מחקרים

הסיבוכים בבית הקול בעקבות השתלת קוצב וגאלי

השתלת קוצב וגאלי מובילה לשינויים צפויים בבית הקול, אך קיימים נתונים המעידים על כך שייתכן ונושא זה אינו מתווך כראוי למטופלים טרם הניתוח, וקיים צורך בהכנה מתאימה לכך

קוצבים וגאליים (VNS: Vagus nerve stimulation) מקבלים תמיכה נרחבת לטיפול במצבים עמידים של אפילפסיה ודיכאון. המספר ההולך וגדל של הפרוצדורות הוביל גם למספר הולך וגדל של פגיעות יאטרוגניות בעצב הוואגוס, אשר עשויות להשפיע באופן מובהק על הקול ועל איכות החיים.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת 'JAMA Otolaryngology – Head & Neck Surgery', מטרת החוקרים הייתה לקבוע את התדירות היחסית של אירועים חריגים הקשורים לבית הקול לאחר השתלת VNS, כפי שדווחו למינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). בנוסף, החוקרים ערכו אנליזה בנוגע לבעיות הקשורות בקוצב ה-VNS.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר חתך רטרוספקטיבי, במסגרתו השתמשו במסד הנתונים של ה-FDA Manufacturer and User Facility Device Experience לאירועים חריגים בארצות הברית בין השנים 1996 ל-2020. התוצא הראשוני של המחקר היה אחוז האירועים החריגים שדווחו ל-FDA וכללו מטופלים שקיבלו VNS וסובלים מתופעות לוואי של בית הקול, וכן השיעור הקשור לבעיות בקוצב לאחר ניתוח ה-VNS.

בסך הכל תועדו 12,725 בעיות יאטרוגניות בעצב הוואגוס לאחר השתלה של VNS, כאשר דום נשימה (n = 395; 3.1%) מהווה את הבעיה הנפוצה ביותר. בסך הכל זוהו 187 דיווחים על תופעות לוואי של בית הקול אשר קשורות למכשירי VNS, וייצגו את הבעיה היאטרוגנית השמינית בשכיחותה שדווחה ל-FDA בעצב הוואגוס. תופעות הלוואי של בית הקול כללו 78 דיווחים על שינוי בקול ו-57 דיווחים על שיתוק חלקי/שיתוק. בעיות התקן VNS הקשורות לעתים קרובות להשפעות שליליות בגרון היו עכבה גבוהה (high impedance) (n = 15, 8.02%), בעיה באספקת התדר (n = 10, 5.35%) ובעיות סוללה (n = 11, 5.88%). מספר הדיווחים על תופעות לוואי בבית הקול בשנה הגיע לשיא בשנת 2012, עם 43 מקרים.

לסיכום, במחקר החתך אותו ערכו החוקרים נמצא כי על אף שהספרות מוכיחה כי שינויים קוליים מתרחשים עם כמעט כל מכשירי ה-VNS, ה-FDA מקבל דיווחים רבים על תופעות לוואי הקשורות לשינויים קוליים. החוקרים מציינים כי תוצאות מחקרם מדגישות כי קיים צורך בשיפור הייעוץ אשר ניתן למטופלים טרם ניתוח ה-VNS, וזאת על מנת להגדיר בצורה טובה יותר את ציפיותיהם של המטופלים בנוגע לשינויים הקוליים הצפויים, וכך למנוע דאגה מיותרת. בנוסף, דיווחים על שיתוק/שיתוק חלקי של מיתרי הקול עשויים להצביע על כך שהמטופלים עשויים להפיק תועלת מהערכה טרום ניתוחית של בית הקול על מנת להבדיל בין שיתוק קיים של מיתרי הקול, לעומת שיתוק אשר נגרם על ידי ניתוח השתלת VNS.

מקור:

Brauer PR, Lamarre ED, Gau VL, Lorenz RR, Wu SS, Bryson PC. Laryngology Outcomes Following Implantable Vagus Nerve Stimulation. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg. Published online November 23, 2022. doi:10.1001/jamaoto.2022.3699

נושאים קשורים:  מחקרים,  קוצב וגאלי,  אפילפסיה,  דיכאון,  שיתוק מיתרי הקול
תגובות