חדשות

סמן ביולוגי חדש יוכל לסייע באבחון ומעקב אחרי התקדמות אלצהיימר

מחקר שנערך בקרב מאות מתנדבים בשוודיה ובארה"ב מספק סמנים ביולוגיים למעקב ספציפי אחרי התקדמותם של סבכי טאו, הפתולוגיה העיקרית המנבאת דמנציה וירידה בקוגניציה בחולי אלצהיימר

אלצהיימר, MRI מוח. אילוסטרציה

חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, ארה"ב ואוניברסיטת לונד משוודיה זיהו צורה חדשה של הביומרקר Tau - שיכול לסייע במעקב אחרי התקדמות אלצהיימר. על microtubule binding region (MTBR)-tau243 פורסם לאחרונה בכתב העת Nature Medicine.

ישנן שתי פתולוגיות עיקריות המניעות את התקדמות מחלת האלצהיימר - פלאק עמילואיד בטא, המתחיל את הניוון העצבי וככל שהמחלה מתפתחת והירידה הקוגניטיבית נחשפת, סבכי טאו מובילים את הנזק העצבי, צוין ב-Inside Precision Medicine בדיווח שתיאר את המחקר.

מדידת התקדמות מחלת האלצהיימר יכולה לספק מידע חשוב לאבחון וטיפול, אך עד כה החוקרים לא הצליחו לעקוב אחרי חלקיקי טאו במוח. גילוי האזור המקשר בין מיקרו צינוריות MTBR tau243 יאפשר לעקוב ספציפית אחר צבר סבכי הטאו המזיקים במוח ואחרי רמת הירידה הקוגניטיבית בחולים.

"התגלית מספקת סמנים ביולוגיים למעקב ספציפי אחרי התקדמותם של סבכי טאו, הפתולוגיה העיקרית המנבאת דמנציה וקוגניציה, מעקב שלא היה בהישג יד עד כה", אמר ד"ר רנדל בייטמן, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת וושינגטון שהוביל את המחקר. "ממצאים אלה יסייעו להאיץ את פיתוח התרופות לחולים עם תסמינים של מחלת אלצהיימר. אנחנו גם עובדים על פיתוח סמנים ביולוגיים אלה כבדיקה קלינית לשיפור הטיפול בחולים", ציין.

במחקר קודם, שפורסם בכתב העת Brain, גילו החוקרים כי רמות של MTBR-tau243 בנוזל השדרה (CSF) משקפות את מספר הסבכים במוח ב-100 אנשים.

לצורך המחקר החדש, המדענים ניתחו דגימות CSF של יותר מ-600 מתנדבים בשוודיה ובארה"ב, כולל אנשים בריאים וכן אנשים בשלבים שונים של מחלת האלצהיימר. הם השוו תפקוד קוגניטיבי של החולים עם רמות של צורות שונות של טאו ב-CSF ועם רמות עמילואיד וטאו במוח, שנמדדו על ידי סריקות PET, תקן הזהב לכימות סבכי טאו במוח.

הם מצאו קורלציה גבוהה בין רמות של MTBR-tau243 בנוזל השדרה לרמות סבך טאו במוח ותפקוד קוגניטיבי. לעומת זאת, רמות של צורה אחרת של טאו, המכונה טאו פוספורילציה, לא הצליחו להתחקות אחרי ירידה קוגניטיבית.

"כדי לאבחן במדויק מחלת אלצהיימר בחולים עם תסמינים קוגניטיביים, אנו זקוקים לראיות מבוססות סמנים ביולוגיים הן לפלאק עמילואיד בטא והן לפתולוגיה של סבך טאו", אמר ד"ר אוסקר הנסון, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת לונד ושותף בכיר במחקר. "עם הסמן הביולוגי החדש הזה, המייצג את הפתולוגיה של טאו, נוכל לעשות זאת באמצעות דגימת נוזל מוחי בודדת. יש לכך פוטנציאל לשפר את האבחון ואת העיבוד הפרוגנוסטי של אלצהיימר. אנו מקווים שבקרוב נוכל לעשות אותו הדבר באמצעות בדיקת דם פשוטה".

החוקרים מאמינים שבדיקת נוזל השדרה המבוססת על MTBR-tau243 יכולה להאיץ את פיתוח התרופות למחלת אלצהיימר בקלות ובזול, תוך ניטור המשתתפים בניסויים קליניים בהשוואה לסריקות PET יקרות. על ידי נטילת דגימות חוזרות ונשנות של CSF, המדענים יוכלו להעריך גם האם טיפולים נסיוניים, כולל תרופות מכוונות טאו, יכולים לשנות את מהלך המחלה.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  חדשות,  מחקרים
תגובות