חדשות

"שמיר": ניתוח VBT חדשני לתיקון עקמת בוצע בהצלחה בילדה בת 10

כבל פולימרי גמיש, המוחדר לגב המטופל, מאפשר יכולת תנועה ואינו פוגע בהתפתחות הטבעית של הגוף | הניתוח משיג רק 40% תיקון, לעומת 70% בניתוחים המסורתיים, אולם הגוף מתקן בהמשך את עצמו

המנתחים, ד"ר עודד רבאו וד"ר יורם אנקשטיין, מנהל מחלקה אורתופדית ב'. צילום: דוברות שמיר

במסגרת ניתוח ראשון מסוגו בישראל לתיקון עקמת (סקוליוזיס), שבוצע לאחרונה במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), הוחדר בגבה של ילדה בת עשר כבל פולימרי גמיש השומר על התנועתיות, מאפשר יכולת תנועה ואינו פוגע בצמיחה ובהתפתחות הטבעית של הגוף. הילדה סבלה מעקמת קשה, מעל 50 מעלות, והיתה בסיכון להחמרה. שיטת הניתוח החדשנית בה השתמשו במקרה זה  נקראת VBTי- Vertebral Body Tethering.

כ-3% מאוכלוסיית העולם סובלים מעקמת בשיעור של כ-20 מעלות, בעוד אחד מכל 2,500 בני אדם סובל מעקמת גדולה יותר. ככל שהעקמת מתגלה בגיל צעיר יותר, כך עולה הסבירות שהיא תהפוך לחמורה בהמשך. יחד עם זאת, ניתוחים לתיקון עקמת מתבצעים בדרך כלל החל מגילאי 14-13 כיוון שקיבוע עמוד השדרה בגיל צעיר יותר עלול לפגוע בצמיחתו הטבעית של הילד. רק מצבים אגרסיביים במיוחד דורשים ניתוחים בגיל צעיר יותר.

במרכז הרפואי שמיר מתבצעים מדי שנה עשרות ניתוחים לתיקון עקמת בבני נוער. בעוד הניתוחים המסורתיים "מתקנים" את המצב הקיים בשיעור של 70%, הניתוח החדש שבוצע במחלקה האורתופדית משיג יישור "רק" של 40%.

"ייחודו של הניתוח הזה בכך שהוא נותן לעמוד השדרה לגדול ולהתיישר באופן טבעי", מסביר ד"ר יורם אנקשטיין, מנהל מחלקה אורתופדית ב', שניתח את הילדה יחד עם ד"ר עודד רבאו מהמחלקה. "יישור של 40% עשוי להיראות כמאכזב בהתחלה, אולם למעשה, בגלל שהכבל שהוחדר לגוף הוא גמיש, הוא מאפשר לילדים לגדול באופן טבעי ולא 'כופה' על הגב להתיישר. בעקמת, צד אחד גדל ומתפתח יותר מהצד השני ולכן  אנחנו משנים את מאזן הכוחות כדי שהצד ה'מקופח' יצמח מהר יותר. הגוף בעצם מתקן את העקמת הנותרת בעצמו, לאט ובהצלחה".

הניתוח בשיטת VBT מתבצע תחת הרדמה כללית: בשלב ראשון מבצעים חתכים בבית החזה, לאורך הצלעות, ולאחר מכן מתקינים ברגים בשלוש חוליות. דרך החתכים היזומים מוחדר גם שרוול העבודה, שבתוכו כלי הניתוח ובאמצעותו מוחדרים גם יתר הברגים. בסך הכל מוחדרים לגוף כתשעה ברגים ולאחריהם מוחדר כבל פולימרי גמיש שמתחבר לברגים ברצף. בשלב הבא מותחים את הכבל באמצעות מותחן, חוליה אחרי חוליה, כך שהמתיחה מקצרת את הצד הקמור של העקמת ומיישרת אותה.

"מדובר בניתוח ידידותי יותר למטופל ובעל יתרונות ברורים בשימור קצב הגדילה והתנועתיות", אומר ד"ר אנקשטיין, "הניתוח נחשב לפחות פולשני מניתוחי העקמת המסורתיים, הצלקות בו מזעריות באופן משמעותי והוא נמצא מתאים לכ-10% מהסובלים בעקמת. הוא גם מאושר על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות הישראלי".

בסיום הניתוח הועברה הילדה המנותחת ליחידה לטיפול נמרץ ולאחר מכן למחלקה האורתופדית במרכז הרפואי שמיר. 24 שעות לאחר הניתוח היא הורדה לישיבה בסיוע פיזיותרפיסטית וביום שלמחרת כבר הלכה בכוחות עצמה לשירותים. עם הזמן גדל גם טווח ההליכה שלה ולמרות מגבלות משמעותיות הנלוות לניתוחים מסוג אלה - לרבות ריצה, קפיצה ושחייה - היא נמצאת במגמת שיפור ניכרת.

נושאים קשורים:  עקמת,  תיקון עקמת,  סקוליוזיס,  VBT,  המרכז הרפואי שמיר,  ד"ר יורם אנקשטיין.,  ד"ר עודד רבאו,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.08.2022, 17:32

לרב אינני מבין איך מישהו יכול לאהוב להיות אורתופד אך לאחר כזה סוג של ניתוח יתכן אני מתחיל להבין...

01.09.2022, 22:28

כל אלאחתראם לצוות האורתופידי בבית חולים שמיר על החדשנות

03.09.2022, 11:24

כל הכבוד