבר תרכיב פייזר נמצא יעיל ב-88% נגד מחלה סימפטומטית של הגרסה ההודית לאחר קבלת המנה השנייה בעוד שנגד הגרסה הבריטית יעילותו 93%. במניעת אשפוז נמצא כי יעילות תרכיב פייזר, לפי נתונים בריטיים, 96% לאחר שתי מנות לעומת 92% של תרכיב אסטרה-זניקה. עם זאת פרופ' בליצר מרגיע: נכון לעכשיו בישראל למעלה מ-85% מהאוכלוסייה הבוגרת מחוסנת כבר בשתי מנות פייזר לעומת 60% בבריטניה חלקם בתרכיב אסטרה-זניקה".

נושאים קשורים:  קורונה,  חיסון לקורונה,  COVID-19 בישראל,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות