חדשות

נמשכת מחאת בתי החולים העצמאיים – אלפי טיפולים בוטלו

במחאה על שיטת התקצוב והמעבר של בתי החולים העצמאיים למתכונת עבודה מצומצמת, בוטלו רק אתמול כ-3,270 ניתוחים וטיפולים במרפאות

מנהל "שערי צדק", פרופ' עופר מרין. "אטימות ממשלתית ואי כיבוד הסכמים". צילום: דוברות בית החולים

המעבר למתכונת עבודה מצומצמת (מתכונת שבת), שעליו הכריזו מנהלי שבעת בתי החולים הציבוריים-העצמאיים, במסגרת המאבק שלהם נגד  שיטות התקצוב, מחסור בכוח אדם ובמיוחד לאחר שכספים, מאות מיליוני שקלים, שהובטחו להם לא הגיעו, הביא לכך שאתמול (ד'), ביום הראשון של העיצומים, בוטלו או נדחו במצטבר 3,270 ניתוחים וטיפולים במרפאות. מתכונת עבודה זאת צפויה להימשך גם היום.

בית החולים הדסה עין כרם בירושלים דיווח על ביטול 1,400 תורים, "שערי צדק" על 1,000, לניאדו - 270, מעייני הישועה - 240, ובשלושה בתי החולים בנצרת: המשפחה הקדושה - 170, בבית החולים האנגלי 120 ובצרפתי 70.

אתמול הודיעו שבעה מנהלי בתי החולים לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולמנכ"ל מד"א אלי בין על המעבר למתכונת עבודה בשבת ועל כך שיצטמצמו השירותים השונים: לא ייקלטו חולי קורונה שאינם במצב קשה או קריטי ויבוטלו ויידחו תורים לניתוחים ולטיפולים אמבולטוריים. היום מתכוונים המנהלים לקיים הפגנת מחאה מול ביתו של שר הבריאות בתל אביב.

פרופ' עופר מרין, מנהל "שערי צדק", שאירח את יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי בסיורו בבית החולים, אמר לו: "הגענו לקו האדום. בערים הכי אדומות בשנה האחרונה, שבהן שיעור התחלואה הוא הגבוה ביותר, אין עתה שירותי רפואה ואלפי מטופלים קיבלו כבר הודעות על ביטול הניתוחים והטיפולים שנקבעו להם, והכל בשל אטימות ממשלתית ואי כיבוד הסכמים. אנחנו לא נתפשר על איכות הרפואה ועל השירותים שמגיעים למטופלינו. משרד הבריאות חייב לפתור את המשבר הזה גם לשנים הבאות".

עצרת העובדים ב"הדסה עין כרם". "נאלצנו למנוע ממטופלים לקבל טיפול". צילום: דוברות בית החולים

אתמול נערכה ב"הדסה עין כרם "אספת הסברה לכלל העובדים על הסיבה למאבק בתי החולים הציבוריים: "יחד נבהיר לממשלת ישראל - לא עוד! לא עוד פגיעה ב'הדסה' ובבתי החולים הציבוריים האחרים", אמר למאות משתתפי האספה המנכ"ל בפועל של המרכז הרפואי הירושלמי, פרופ' יורם וייס והוסיף: "זה יום עצוב עבורנו שבו נאלצנו למנוע ממטופלים לקבל טיפול. המטופלים שלנו זכאים לקבל אותה חמלה ורפואה מצוינת שאנו יודעים לתת ושמקבלים מטופלי בתי החולים הממשלתיים במרכז הארץ.

"לא ייתכן שתושבי ירושלים ומטופלים אחרים, המגיעים לכאן מכל הארץ לטיפולים מיוחדים, לא יקבלו מענה ראוי רק בגלל שספקים לא יכולים להעביר לנו ציוד ותרופות בשל חובות כבדים. אני יודע שרבים בממשלה עושים מאמצי-על מנת לסייע, אבל בשטח אין שום שינוי והתוספות שהובטחו לא הועברו. מן הראוי שיעבירו לנו את הכספים במהירות ולא רק זאת, אלא גם לטווח הרחוק״.

במכתב המנהלים שהועבר לשר הבריאות נאמר גם: "ראש הממשלה בנט המריא לחו"ל והשאיר אותנו להילחם בקורונה עם מחסניות נטולות כדורים. אנחנו מצפים ממנו להתערב במשבר. למרות ההבנה והסימפטיה לבעיות שלנו, אנחנו לא יכולים לשלם לספקים. אי היכולת למתן טיפולים הוא לאור הפרת הסכם שנחתם עם משרדי הבריאות והאוצר ולא מבוצע בהתאם למה שנקבע בו.

"בשל הגירעון המבני שכופה עלינו המדינה, ובעקבות אי קיום ההסכם עם בתי החולים הציבוריים, שבעת בתי החולים לא מסוגלים לתפקד באופן מלא ולתת טיפול נאות למטופלים בשל היעדר תקצוב. לאור זאת, הם עברו למתכונת שבת ויבצעו רק פעילות מצילת חיים. לא יתקבלו כאמור פינויים ממד"א שאינם מצילי חיים. יש להפנותם לבתי חולים אחרים".

עוד מוחים מנהלי בתי החולים על כך ש"לא נפתח איתנו מו"מ, איש לא מדבר איתנו. אנחנו דורשים לפתוח איתנו במו"מ ישיר לפתרון המשבר".

על המכתב לשר הבריאות חתמו מנכ"ל "מעייני הישועה" שלמה רוטשילד; מנכ"ל "שערי צדק" פרופ' מרין; מנכ"ל "הדסה" פרופ' וייס; מנכ"ל "לניאדו", נדב חן; מנכ"ל בית החולים הצרפתי בנצרת סנט וינסנט ד"ר נאיל אליאס; מנכ"ל בית החולים האנגלי פרופ' פהד חכים ומנכ"ל בית החולים המשפחה הקדושה ד"ר איברהים חרבג'י.

"עצוב לראות בית חולים סגור. להתחייבות שלטונית אין בימינו ערך", התבטא אמש ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) וממלא מקום יו"ר הר"י שערך אתמול ביקור הזדהות ב"שערי צדק". "הסכם חתום על ידי האוצר, שעבר אשרור של היועץ המשפטי לממשלה ועל פיו צריכים בתי החולים האלה לקבל לא פחות מ-630 מיליוני שקלים עד סוף יוני, לא מקוים. שליש מהסכום הזה כלל לא עבר. בתי החולים לא יכולים לכן לשלם לספקים וגם משכורות לעובדיהם. כשהמסדרונות ריקים, החולים לא מטופלים. ד"ר פלדמן קרא לראש הממשלה ולשרי האוצר והבריאות "לעמוד מיידית בהסכם!".

נושאים קשורים:  בתי חולים עצמאיים,  פרופ' עופר מרין,  מתכונת שבת,  מחאה,  ד''ר זאב פלדמן,  משרד האוצר,  פרופ' יורם וייס,  ד"ר נאיל אליאס,  פרופ' פהד חכים,  ד"ר איברהים חרבג'י,  שר הבריאות ניצן הורוביץ
תגובות
אנונימי/ת
27.08.2021, 09:26

אם בתי החולים הציבוריים לא מרוצים משיטת התקצוב הקיים למה לא הופכים לבתי חולים עצמאיים? סוגרים ישירות עם חברות ביטוח, ספקים וכד. ואז…צריכים לעמוד לבד על הרגליים. אבל פוחדים, כי מודעים ב״שו שו״ על חוסר יכולת האמיתית להיות רבחיים. כי אז…קומות שלימות של אדמיניסטרציה מיותרת הולכות הביתה, כל מיני תפקידי ביניים גם כן לא ממש חיוניים גם כן…וכמובן כל מיני ״גוררי רגליים״ שלא עושים קלום גם הולכים הביתה. זה שם המשחק: conversion disorder

במדינת ישראל להסכמים אין משמעות. אז חתמו על הסכם להעברת כספים כדי לשמור רפואה ראויה. אבל לא שומעים את ליברמן, שר האוצר, ואת מ"ר בנט, ראש הממשלה. ולא שומעים את ארגון רופאי המדינה, ואת ארגון רופאי קופ" ח, ואת הר"י בראשם. שביתה בת יום לא העבירה מסר (שביתת שישי שבת אינה שביתה כי עובדים במתכונת שבת. עכשיו הר" י צריכה להשבית את כול מערכת הבריאות, ובתי החולים לפנות לבג"צ על הפרת הסכם אש

אנונימי/ת
27.08.2021, 16:06

הבעיה שלי היא עם לפחות 3 בתי חולים. הירושלמים (שר"פ) ולניאדו. הם , כמו גם אסותא אשדוד משלמים לרופאים הרבה יותר מאשר במדינה או ב'כללית'. אני לא יודע מה המצב בשאר בתי החולים המתמרמרים. אז כשאתה מתלונן, צריך לשאול למה מותר לך לתת יותר או לחליפין, אם אתה עושה את זה, מדוע אתה דורש עזרה מהמדינה? דר פלדמן בטוח יודע את זה אבל ממחריש

אנונימי/ת
27.08.2021, 17:09

למעשה מדובר על בתי חולים פרטיים שנהנים משני העולמות - עולם הט 17 של קופות החולים ומעולם הרפואה הפרטית המקבל תשלום מהחולים וחברות הביטוח. היתכן ומדובר בסך הכל בכשל ניהולי של אותם בתי החולים?

אנונימי/ת
27.08.2021, 17:32

לא רק זה: למה לא באים ממשרד הבריאות והעוצר ביחד אבל בסתר ולבדוק למה על אותה פעולה או אותו תופס מתעסקים כמה אנשים בלי שום קשר ביניהם, עבודה כפולה או משולשת. כמה אנשים באים לעמוד בתור מיותר לחלוטין כאשר יותר ויותר דברים אפשר לעשות כבר מהבית. אבל אם המנהלים חיים ועובדים עם שיטות של בראשית למה לצפות? סבתא בת 80 עם כל התקציב שלה (ואפולו עם תמיכה חיצונית…) לאולם לא תראה כנערה בת 20. והסבתא הזו רק תמשיך להתלונן. אולי יום אחד למשהו יהיו הב…צים להגיד לה את האמת בפנים. עד שלא תשתנה את שיטת התגמול 1000 שביתות לא יעזרו. חבל על הזמן, על העצבים ובעיקר על הסבל של המטופלים. הבעייה העיקרית היא שכולם רוצים עבודה פרטית, אויש, סליחה, קיצור תורים, במסגרת ציבורית. די כבר לשקר!