מחקרים

טיפול אנדווסקולרי ומעקף כירורגי במטופלים עם איסכמיה כרונית

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בחולים עם CLTI וסיווג GLASS II-III אין הבדל בתוצאי טיפול רה-וסקולריזציה אינפרא-פופליטאלית פתוח או אנדווסקולרי

27.10.2022, 16:15

מאמצים רבים נעשו על מנת להכריע בין ביצוע מעקף כירורגי לבין אנגיופלסטיה כטיפול קו ראשון לרה-וסקולריזציה במקרים של איסכמיה כרונית מסכנת איבר (Chronic limb threatening ischemia – CLTI). נכון להיום, ועל אף המחסור בהוכחות לעדיפות טיפולית, טיפול אנדווסקולרי הינו הטיפול הנפוץ מבין השניים.

במחקר עוקבה תצפיתי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת European Journal of Vascular & Endovascular Surgery ביקשו החוקרים לבחון את התוצאים של תיקון פתוח אל מול תיקון אנדווסקולרי של רה-וסקולריזציה אינפרא-פופליטאלית, וזאת במטופלים עם מחלת עורקים תת-אינגווינאלית נרחבת.

המחקר התבסס על רישומים רפואיים של 1,427 מטופלים אשר עברו רה-וסקולריזציה תת-אינגווינלית על רקע CLTI בין חודשי ינואר 2014 ופברואר 2019. לבסוף, ולאחר הכללת המטופלים אשר סווגו עם רה-וסקולריזציה אינפרא-פופליטאלית בדרגות GLASS II/III בלבד, נכללו במחקר הנוכחי 326 נבדקים. סך הכל, 127 מטופלים עברו טיפול אנדווסקולרי ו-199 עברו מעקף כירורגי (bypass graft surgery - BGS). התוצאים העיקריים של מחקר זה כללו שרידות ללא כריתת איבר (Amputation free survival – AFS) ושרידות כוללת (Overall Survival – OS). תוצאים נוספים כללו את הניתוח של מספר פקטורים הקשורים ב-AFS ארוך טווח.

תוצאות המחקר הדגימו כי ה-AFS עמדה על 75.2% ו-65.2% לאחר שנה ו-3 שנים, בהתאמה. ה-OS לאחר שנה ו-3 שנים עמדה על 91.2% ו-83.1%, בהתאמה. מניתוח חד-משתני עלה כי הסיכון המשוקלל לכריתה מלאה ולתמותה הינו גבוה יותר לאחר ביצוע BGS (יחס סיכונים:1.80, רווח בר-סמך 95%: 1.13-2.89, P=0.13). עוד הודגם, כי לכל אחת משיטות הרה-וסקולריזציה קשר לסיכון מוגבר לתמותה וכריתה, וזאת בהקשר של מחלה פמורופופליטאלית TASC II מסוג D (סיכון יחסי: 1.69, רווח בר-סמך 95%: 1.10-2.58, P=0.15). מניתוח Cox רב-משתני עלה כי לא מתקיים קשר בין הגורמים אשר נבדקו לבין AFS.

מתוצאות מחקר זה עולה כי בקרב מטופלים עם CLTI אשר עברו רה-וסקולריזציה אינפרא-פופליטאלית ואשר סווגו כ-GLASS II/III אין העדפה בין רה-וסקולריזציה פתוחה או אנדווסקולרית. שתי התערבויות אלו מביאות ל-AFS ו-OS מספקים, ללא הבדל משמעותי.

מקור:

Rossi, F. H., Giusti, J. C., Cury, M. V., Beraldo, J. P., Neto, F. C. B., & Kambara, A. M. (2022). Real Life Outcomes of Infrapopliteal Endovascular and Surgical Bypass Intervention for Chronic Limb Threatening Ischaemia in GLASS Stages II and III. European Journal of Vascular and Endovascular Surgery64(1), 41-48.‏

נושאים קשורים:  מחקרים,  איסכמיה,  תיקון אנדווסקולארי,  מעקפים
תגובות