חדשות

מחלות מעי דלקתיות קשורות לסיכון מוגבר לשבץ מוחי

מחקר רחב היקף בשוודיה מצא: לחולים עם מחלת מעי דלקתית יש סיכון גבוה ב-13% לסבול משבץ מוחי לעומת האוכלוסיה הכללית, גם עשרות שנים לאחר האבחון

צילום מבדיקת MRI, שבץ מוחי. אילוסטרציה

מחלות מעי דלקתיות קשורות לסיכון מוגבר לשבץ מוחי. כך עולה ממחקר עוקבה שוודי, המחקר הגדול והארוך ביותר עד כה שנערך בקרב חולי עם מחלות מעי דלקתיות. על פי המחקר, לחולים עם מחלת מעי דלקתית יש סיכון גבוה ב-13% לסבול משבץ, אפילו עשרות שנים לאחר האבחון. המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Neurology.

לחולים עם מחלת מעי דלקתית יש סיכון מוגבר לאירועים תרומבואמבוליים, אך עדויות לגבי הסיכון לטווח ארוך לשבץ מוחי לא נחקרו. החוקרים ביקשו לבחון האם לחולים עם IBD שאובחנו בביופסיה יש סיכון מוגבר לטווח ארוך לשבץ מוחי.

המחקר כלל את כל חולי ה-IBD שאובחנו בביופסיה בשוודיה מ-1969 עד 2019, המייצגים כ-85 אלף איש. שיעור ההיארעות של שבץ מוחי בחולים אלה היה 32.6 ל-10,000 שנות אדם, בהשוואה ל-27.7 בקבוצת הביקורת שכללה גם אנשים בפרופיל דומה באוכלוסיה הכללית וגם אחים ואחיות של הנחקרים ללא מחלות מעי דלקתיות.

החוקרים בדקו שיעור היארעות של אירוע מוחי כללי ובנוסף היארעות של שבץ איסכמי ושבץ דימומי בחולים עם IBD, כולל מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ומחלות מעי דלקתיות אחרות. הם מצאו 3,720 מקרי שבץ מוחי בחולי IBD (32.6 ל-10,000 שנות אדם). הסיכון נותר גם 25 שנה לאחר האבחון.

על פי המחקר הסיכון נבע בעיקר מאירוע מוחי איסכמי (1.09-1.18) ולא משבץ דימומי (0.97-1.15) והיה גבוה משמעותית בתת סוגי מחלת המעי הדלקתית: סיכון של 19% למחלת קרוהן, 9% לקוליטיס כיבית ו-22% ל-IBD לא מסווג.

החוקרים מעריכים כי דלקת מערכתית כרונית והסטה של ציר מיקרוביוטה-מעי-מוח יכולות לשמש הסבר לתוצאות. דלקת כרונית גורמת לתפקוד לקוי של האנדותל, מקדמת היווצרות רובד, כמו גם הפעלה והצטברות של טסיות דם ותורמת לטרשת עורקים ולנוקשות עורקים.

החוקרים מסכמים כי חולים עם IBD נמצאים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, במיוחד לאירועים איסכמיים, ללא קשר לתת סוג IBD. הסיכון, כאמור, קיים גם 25 שנה לאחר האבחון.

נושאים קשורים:  מחלות מעי דלקתיות,  שבץ מוחי,  קרוהן,  קולטיס,  מחקרים,  חדשות
תגובות
23.06.2023, 11:30

האם כתוצאה מהמחקר, למי שיש/היה קרוהן, כדאי לקחת פלאוויקס או אספירין
ואם כן, אז באיזה מינון ?
תודה,
אמנון.

אנונימי/ת
25.06.2023, 14:18

האם החולים האלו קיבלנו תרופות כל שהן?