COVID-19 בישראל

יו"ר הר"י: "לחסן עכשיו במנה שלישית את כל בני ה-60 ומעלה"

על אף שהאישור לכך עדיין לא ניתן, יותר ויותר מומחים תומכים עתה במתן מיידי של מנת חיסון שלישית למבוגרים וגם לצוותים הרפואיים

חיסון לקורונה. צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

ההסתדרות הרפואית תקיים השבוע דיון מומחים שיעסוק בצורך לתת בהקדם מנת חיסון שלישית ("בוסטר") כדי לחזק את המערכת החיסונית מול נגיף הקורונה. הבוקר (א') דווח בארה"ב כי גם "בכירים בממשל אומרים עתה כי הם צופים שבני 65 ומעלה וכן כל מי שהמערכת החיסונית שלו מוגדרת כמוחלשת או קיים חשד לכזאת יזדקק בקרוב מאוד למנה השלישית".

לפי "ניו יורק טיימס" מדובר בשינוי חד בגישה שרווחה לפני כמה שבועות ולפיה אין עדיין מספיק ראיות התומכות בצורך במנת הדחף השלישית. יותר ויותר מומחים, גם בארה"ב, תומכים עתה במתן המנה השלישית כדי להעלות את רמת הנוגדנים כנגד הנגיף "באופן יותר מובהק לעומת הרמות שהקנו עד כה שתי מנות החיסון". ההערכה בארה"ב היא שכנראה כבר בסוף אוגוסט, לקראת פתיחת שנת הלימודים, ולכל המאוחר באוקטובר, יינתן אישור סופי של ה-FDA".

הבוקר דיווח רן רזניק ב"ישראל היום" על כך "בעקבות ההתפרצות המואצת של גל התחלואה הרביעי והנתונים על ירידה ביעילות החיסונים נגד הוריאנט דלתא, "רופאים ומנהלים בכירים של כמה מבתי החולים קוראים למשרד הבריאות להעניק מיד חיסון שלישי לכל האוכלוסיה מעל גיל 60". הם גם קוראים לתת מנת חיסון שלישית לכל מי שהמערכת החיסונית שלהם פגועה וחלשה עקב מחלת רקע או טיפול תרופתי. כמה מהם גם מציעים לחסן בדחיפות במנה שלישית את כל הצוותים הרפואיים, כולל רופאים ואחיות".

עוד סבורים מומחים אלה ש"יש לבצע את המהלך מבלי לחכות לאישור הרשמי של ה-FDA. הם מסתמכים על נתונים מהעולם, שהוצגו למשרד הבריאות על כך שמאות חולים עם מחלות של דיכוי המערכת החיסונית הראו שאין למנת הדחף השלישית תופעות לוואי אחרות או חמורות מאלו שהיו כאשר קיבלו את המנה הראשונה והשנייה".

לפי הדיווח, בין הרופאים שקוראים למשרד הבריאות להעניק את המנה השלישית כבר עתה: יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי, פרופ' אלי שפרכר, סמנכ"ל מחקר פיתוח וחדשנות בבית החולים איכילוב, פרופ' יהודה שינפלד, נשיא אוניברסיטת אריאל והעורך הראשי של "הרפואה", פרופ' מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד"ר יעל זיו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"גליל-נהריה" וכן פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעת ובקרת זיהומים ב"שיבא", שלדעתה יש להתחיל במתן מנת החיסון המנה השלישית לבני 70 ומעלה, אבל תחילה רק במסגרת מחקר שיתחיל בקרוב בהובלת עמיתתה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות.

בשבוע שעבר, 22 מ-42 המומחים בצט"מ שהשתתפו בדיון מיוחד בסוגיה זאת, סברו שיש לחסן במנת הדחף את כל אוכלוסיית המבוגרים בישראל ו-15 אף סבורים שאין להמתין לקבלת אישור ה-FDA.

בדיווח צוטט יו"ר הר"י: "חייבים לתת מנת חיסון שלישית עכשיו לכל בני ה־60 ומעלה. ברור שהפתרון המלא למגיפה יהיה בזכות החיסונים. יש עוד חיסונים הניתנים כשגרה בשלוש מנות. אנחנו לא צריכים לחכות לאישור רשויות הבריאות בארה"ב. אם לא נעשה זאת, יש סכנה שנגיע בקרוב ל־10,000 מאומתי קורונה חדשים ביום. רפואה בזמן מגיפה לא יכולה לפעול על פי הכללים הרגילים, אלא צריכה לפעול לפי ההיגיון הרפואי לפיו יש אוכלוסיה מבוגרת בסיכון וצריך לחזק אצלם את ההגנה מפני מחלה קשה ותמותה מקורונה".

ד"ר זיו ציינה: "כשאני מסתכלת על הנתונים, אז צריך עכשיו לחסן במנה שלישית את כל בני ה-60 ומעלה. רואים עכשיו שיותר מ־60% מהמאושפזים בגלל קורונה הם מחוסנים, רובם מעל גיל 65. רואים עכשיו גם הדבקות והידבקויות יותר גבוהות ממה שהיה עד עכשיו וגם בצוותים הרפואיים המחוסנים שנדבקים ואף חולים באופן קל ועלולים להדביק חולים ואנשי צוות".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  מנה שלישית,  מנת בוסטר,  פרופ' ציון חגי,  ההסתדרות הרפואית,  אישור ה-FDA,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  ד"ר יעל זיו,  19-COVID,  חדשות
תגובות