חדשות

"הגענו לסף תהום - אי אפשר להרעיב יותר את מערכת הבריאות"

ראשי מערכת הבריאות מתריעים בכנס חירום: מדובר במשבר לאומי - המחסור החמור ברופאים והפרת ההתחייבויות התקציביות יעלו בחיי אדם | הודיעו על הקמת כוח משימה שיעבוד בשיתוף פעולה עם הגורמים הרלבנטיים

צוותים רפואיים, בית חולים. אילוסטרציה

בעקבות פרסום הנתונים על מצבת הרופאים בישראל בדו"ח ה-OECD בשבוע שעבר, שהציג תמונת מצב קודרת, התקיים אתמול בכפר המכביה ברמת גן כנס חירום של ההסתדרות הרפואית. בכנס השתתפו ראשי ההסתדרות הרפואית, מנהלי בתי חולים, מנהלי קופות חולים ואיגודים רפואיים.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הזכיר כי הר"י התריעה באופן עקבי על המחסור ברופאים כבר שני עשורים, וציין כי צו השעה הוא לרתום את כל הגורמים הרלוונטיים למאמץ משותף. פרופ' חגי הזהיר מפתרונות חפוזים: "הדבר היחידי שחמור יותר מלא לעשות דבר בנושא המחסור ברופאים, הוא להביא פתרונות חד צדדיים, שטחיים ופופוליסטיים, שיגרמו יותר נזק מתועלת".

בהסתדרות הרפואית הודיעו על הקמת כוח משימה מיוחד שיעבוד בשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים במערכת ויהיה שותף לכל מהלך אמיתי וישים, שיש בו כדי לשפר את המערכת בכללותה, תוך הסתכלות לטווח הארוך.

עוד ציינו כי במדינות שבהן הצליחו לטפל באופן אפקטיבי במחסור ברופאים, פעלו על פי כמה עקרונות יסוד: הקצאת משאבים ראויה, שיתוף פעולה אמיתי בין כל השחקנים במערכת תוך ביסוס יחסי אמון, והימנעות מצעדים חד צדדיים.

את שיתוף הפעולה הזה מזכיר גם דו"ח ה-OECD, שבו קוראים מחברי הדו"ח להקים גוף תכנוני קבוע של כלל בעלי העניין: ארגוני הרופאים, הפקולטות לרפואה, קופות החולים, בתי החולים, משרד הבריאות ועוד, על פי המודל הקיים בהולנד.

""אנחנו חייבים להפסיק להתבייש לדרוש תנאים הולמים"

ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים ב"שיבא" ויו״ר ארגון רופאי המדינה, אמר בכנס: "הגענו לסף תהום. אנחנו צריכים להיות פחות נחמדים. ראינו שיש למדינה המון כסף - אז אי אפשר להמשיך להרעיב את מערכת הבריאות.

אנחנו צריכים לדרוש את 20 מיליארדי השקלים שיביאו אותנו לרמת שירותי הבריאות במדינות המפותחות - מיטה לכל חולה בתוך חדר ולא במסדרון, ותור של חודש ולא שנה לרופאים מומחים". עוד אמר פלדמן: "אנחנו חייבים להפסיק להתבייש לדרוש תנאים הולמים לאנשי הצוותים הרפואיים. אנחנו צריכים להפסיק להתבייש ולדרוש טיפוח של המשאב הכי חשוב במערכת הבריאות - המשאב האנושי. אנחנו, הרופאות והרופאים".

לדבריו, "המשבר הוא איום לאומי כי המחסור הפעם יהיה במכפלות אחרות - גם העדר הכשרה של רופאים חדשים, גם הרופאים המבוגרים וגם מצעירים שנאבד בגלל תנאי העבודה". ד"ר פלדמן התייחס לוועדה שמונתה על ידי משרד הבריאות בשבוע שעבר ואמר כי היא "מעט מדי ומאוחר מדי - דרושים צעדים ותקציבי חירום מיידיים לטיפול במשבר הרופאים.

"השאלה הראשונה היא לא איך אנחנו מגדילים את מספר הסטודנטים לרפואה אלא איך אנחנו שומרים על הצעירים המוכשרים שלנו בבתי החולים. הם עובדים בעומסים מטורפים, ללא תנאים בהשוואה לחברים שלהם - איך שומרים עליהם כשמתנהל על ראשם ציד ממדינות המערב שמתעצם בתקופת פוסט קורונה.

"כל אחד חשב שהבעיה רק אצלו, עכשיו הבנו עד כמה הבעיה רוחבית"

הבוקר (ה') סיפר ד"ר פלדמן לדוקטורס אונלי כי כל אחד מנציגי האיגודים בכנס שעלו בזה אחרי זה, אנשי טיפול נמרץ, פסיכיאטריה, קרדיולוגיה, פנימית, רופאי משפחה ועוד, הצביע על הקושי הנורא בתחום שלו. "כל אחד חשב שהבעיה רק אצלו, אך כששמענו את האחרים הבנו עד כמה הבעיה רוחבית, שאצל כולנו יש עומס שפוגע ביכולת לתת את השירות האופטימלי. הבנו שאנחנו בנפילה חופשית מבחינת היכולת שלנו לספק את השירותים.

"אם אנחנו לא מצליחים לשמר את הרופאים שאנו מכשירים, רופאים שהמדינה משקיעה בהם, שלומדים שבע שנים ומתמחים, ובסוף כל הידע הזה משרת את מערכת הבריאות האמריקאית שגייסה אותם לעבוד אצלה בתנאים טובים, אז המצב נורא". ד"ר פלדמן מציין עוד כי יש היום גיוס אקטיבי של מנהלי מחלקות מבתי חולים בארץ על ידי אוניברסיטאות בארה"ב.

"יש הסכם קיבוצי בפתח ויש להבין שמדינת ישראל צריכה להזמין את כל הגורמים במערכת להשתתף בכנס חירום לאומי. אי אפשר להמשיך עם המצב שמרעיבים את מערכת הבריאות. אנו דורשים להזרים למערכת 20 מיליארד שקל שיושקעו  גם בתשתיות וגם במשאב האנושי.

"הרי ידוע לכל שאנו חיים בעולם של מחסור שמתבטא גם בכניסה של כוח אדם חדש למערכת וגם בשימור של כוח האדם הקיים. אף אחד לא מטפח את המומחים הצעירים. מתעמרים בהם, לא מאפשרים להם לעבוד גם אחה"צ ולפצות אותם.

"יש פתרונות", טוען ד"ר פלדמן, "אלא שצריך להוציא כסף על הפתרונות הללו. הפער בינינו לבין רמת שירותים ממוצעת במדינות ה-OECD ניתן לגישור, עם השקעה של 20 מיליארד שקל במערכת הבריאות ניתן להביא את ישראל לרמה של מדינה ממוצעת ב-OECD."

נושאים קשורים:  כנס חירום,  מערכת הבריאות,  ההסתדרות הרפואית,  פרופ' חגי ציון,  ד''ר זאב פלדמן,  חשות,  מחסור ברופאים
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2023, 18:39

העקר, תחזיקו חזק בפסיכומטרי 750! בלי פסיכומטרי 750 ועוד כמה מבחני אישיות שרק אלוהים יודע מה שווים, לא יכולים להתקבל לרפואה בארץ שלנו היפה!

אנונימי/ת
09.06.2023, 09:08

הכירו את הר"י, "ההסתדרות הרפואית בישראל", אגודה עות'מאנית נטולת שקיפות, שהיא כנראה הגוף המשפיע ביותר על מערכת הבריאות שלנו, והכי פחות מדובר. ובכן, בהר"י מתנגדים נחרצות להקמת מסד נתונים במשרד הבריאות. בנדיבותם הרבה הם מוכנים לספק לפקידי משרד הבריאות רק חלק מהנתונים לגבי ההתמחויות, תלוי באיזו שנה

https://www.makorrishon.co.il/opinion/565393/

אנונימי/ת
09.06.2023, 09:22

מחסור ברופאים?
מחסור בבברררוווופפפפאאאייייםםםםםם?????
בבית יושב בן אדם אם התמחות והתמחות על מנסה למצוא עבודה בתחום כבר קרוב לשנה פנה לכולם ומה התשובה סליחה יש עודף חמור ברופאים אין מקום כרגע בוא נדבר עוד שנה ואז נראה
עודף חמור ברופאים חחחחחח בדיחה טובה
במקום זה אני צריך לעבוד בעבודות מזדמנות שלא קשורות למקצוע כלל ובמקום להציל חיי אדם לפי ההתמחות שלי אני עוסק בשיטות שששששטטטטטטטווווווווויייייוווווותתתתתתתתתתתתתת
איפה הצדק איפה יש מקום עבודה בשבילי אאההההה איפה תגידו איפה אפילו בקופות חולים אין מקום לרופאים למה
כי התשובה שלהם איזו? נכון ניחשתם יש עודף רופאים אין לנו מקום כרגע נדבר עוד שנה אולי.

אנונימי/ת
09.06.2023, 10:01

שלום רב, איני יודע מה ההתמחות של הכותב מעליי אך בפירוש יש חוסר ברופאים במקצועות הקהילתיים משפחה, ילדים,פסיכאטריה. יש עודף ברופאים בהתמחויות על . הדבר נוצר מחוסר תכנון של כח אדם וגם מהעדפות של הרבה רופאים במערכת שמעדיפים התמחות על ועיסוק בתחום יוקרתי לעומת העיסוק בצרכי היומיום של הקהילה. תכנון כח אדם ומתן תמריצים מתאימים יכול לכוון את זה טוב יותר.

אנונימי/ת
09.06.2023, 10:09

כדאי להבין למה אף אחד לא רוצה להעסיק אותך! בהינתן מחסור חמור ברופאים טובים

אנונימי/ת
09.06.2023, 09:34

תבדקו כמה שפכה ישראל על "משבר הקורונה" לחינם. אחוז קטן מהכסף האין סופי היה בונה פה עוד כמה מערכות בריאות.
אין חןסר ברופאים, הרבה מהרופאים עברו להזריק בוטוקס כי זה יותר משתלם והרבה אחרים יושבים בית מחכים לתקן פנוי כדי לעבוד .

אנונימי/ת
09.06.2023, 10:15

חלק לא קטן מהבעיה נובעת מכך שאחוז משמעותי מעמיתנו מעוניינים שהמצב הנוכחי יימשך. למה ? כי זה מעודד רפואה פרטית ומעשיר את הכיסים שלהם...תחשבו אם היתה רפואה ציבורית יעילה , עם אורך תור סביר אז הרבה לא היו פונים לרופאים הפרטים ...איני נגד רפואה פרטית-חס וחלילא...- אלה נגד רפואה פרטית כתחליף למערכת בריאות שזה אחד מזכויות אדם ואחד מחובות המדינה כלפי אזרחיה.

אנונימי/ת
09.06.2023, 10:42

החסר ברופאים במקצועות כטיפול נמרץ, גריאטריה, אונקולוגיה, פסיכיאטריה ועוד, הוא אדיר ! מקצועות שפחות מתגמלים כלכלית, שעיקר העבודה הוא בבתי החולים ללא פוטנציאל לרפואה פרטית. ככל שהמחסור ברופאים גובר, העומס על אלו הנמצאים במערכת מאמיר, מה שתורם לעזיבה של הרופאים הטובים שמקבלים הצעות מפתות, עם פחות עומס ויותר תגמול.
מכיווו ובסיס המחסור בתיקנון מיושן בן 50 שנה שאינו תואם לדרישות ולצרכים הקיימים כיום, המאבק עיקרו במשרד הבריאות והאוצר ובקבלת התקציבים הראויים. אחרת, לא ירחק היום שרק עשירים יזכו לרפואה ראויה, כשבתי החולים הציבוריים שתמיד היו בסיס הרפואה האיכותית והשיוויונית בארץ, יקרסו

אנונימי/ת
09.06.2023, 18:13

סטאז׳ר הייתי וכעת גימלאי פעיל, וכל השנים ראיתי איך המערכת הולכת משמינה מבחינת אמצעים ונעשית פחות יעילה. אינני רופא ראשוני, אבל הבעיה מתחילה משחיקה של הרופאים הראשוניים, שמחוסר זמן, אמצעים ואולי גם שיטת תגמול לקויה, נמנעים מלפתור בעיות ברמתם ומעבירים בעיות טריוויאליות הלאה. המנעות רופאים ראשוניים מפתרון בעיות יוצרת אי אמון מצד המטופלים שדורשים ״מומחה״. במקביל התנוונות החשיבה הקלינית, תלות ושימוש לא שקול באמצעי אבחנה, יוצרים עומס בכל הרמות.

אנונימי/ת
10.06.2023, 07:33

רופאי המשפחה בארץ חלשים.
תסתכלו על אוסטרליה , רופאי משפחה שם עושים הכול. עיניים, ילדים, אורתופדיה ונשים. אם רפואת הקהילה רוצה כבוד שיתחילו לעבוד. כול תרבות הייעוצים זו פשוט בדיחה.

אנונימי/ת
10.06.2023, 12:14

אין חוסר ברופאים. יש עודף בחולים.
עוד סימפטום של הילודה המוגברת בישראל.

10.06.2023, 20:45

בוקי סרוקי…

11.06.2023, 06:31

אין מחסור ברופאים זה קישקוש פופוליסטי על הגב שלנו הרופאים. הדבר היחיד שחסר זה תקנים. כל סטודנט לרפואה בארץ יודע שאין לו מקום עבודה בארץ אחרי ההתמחות. מלחמות של אגו בין מנהלים, מנהלים לא ראויים ועל זה להוסיף משרד בריאות כושל .כל האנשים האלה שהשתתפו בכנס אחראים למצב בדיוק כמו אנשי משרד הבריאות.