חדשות

36 עוזרי רופא ישתלבו במחלקות לרפואה דחופה

בוגרי המחזור הראשון של עוזרי רופא למלר"די ילדים סיימו את הכשרתם ב"שיבא" | ד"ר צחי סלוצקי, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה: "זוהי תוספת כוח אדם חשובה מאוד – אנו תומכים בקידום המקצוע"

בוגרי המחזור השלישי של עוזרי רופא בישראל. צילום: האיגוד לרופאה דחופה

36 בוגרי המחזור השלישי של הכשרה "עוזר רופא" סיימו ביום ד' הכשרה בת שנתיים. טקס הסיום נערך בבניין ההדרכות מסר ב"שיבא", תל השומר, שבו נערכו הלימודים.

ההכשרה לתפקיד עוזר רופא (PA - Physician Assistant) שהסתיימה השבוע החלה ב-2021 בתקופת הקורונה. זו ההכשרה האחרונה שתתקיים במתכונת הנוכחית. כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי, תהליך חקיקת ההכשרה של עוזרי רופא מתקדם ונמצא לקראת קריאה שנייה ושלישית במושב הנוכחי.

במקביל, במועצה להשכלה גבוהה מתכוונים להפעיל תכנית לתואר שני לעוזרי רופא, שנועדה להכשיר מספר גדלה יותר של עוזרי רופא. "ההגדרות בסילבוס יהיו שונות במקצת", מסביר ד"ר צחי סלוצקי, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה, "על מנת שנוכל להרחיב את הגיוסים".

בטקס השתתפו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ, מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים פרופ' שאול יציב, ראש אגף רפואה ד"ר רם שגיא, מנהל תחום בכיר שירותי חירום והצלה במשרד הבריאות, אודי גלבשטיין, מנהלת אגף הדרכה משרד הבריאות אפרת פרידמן רכז ההכשרה הנוכחית רועי עוזר, שהוא עוזר רופא בעצמו, מנהלי מלר"דים ונוספים.

קורס עוזרי רופא הראשון הסתיים ב-1967, באוניברסיטת Duke בארה"ב ומאז המקצוע התפתח בכל רחבי ארה"ב. עם השנים, מדינות נוספות החלו הכשרות והטמעה של המקצוע, ביניהן קנדה, גרמניה, בריטניה והולנד.

הקורס הראשון לעוזרי רופא בארץ נפתח בשנת 2016 לאחר שב-2013 פורסם דו"ח של ועדה שעסקה בנושא והמליצה על  הטמעת המקצוע בארץ. הקורס כוון להכשיר את הנרשמים לעבודה במחלקות לרפואה דחופה. היום עובדים במערכת הבריאות 110 עוזרי רופא, מרביתם פרמדיקים בהכשרתם הקודמת, חלקם בוגרי לימודי רפואה וחלקם גם בוגרי תכנית מקבילה של עוזרי רופא מצפון אמריקה.

"זהו מחזור ראשון שמכשיר עוזרי רופא למלר"די ילדים", מסכם ד"ר סלוצקי. "זוהי תוספת כוח אדם חשובה מאוד עבורנו. קידום החקיקה יוביל להסדרה של הנושא ולרגולציה ברורה יותר. אנו באיגוד תומכים מאוד בקידום הנושא ובשילובם במלר"דים".

נושאים קשורים:  עוזר-רופא,  חדשות,  הכשרה רפואית,  רפואה דחופה,  ד"ר צחי סלוצקי
תגובות
אנונימי/ת
19.06.2023, 22:42

מברוק
מקווה שהקולגות מוזרקי האגו ידעו להיעזר ולהתייחס כראוי לעזרה החשובה הזו.

20.06.2023, 08:49

כאחות בעלת תואר שני מארצ'הב בתחום Nurse Practitioner, עם רשיון לכתוב מרשמים וגם לעבוד לגמרי עצמאית, העובדה שההכשרה שלי לא מקובל פה בארץ- והקורס הזה של העוזרי רופא כן, פשוט בושה למשרד הבריאות ולמערכת הבריאות בישראל. מזמינה כל הרופאים שיושבים על הקידום הזה של העוזר רופא לבקר בארצות הברית, בבתי חולים שמה, כמו הבית חולים שלי "הר סיני" בנו יורק, ולראות בפני עצמם איך הNPs עובדים צד צד עם הרופאים, בכל המחלקות, בלי הגבלה. ואז להבין שאין צורך להמציא את הגלגל מחדש... הגיע הזמן לשים את ה"כבוד" בצד ולצאת משנת ה1970 וליכנס לשנת ה2023, לטובת כל המטופלים ואזרחי מדינת ישראל.
חיה דיקמן BS, BSN, MSN, FNP- BC

20.06.2023, 09:51

איך זה כל כך מקובל על הר''י בישראל? בשנת 2018 רופאי המשפחה ורופאי הילדים יצאו כל כך נחרצות נגד האחיות המומחיות בקהילה, תוך פירוט כיצד הם מסכנים את מערכת הבריאות הישראלית ומטופלים. עם זאת, מספר שנים לאחר מכן עדיין נדון באותו מחסור ברופאים, אך אותה איגוד מקבל בברכה עוזרי רופאים בבית חולים עם הרבה פחות הכשרה מאשר אחות מומחית?
כדי להיות אחות מומחית בישראל נדרשת תואר ראשון, קורס אל בסיסי שנה, תואר שני, ניסיון של 5 שנים ועוד קורס אחות מתמחה מעל שנה.
בנוסף לכך, מדוע האיגוד הרפואי יכול לדגמן את התוכנית שלהם לפי המודל האמריקאי של עוזרי רופא, אך מחלקת הסיעוד במשרד הבריאות לא יסכים לעשות זאת, מה שמקשה מאוד על אחיות מומחית שלמדו בחו"ל לעבוד בישראל. רק אותם אחות שלמדו בארה"ב עם ניסיון של לפחות 3 שנים יכולים להגיש בקשה להיבחן לבחינת האחות מומחית? מה ההגיון פה? אם מודל ארה"ב טוב לעוזרי רופא, למה מודל אחות מומחית שהיה בשימוש זמן רב יותר לא מתקבל?
הגיע הזמן שמשרד הבריאות הישראלי ישים בצד את הפוליטיקה ויראה את חוסר העקביות בתוך המחלקה הסיעודית והמחלקה הרפואית לעשות שינויים משמעותיים ולנצל את כל המשאבים שיש לנו במדינה הזו כדי לשפר את בריאות הציבור.

אנונימי/ת
12.07.2023, 09:00

בקרוב גם הסמכה לרבנות תספיק כדי לעבוד במיון.