COVID-19 בישראל

מומחה מהטכניון: "הבעיה היא לא בחיסון אלא בניתוח הנתונים"

"החיסון עובד מצוין", טוען ראש המעבדה למדעי הנתונים הביו-רפואיים בטכניון ומסביר את העלייה בתחלואת הקורונה בהסרת ההגבלות בשילוב מחדל הפיקוח על הנכנסים לישראל בנתב"ג

וסעים בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

צוות המומחים של משרד הבריאות לא סיים עדיין את ניתוח הנתונים מלא בדבר שיעור יעילות החיסון לקורונה ובעיקר כנגד וריאנט דלתא שהוא עתה הדומיננטי בישראל כמו בעולם כולו. נתונים ראשוניים שהוצגו בתחילת השבוע בדיון שקיים צוות הטיפול במגיפות (צט"מ) הראו ששיעור היעילות נמוך מכפי שהוערך לפני שבועיים. כך מדווח הבוקר (ג') עידו אפרתי ב"הארץ".

אמש, בערוץ 12, הציג פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן השוואת נתונים על שיעור החולים במצב קשה בישראל, בגל התחלואה השלישי שהתרחש בנובמבר 2020 לעומת הנוכחי ("הרביעי") שהחל באמצע יוני השנה ועודנו נמשך. לפי חישוביו של פרופ' סגל, שיעור החולים במצב קשה מבין המאומתים לנגיף בהתפרצות הנוכחית עומד על 1.2% לעומת 3.9% בגל השלישי. שיעור החולים במצב קשה מבין המאומתים שהם בני 60 ומעלה עומד עתה על 4.8% לעומת 28% בגל השלישי. על פי הערכתו, מגמת העלייה בתחלואה הנוכחית תיבלם בעוד שבועות אחדים.

בהקשר לכך צוטט בדיווח ד"ר דביר ארן, ראש המעבדה למדעי הנתונים הביו-רפואיים בטכניון, שאמר: "החיסון עובד מצוין! הטענות כאילו יש בעיה בחיסון הן תוצאה של בעיות בניתוח הנתונים. כל הסימנים מראים שהבעיה היא בנתונים ולא בחיסון עצמו. דלתא כנראה מידבק יותר, אבל הוא לא בגדר גיים צ'יינג'ר". לדבריו, מספר המאומתים הוא מדד בעייתי מאוד כיוון שאין הרבה סיבות ללכת להיבדק. "תמהיל הבדיקות שרואים היום כולל במידה רבה נסיבות שאינן חשש לתחלואה, אלא של אנשים שפונים לאתרי הבדיקות לקראת נסיעות לחו"ל או לקראת מחנות הקיץ, או שהם בבדיקות סקר יזומות בבתי אבות".

עם זאת ד"ר ארן סבור כי העלייה הנוכחית בתחלואה נובעת משילוב בין חדירת הנגיף לארץ לבין הסרת כלל ההגבלות בשילוב עם מחדל הפיקוח על הנכנסים לישראל בנתב"ג והירידה בתחושת הציבור שהנגיף מסוכן.

ד"ר ארן אמר: "אנשים היום מפחדים הרבה פחות ומייצרים הרבה יותר מצבי הדבקה כאשר הם חוזרים ללחוץ ידיים. כניסת המאומתים דרך נתב"ג משמעותית, משום ששיעור המאומתים בקרב הנכנסים לארץ גבוה הרבה יותר מזה של כלל האוכלוסיה. מתוך 831 מאומתים שנמנו שלשום, 106 הגיעו מחו"ל. אילו ניתן היה להוריד לגמרי את התחלואה המגיעה דרך נתב"ג, היינו כבר באמצע הדרך למקדם הדבקה של 1 – בעוד שהוא עתה סביב 1.39 (לפי דו"ח משרד הבריאות מאתמול)".

נושאים קשורים:  פרופ' ערן סגל,  ד"ר דביר ארן,  קורונה,  19-COVID,  נתב"ג,  חיסון לקורונה,  חדשות,  הטכניון
תגובות