COVID-19 בישראל

מומחים מזהירים: "גל הדבקה ממשי מתפשט בישראל"

צוות מומחים של האוניברסיטה העברית מעריך: בתוך כשבועיים נגיע ל-1,000 מאומתים חדשים ביום - בלימה של הגל מחייבת נקיטת צעדים משמעותיים

"מה קורה אם בתחנת אוטובוס עומדים 100 איש, או לחלופין באיצטדיון כדורגל שלם מפוזרים 100 אנשים? האם זו התקהלות?". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

צוות של האוניברסיטה העברית העביר אתמול (שבת) לידי המל"ל תחזית לפיה "בסבירות גבוהה נראה שקשה יהיה למנוע הגעה ל-1000 נדבקים ביממה, בתוך כשבועיים" ויש להיערך לקראת זאת. לפי ניתוח הנתונים שערך הצוות, מקדם ההדבקה R התייצב בימים האחרונים על 1.5.

במסמך למל"ל נאמר, בין השאר: "מתפשט עתה בישראל גל הדבקה ממשי. בלימה של הגל תחייב נקיטת צעדים משמעותיים. נראית התחלה של עלייה גם בתחלואה הקשה, אך עדיין אין מספיק מידע להערכת הסיכון בהיקף התחלואה הקשה בגל הזה".

לצד זאת ציינו מחברי המסמך "העלייה בתחלואה הקשה והבינונית איטית באופן משמעותי בשל התפלגות גיל הנדבקים ושיעורי החיסון באוכלוסיה. לכן, כי לא ניתן עדיין להעריך עד כמה הגל הנוכחי יוביל לתחלואה בהיקף נרחב".

הדו"ח ממליץ להקפיד על מסיכות ולהתקין "תו ירוק מרוכך" ומציין כי "אפקט המסיכות לא ניכר כרגע. אולם, המתנה ללא שינוי בשלב הזה, תחייב הטלת הגבלות קשות יותר בהמשך. מומלץ למקד את המאמצים במניעת ההדבקה בקרב האוכלוסיה הפגיעה ובייחוד בקרב דיירי בתי האבות".

לפי הדו"ח "ניכר שהחיסונים פחות יעילים במניעת הדבקה מאשר בעבר - כ-80%-60% לעומת ההערכות לגבי וריאנט אלפא (הבריטי), לפיהן יעילות החיסון הקיים לשם מניעת הדבקה היא בשיעור של מעל 90%, אך יעילותו למניעת תחלואה קשה דומה לעבר".

גם בדיווח בערוץ 12 נמסר כי ממחקר של משרד הבריאות ובית החולים שיבא עלה כי חיסון "פייזר" מספק הגנה טובה מפני וריאנט דלתא אף כי יעילותו פחותה בכ-10% לעומת זאת שנמצאה מול שתי הגרסאות האחרות של הנגיף. ממצאים אלה עלו בבדיקה שנעשתה במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות יחד עם פרופ' גילי רגב-יוחאי מ"שיבא". מאחר שהממצאים עלו מתוך מחקר שנעשה בתנאי מעבדה, ההערכה היא שעדיין חיסון פייזר מקנה הגנה טובה מאוד מפני דלתא.

בסוף השבוע גם נמסר כי בבדיקות שנעשו במערכות הביוב של אשקלון, בנימינה, הרצליה, גבעת עדה והוד השרון נמצאו סימנים לתחלואה סמויה ב"דלתא".

נושאים קשורים:  19-COVID,  מקדם הדבקה,  חדשות,  קורונה,  וריאנט דלתא
תגובות
אנונימי/ת
05.07.2021, 19:35

ממשי. וואו. מפחיד.
כל הילדים המנוזלים מקורונה יודעים שהגל הוא ממשי?